skip to main content
E-commerce

Češi utráceli za jídlo i erotiku. V e-shopech loni nechali rekordních 218 miliard

Těžko hádat, kde leží limit. Jisté je, že loňské obraty českých e-shopů byly podle dat Asociace pro elektronickou komerci (APEK) rekordní a poměrně výrazně překonaly hranici 200 miliard korun. Zastavily se na čísle 218 miliard, což činí ve srovnání s předchozím rokem, který přinesl obrat 196 miliard, zhruba jedenáctiprocentní nárůst.

„Růst zaznamenaly e-shopy i přesto, že většina protiepidemických opatření odezněla a lidé již nebyli na online tolik vázáni, protože mohli nakupovat i v kamenných prodejnách,“ komentuje výsledky Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet, která poskytuje platformu pro provoz více než polovinu tuzemských internetových obchodů.

24 % O tolik se meziročně zvedla průměrná útrata českého zákazníka v online prostředí. Nyní je 2245 korun.

Těchto obchodů nyní APEK celkem registruje téměř šedesát tisíc, přičemž v minulém roce jich vzniklo přibližně deset a půl tisíce. I to přispělo k rekordnímu obratu, stejně jako ke zvýšení průměrné částky, kterou zákazníci v e-shopech utratí – v roce 2021 to bylo 2245 korun, o 24 procent víc než předloni.

Reklama

Ze statistik Shoptetu zase plyne, které odvětví je v e-commerce „skokanem“. Tím největším je suverénně oblast sběratelství, která si v druhé polovině loňského roku oproti té první polepšila o 165 procent. Za sběratelstvím jsou kategorie cestování (nárůst o 81 procent), erotické zboží (71 procent) a sektor gastronomie (58 procent).

Pokud jde o meziroční srovnání, tam si nejvíce polepšila právě gastronomie, když se obraty v tomto odvětví oproti roku 2020 navýšily o 65 procent. V tomto případě je vysvětlení zjevné – růst způsobil především nový trend, kdy si restaurace v čím dál hojnějším počtu otevírají vlastní e-shopy a prodávají jídlo přes internet.

E-commerce je bezesporu jedním z vítězů pandemie. Proticovidové restrikce „zahnaly“ Čechy k online nákupům rychleji a razantněji, než by k tomu zřejmě došlo v běžných časech, a ti si zvykli na výhody, které tam na ně čekaly, takže nemají důvod z e-shopů masivně odcházet. Kromě výběru a zakoupení produktů vybraných v klidu z gauče a následného dovozu až před dům je velkým plusem i komplexní porovnání cen, a tedy i jistota nejvýhodnějšího nákupu.