Výcvik vojenského pilota na stíhacím letounu F-22 Raptor stojí deset milionů dolarů. Stejnou částku dají armády za pilota pro stíhačku F-35. Pilot bombardéru B-2 vyjde jen o něco málo levněji: na 9,8 milionu dolarů. A jediná letová hodina Gripenu? Ta je za pět tisíc dolarů.
Pokud však pilot stráví při výcviku v reálném letadle jen deset procent času a dalších devadesát ve virtuální simulaci, vyjde výcvik armádu nepředstavitelně levněji. Právě tento segment, společně s civilním výcvikem, usiluje opanovat česko-americká společnost VRgineers, která aktuálně dodala vůbec nejpokročilejší simulátor letounu F-16 společnosti European Air Services.
Tréninková stanice VRgineers zahrnuje pohyblivou platformu od VAE Controls, osazenou realistickou replikou kokpitu F-16 s pokročilým headsetem XTAL se 180stupňovým zorným polem a rozlišením 8K. Právě pro něj VRgineers v lednu představí novou verzi XTAL 3 s mixovanou realitou.
Verze bude veřejnosti poprvé prezentována na největším veletrhu s elektronikou CES v Las Vegas.
Simulátor F-16 představuje díky technologii mixované reality konkurenční výhodu – technologie v podání VRgineers umožňuje průhled z virtuální reality do reálného kokpitu, v němž se výcvik odehrává. Pilot má tak plně k dispozici veškeré ovládání letounu a díky tomu dokáže nacvičit množství procedur, vyžadující i ovládací prvky skutečného letadla, které běžná virtuální realita nenabízí.
„Možnost interakce s fyzickým kokpitem je tou největší přidanou hodnotou mixované reality,“ vysvětluje Jiří Sýkora, business development executive ve VRgineers. „Pilot nacvičí i ty nejkritičtější situace – ať jde o nouzové operace, ztrátu tlaku v hydraulice, či hořící motor – s reálným kokpitem, byť je ponořen v bezpečné simulaci.“
Se simulátorem pro americkou stíhačku F-16 se přitom VRgineers nacházejí na zajímavém místě ve velice zajímavou chvíli. Americká letadla nakupují armády všude kolem nás a stíhačkami F-35 nebo F-16 už jsou vybaveny vzdušné síly v Polsku, v Bulharsku či v Turecku. Český pronájem švédských Gripenů končí v roce 2027 a americký zájem o uvolněné místo je zřejmý už dnes.
U toho ovšem velká oznámení tuzemské firmy, jejíž letošní obrat dosáhne 2,5 milionu eur a výhled na následující rok činící šest milionů (s cílem patnáct milionů v roce 2024) ještě nekončí. Na prestižním veletrhu vojenských simulací a tréninků I/ITSEC v americkém Orlandu představí revoluční stanici pro výcvik pilotů v mixované realitě s názvem Classroom, určenou pro piloty helikoptér, stíhacích letounů i aerolinek.
„Je to nejvyspělejší simulátor mixované reality na světě,“ tvrdí viceprezident prodejů Roman Baláž. „Zatímco výcvik celé skvadrony na reálných letadlech stojí desítky milionů dolarů, jedna stanice Classroom vyjde zhruba na 250 tisíc.“
Když si takových stanic armáda koupí dvanáct, což je počet pilotů ve skvadroně, má to za tři miliony dolarů – a piloti můžou cvičit čtyřiadvacet hodin denně bez ohledu na nákladné letové hodiny fyzických letadel.
„Americké letectvo od nás v současné chvíli používá několik prvních kusů, které byly vyvinuty v kooperaci s americkým partnerem a umožňují výcvik na platformách F-15, F-16 a F-35 zároveň,“ vyjmenovává Jiří Sýkora. Jednou z přidaných hodnot simulátoru Classroom je jeho konfigurovatelnost – stačí vyměnit ovladače a pilot se může učit létat na veškerých typech letadel, od stíhaček přes cestovní letadla po záchranné helikoptéry.
Oproti stávajícím simulátorům jde navíc o prostorově podstatně úspornější stanici – do třídy se jich vejde klidně pro celou skvadronu, která může trénovat ve formaci.
VRgineers se svými technologiemi bojují na mnoha frontách. „Na trhu jsme pouhých pět let, ale už dnes máme zakázky v U.S. Navy a U.S. Air Force, stejně jako v Brazílii, u britské RAF, v NASA, ESA, u Gulfstreamu nebo Airbusu. Portfolio by se mohlo brzy rozšířit o dodávku do Abú Dhabí,“ pochvaluje si Roman Baláž.
„Rozpracované máme nabídky pro mnoho dalších klientů z celého světa, například pro vietnamské nebo turecké klienty. Současně úzce komunikujeme také se vzdušnými silami v České republice a na Slovensku a se státním podnikem LOM Praha, který se podílí na dodávkách v leteckém průmyslu,“ dodává.
Headsety XTAL pro virtuální realitu odprezentovali VRgineers pilotům z letecké základny Čáslav, úspěch sklidili též na dnech NATO, na Dubai Air Show nebo leteckém dni SIAF, který se konal u Bratislavy. V současnosti spolupracují rovněž se společností Omnipol, která je nyní minoritním vlastníkem společnosti AERO Vodochody, vyrábějícím letadla L-39 NG.