„Ideální je, když je obsah i forma na vysoké úrovni,“ říká Martin Plachý. Je spolumajitelem farmy Poříčí, rodinné firmy, která také vlastní rybník a hotel u Pelhřimova. Mezinárodní úspěch ale sklízí díky své kapří paštice.

Ta právě vyhrála letošní ročník ceny Great Taste, která je určena malým výrobcům z oblasti gastronomie z celého světa, celkem se jí účastnilo 12 777 produktů ze 106 zemí.

„Netroufali jsme si odhadnout, jestli v soutěži uspějeme, protože konkurence malých producentů je obrovská a také produkt z kapra je dost česká záležitost,“ vypráví Martin Plachý, který se domnívá, že nejlepší kapři pocházejí právě z chladnějších vod.

„Proto má tahle ryba tak špatnou reputaci ve Francii, Itálii nebo Španělsku, ale je oblíbeným pokrmem v Čechách, Rakousku či Německu,“ dodává výrobce netradiční paštiky, jejíž značná část produkce se děje ručně.

Výrobek vyvíjela rodinná firma čtyři roky, na začátku se zrodil nápad na kapří paštiku v hlavě sestry Martina Plachého Markéty Kubálkové. Po menších experimentech, které sklízely úspěch, se sourozenci se svými partnery rozhodli pustit do výroby ve velkém. Koupili budovu opuštěné prodejny Jednota a přestavěli ji na výrobnu.

Investovat museli okolo čtyř milionů korun, ale záhy se ukázalo, že kapří paštika má nejen gurmánský, ale také vizuální potenciál. Loni totiž vyhrála jinou významnou cenu – Red Dot Design Award, která se uděluje v Kolíně nad Rýnem za produktový design.

„První návrhy na obal pro naši paštiku počítaly se sklenicí a historizující etiketou. Cítili jsme ale, že chceme být modernější a umístit ji do konzervy, která bude působit současně,“ vzpomíná Martin Plachý.

Vítězný obal pak navrhl designér Petr Novague, o kterém se hovoří jako o jednom z nejlepších i v celosvětovém měřítku. Na své kontě má třeba vzhled vozu R200, kola Favorit nebo kartáčku Spokar.

Také vytvořil designové obaly pro menu FarmaGou, které v době korona krize farma Poříčí nabízí. „Říkali jsme si, že když už musíme svým hostům nabízet jídlo s sebou, tak ať to aspoň stylově vypadá,“ usmívá se Martin Plachý.

Důvodů k optimismu ale příliš nemá, prodej kapří paštiky sice dobře funguje, ale tržby hotelové restaurace klesly na 10 procent původních zisků. „Nechceme si ale vůbec stěžovat, měli jsme silné léto. Soucítíme spíš s pražskými restauracemi, objektivně to mají asi těžší než my, protože i prázdniny pro ně musely být slabé,“ dodává.

Nikdo ze zaměstnanců farmy Poříčí tak nebyl propuštěn a rodina se snaží udržet si naději. „Jsme zvyklí vytrvat a intenzivně na sobě pracovat, protože na Vysočinu tolik turistů nejezdí. Když už k nám zavítají, je to proto, že na nás slyšeli dobré reference,“ uzavírá Martin Plachý.