Navýšení koncesionářských poplatků se znovu odkládá. Opoziční strany ANO a SPD ve Sněmovně zablokovaly jednání o mediální novele, čímž zabránily hlasování. Česká televize (ČT) argumentuje, že už sedmnáct let musí vyjít se stejným rozpočtem a bez zvýšení poplatků bude muset omezit některé kanály. Jak však televize hospodaří se svými příjmy a je zvýšení koncesionářských poplatků adekvátní?
Snaha o zvýšení koncesionářských poplatků totiž logicky vyvolává zvědavost, jak Česká televize nakládá se svým rozpočtem. Informace o jejích výdajích i příjmech jsou volně dostupné na webu České televize. Dostupná jsou prozatím data za rok 2023 a je z nich patrné, že nejvíc peněz jde na mzdy zaměstnanců.
Celkové náklady České televize se v roce 2023 vyšplhaly na 7,2 miliardy korun, z čehož na mzdy a mzdové náklady šlo necelých čtyřicet procent (2,6 miliardy korun), přičemž 1,95 miliardy korun byly samotné mzdy a zbytek tvořily povinné odvody zaměstnavatele, zákonné pojištění a příplatky za přesčasy.
Náklady České televize za rok 2023
Ke konci loňského roku Česká televize zaměstnávala 2992 zaměstnanců, přičemž od počátku roku 2023 zredukovala přes sto zaměstnaneckých pozic a dalších 110 pozic ruší nyní.
Na takzvané výrobní úkoly, kam spadají scénáře, kamera, herci, produkce, zpravodajství a podobně, šly 2,1 miliardy. Provoz a režie televizi pak stál 1,8 miliardy korun.
V roce 2023 televize také proinvestovala 344 milionů korun, přičemž největší částka (123,9 milionu korun) šla na generační obměnu televizní techniky. Tisková mluvčí České televize Vendula Krejčová podotýká, že zatímco v letech 2008 až 2010 bylo na investice průměrně vynakládáno 545 milionů korun ročně, v posledních třech letech se tato částka pohybovala pouze kolem tří set milionů korun za rok.
Investiční náklady České televize za rok 2023
Na straně příjmů tvoří největší díl televizní poplatky, díky kterým si Česká televize v loňském roce přišla na 5,7 miliardy korun. Většina poplatků šla z peněženek domácností. Pouhých 364 milionů korun zaplatily právnické osoby.
Česká televize si však vydělává i vlastní činností. V roce 2023 si vydělala 1,6 miliardy korun. Necelých devět set milionů korun získala z podnikatelské činnosti, kde zhruba osmdesát procent tvoří komerční výnosy ze sponzoringu, vysílání reklamy, vysílacích práv, prodeje služeb a zboží, losování, product placementu, pronájmu a vysílání na internetu. Zbytek jsou bartery. Lehce přes sedm set milionů korun pak televize získala díky úrokům, výnosům z prodeje majetku a pokutám.
Příjmy České televize za rok 2023
Podle mediálního analytika Filipa Rožánka je částka, kterou chce Česká televize získat ze zvýšení poplatku, adekvátní. „Nekompenzuje ani inflaci za celou dobu a je to nižší suma, než jakou vláda zvažovala – první verze počítala s navýšením u televize o 25 korun,“ připomíná Rožánek.
V porovnání se soukromými televizemi má podle něj Česká televize jednu podstatnou nevýhodu – musí ze zákona vyrábět pro každého, i pro skupiny, které se komerci nevyplatí. Na druhou stranu ve srovnání s jinými veřejnoprávními skupinami v Evropě je na tom prý dobře.
„Česká televize v tomhle porovnání vychází dobře mimo jiné právě kvůli původní produkci. Jiné televize nakupují zahraniční seriály, protože to vyjde levněji. Česká televize se v Evropě řadí k těm, které jsou výrobní, nejen vysílací. Myslím, že je adekvátní, kolik peněz do výroby dává,“ uzavírá analytik.
Budeme platit víc?
Středeční jednání Poslanecké sněmovny o zvýšení koncesionářských poplatků opět narazilo na silný odpor opozičních stran ANO a SPD. Vládní poslanci tvrdí, že debatu v dolní komoře opozice záměrně zablokovala.
Andrej Babiš nařkl Českou televizi z toho, že nešetří a že by se veřejnoprávní média měla spojit stejně jako třeba ve Francii. Další pokus o prosazení sporné novely tak proběhne v pátek. Pokud by však tentokrát došlo k hlasování, koncesionářské poplatky by se mohly zvýšit už v první polovině letošního roku.
Proti průtahům v Poslanecké sněmovně se Česká televize ohradila i na sociálních sítích. Její ředitel Jan Souček označil na Twitteru výzvu, aby ČT začala konečně šetřit, za zcela mimo mísu. „Snad kromě rozhlasu neexistuje v Česku jiná veřejná instituce, která by hospodařila sedmnáct let se stále stejným rozpočtem. Příjmová stránka státního rozpočtu za tu dobu narostla o více než sto procent,“ postěžoval si Souček.
Pro porovnání uvádí, že za televizní poplatek 135 korun vyrobila ČT v roce 2008 celkem 15 481 hodin pořadů. V přepočtu na jednoho zaměstnance to bylo 5,37 hodiny. V roce 2023 za stejný poplatek ČT vyrobila 20 790 pořadů, což je o 34 procent víc. Produktivita zaměstnance vzrostla o 32 procent na 7,08 hodiny. A reálná hodnota 135 korun se navíc za ta léta podstatně snížila.
„Mezitím se zdvojnásobily mzdy i ceny všech podstatných vstupů,“ upozornil Souček s tím, že pokud zvýšení poplatku neprojde, bude podle něj nutné zrušit některé kanály. Konkrétně hovořil o ČT Sport, Déčku a ČT Art.
Stávající poplatek by se měl podle vládního návrhu zvýšit o patnáct korun na 150 korun za domácnost, zatímco poplatek za Český rozhlas by vzrostl o deset korun na 45 korun. Nově by se měl poplatek vztahovat i na internetová zařízení, jako je mobil, tablet nebo počítač.
Novela totiž rozšíří okruh domácností, na které se poplatek bude vztahovat. Nově se mají poplatníky stát i domácnosti, které sice nemají klasický televizor, ale mají možnost sledovat televizní pořady, filmy a další audiovizuální obsah na jiných zařízeních, která jsou připojena k internetu. Částky by se měla dotknout také pravidelná valorizace.
Změny mají zasáhnout i firmy. Ty v současné době platí koncesionářské poplatky podle počtu zařízení, která vlastní a provozují. Podle nového návrhu by ale platily podle počtů zaměstnanců. Firmy do 24 zaměstnanců by byly od poplatku osvobozeny, firmy do padesáti zaměstnanců by platily 12 300 korun ročně, od padesáti do 99 zaměstnanců 24 600 korun, firmy do 199 zaměstnanců 49 200 korun, firmy od 200 do 249 zaměstnanců 73 800 korun, firmy do 499 zaměstnanců 172 200 korun a firmy od 500 zaměstnanců pak 246 tisíc za rok.
Zvýšením poplatků na 150 korun a rozšíření okruhu poplatníků by mělo České televizi letos přinést navíc přibližně 865 milionů korun, v závislosti na tom, kdy novela nabyde účinnosti.