Společnost Calidus se sídlem ve Spojených arabských emirátech představila na leteckém veletrhu Dubai Air Show 2021 nový letoun B-350. Dvoumístné turbovrtulové letadlo má ovšem jedno specifikum významné pro český letecký průmysl: podvozek téhle „tři sta padesátky“ totiž kompletně vyvíjí a vyrábí česká společnost Charvát AXL spadající pod skupinu Charvát Group.

A to v rámci aktuálně uzavřené dvojice kontraktů přesahujících hodnotu deset milionů dolarů.

U podvozku B-350 ale úspěch české firmy nekončí, naopak. Společnost má v tuto chvíli s Calidusem uzavřené hned dva kontrakty: pro letadlo B-350 a jeho příbuzné B-250.

„Obě letadla nyní Calidus vyvíjí a můžeme potvrdit, že na ně máme uzavřenou dvojici kontraktů,“ říká Michal Dolejš, výkonný ředitel, který je v Charvát Group zodpovědný právě za leteckou sekci – a který v roce 2018 figuroval ve výběru Forbes 30 pod 30. Zatímco B-350 je přitom na dubajské Air Show vystaven ve fázi modelu, B-250 už ve fázi prototypu létá.

B-250 je oproti B-350 již v pokročilejší fázi vývoje. „V případě B-350 se jedná o kompletní vývoj nového podvozku. U B-250 pomáháme dokončit vývoj a certifikaci, načež budeme dodávat patnáct sériových podvozků,“ říká Dolejš ke kontraktu, který je uzavřen prozatím právě na tuto patnáctku.

Kontrakt pro B-250, stejně jako kontrakt na podvozek B-350, který celou spolupráci začal, má velice jasný deadline: od prvotního návrhu po dodání posledního podvozku a veškerých dokumentů, potřebných k certifikaci, je 36 měsíců. A to vše bude firma vyvíjet a vyrábět společně se svými partnery v Česku.

Pro Charvát AXL se jedná o zlomovou zakázku přinejmenším ze dvou důvodů.

Tím hlavním je fakt, že jde o zakázku, která vedle výroby podvozku zahrnuje i jeho vývoj. „U těchto projektů pracujeme i na vývoji a ano, poukazuje to na naše další směřování k novým projektům, vyvíjeným naším vlastním konstrukčním týmem,“ potvrzuje Michal Dolejš.

Druhé prvenství zakázky spočívá v tom, že jde pro firmu o první takovou záležitost v prostředí Spojených arabských emirátů. Doposud dodává Charvát AXL podvozky především do České republiky a do Itálie a toto je nové teritorium.

„Nejde přitom o to, že bychom sem původně specificky mířili,“ říká v Dubaji pro Forbes Michal Dolejš. „Pokud se někde ve světě vyvíjí letadlo, pro nějž se otevře možnost vyvíjet podvozek, je to pro nás ten nejlepší moment, kdy do spolupráce vstoupit a být u návrhu nového letounu od samotného začátku.“ Takových projektů ale po světě zase tak moc není. „Takže když se objevil tento projekt v Emirátech, tak jsme se o něj šli samozřejmě poprat.“

A uspěli.

Pokud se letadlo osvědčí a bude se v regionu prodávat, má to pro Charvát AXL velký potenciál. Ideální pro takový typ zakázky samo sebou je, když na prototyp naváže sériová výroba. A ta může leteckou sekci Charvát Group v tomto případě velice zajímavě posílit. Stejně tak by na ni pak, stejně jako na oněch prvních patnáct podvozků, navázal i servis pro tyto letouny – a ten by se rovněž realizoval v České republice.

Celá skupina Charvát Group má v současnosti obrat 75 milionů eur. Letecká sekce Charvát AXL z toho tvoří malou část, tři až čtyři miliony eur ročně, přičemž hlavním tahounem jsou pro Charvát AXL dodávky pro české Aero Vodochody a letadla od italské společnosti Tecnam.

S tím, že firma nyní rozšiřuje svůj záběr nejen z výroby na vývoj, ale také do nového regionu, se pro ni v rámci skupiny otevírají nové horizonty – od vývoje přes expanzi po finální profit.

Nové horizonty se ohledně Calidusu přitom neotevírají jen jedné firmě. Se společností jednala na místě také náměstkyně ministra pro Evropskou unii a zahraniční obchod Martina Tauberová, která za vládu vede probíhající misi českého, především leteckého průmyslu na Dubai Air Show.

Když náměstkyni při schůzce předával šéf Calidusu maketu zmíněného B-350, učinil tak se slovy, že ono letadlo je zářným ztělesněním průmyslové spolupráce mezi emirátskou společností a českým leteckým průmyslem – neboť kromě zmíněných podvozků od Charvát AXL jsou na tomto letadle i další české vstupy – včetně kupříkladu určité elektroniky od společnosti LPP.

„A spolupráci s českým průmyslem chce Calidus dál rozvinout,“ říká pro Forbes náměstkyně Martina Tauberová, která firmě na místě představila z českých společností Aero Vodochody (konkrétně Aerostructures, které mají na starost subdodávky pro velké globální letecké společnosti) a VRgineers, kteří se zaměřují na virtuální realitu v simulacích výcviku pro piloty.

„Protože jsem vnímala eminentní zájem o další spolupráci s českými společnostmi, nabídla jsem, že pro společnost Calidus zorganizujeme sourcing day v Praze,“ dodává náměstkyně Tauberová. Sourcing day je akce, která se pořádá na zakázku konkrétní zahraniční firmy, jež hledá dodavatele – a „sources“, čili zdroje pro možnou spolupráci, v tomto případě dodá právě Česko.

Calidus je pro český byznys významný v tom, že ve srovnání s globálními leteckými obry je o poznání přístupnější pro tuzemské malé a střední firmy. Přitom je to společnost, která je na vzestupu a sídlí v bohaté zemi, která hodlá do rozvoje svého letectví zásadně investovat.

A co víc, má s českým průmyslem i osobní a dobrou zkušenost z minulosti. „Ve vedení firmy je řada pilotů, kteří létali na českých strojích,“ poznamenává náměstkyně. Obzvláštní oblibě se tu těší letoun L-29 z Aera Vodochody, na němž i pobočník šéfa Calidusu létal v sedmdesátých letech.