Po měsících příprav v tichosti se na západním pobřeží Spojených států vynořil nový český projekt. Stojí za ním David Semerád se svými kolegy ze známé vývojářské firmy STRV a jmenuje se Kindest, tedy „nejlaskavější“.
Jak říkají sami autoři, jde o první plně automatizovanou SaaS (Software as a Service) platformu, která pomáhá americkým neziskovkám s online sbírkami a zjednodušuje komunikaci s dárci. „Chceme být bránou do dobrosvěta, do projektů, které mají opravdu dopad,“ říká Semerád, který se s rodinou usadil v Los Angeles.
Jeho tým v takzvané pre-seed fázi vybral 650 tisíc dolarů (necelých 15 milionů korun) od skupiny investorů v čele s Precursor Ventures, Credo Ventures či TomKat Foundation.
„Jsem nadšený z toho, že taková služba existuje a pomáhá činit dobro. Věříme jí, protože jsme přesvědčení o tom, že za ní stojí silný tým v čele s Davidem,“ říká Ondřej Bartoš, partner v Credo Ventures, pro které to byla první investice v rámci tzv. angel scout programu.
Credo má dohodu s 10 spolupracujícími andělskými investory, kteří když někam soukromě investují, pražský fond se k nim přidá bez dalšího podrobnějšího zkoumání investice.
Kindest v současnosti spolupracuje s více než 500 neziskovými organizacemi (NGO) v USA a za loňský rok zprostředkoval transakce ve výši jednoho milionu dolarů, přičemž získal 50 tisíc dolarů na dobrovolných příspěvcích.
Právě tak funguje byznysmodel Kindestu: platforma je k využití zdarma a žije z dýšek, která jí nechají při své platbě sami dárci. Systém jim nabídne, kolik procent z darované částky by chtěli přihodit i tvůrcům Kindestu.
„Říkáme jim: Naše platforma funguje bezplatně a pomáhá neziskovým organizacím – nechcete nás tedy taky podpořit?“ vysvětluje Semerád. A vypočítává: „Průměrné dýško je 6,4 procenta z darované částky, což je víc, než jsme čekali. ‚Tip‘ nechává zhruba osm lidí z deseti.“
Charitativní sbírky jsou v USA místem, kde se protočí spousta peněz: konkrétně za rok 2018 dali Američané na charitu 427 miliard dolarů. Neziskové organizace přitom podle Semeráda fungují „oldschool“ způsobem – vypisují šeky, dělají klasické eventy, nemají lidi na marketing a jen obtížně přecházejí do internetového věku, částečně i proto, že jim dosud chyběl jednoduchý online nástroj.
„Rozhodli jsme se proto postavit nástroj pro kompletní automatizaci procesů neziskových organizací. Připojí se do našeho systému, vygenerují si kampaně na celý rok, vyřeší e-mailing, příspěvky na sociálních sítích, webovou analytiku, retargeting atd. V podstatě díky nám můžou fungovat na autopilota,“ popisuje Semerád.
A dává příklad, jak Kindest usnadňuje neziskovkám život: „Přijde jim příspěvek od dárce a systém mu automaticky odešle e-mail s potvrzením a poděkováním. Také pro tvůrce sbírky monitoruje důležité milníky. Navenek je to velmi jednoduchý nástroj, pod kapotou ovšem běží docela sofistikované procesy.“
Momentálně má Kindest zhruba 700 klientů a stejně jako snad všechny firmy na světě se musel potýkat s dopady pandemie koronaviru.
„Vedle tradičních neziskovek začala naši platformu využívat řada dalších organizací, aby získaly peníze potřebné k boji s onemocněním covid-19 na území Spojených států amerických. Objem peněz, které se nám daří vybrat, tak roste. Počítáme, že v dubnu více než zdvojnásobíme objem peněz, který se nám podaří vybrat,“ podotýká Semerád.
V STRV už více než pět let úspěšně fungují jako vývojáři mobilních a webových aplikací na zakázku. Pražské studio se proslavilo především díky vytvoření mnoha seznamovacích aplikací, například Christian Mingle či JDate. Teď však díky Kindestu má také něco opravdu svého (když počítáme tři dating apky a dvě menší hry).
„Vždycky jsme toužili mít něco vlastního, velkého… A teď je to konečně tady. I proto tomu v STRV věnujeme tolik pozornosti,“ připomíná Semerád fakt, že kromě něho se na vývoji Kindestu podílí také Martin Šťáva a Pavel Zeifert, tedy tři ze čtyř původních zakladatelů STRV.