Skupině České dráhy v pololetí klesl zisk před zdaněním o třicet procent na 694 milionů korun. Tržby se naopak zvýšily o 1,1 miliardy na 25,4 miliardy korun. Provozní zisk EBITDA stoupl o šest set milionů na 7,1 miliardy korun.
Hlavní podíl na růstu tržeb má segment osobní dopravy, který rostl i díky zvyšujícímu se počtu přepravených cestujících. Ten se zvýšil o dva a půl milionu na 81,6 milionu přepravených lidí. Vedle mateřské společnosti byly v prvním pololetí v zisku i ostatní společnosti Skupiny České dráhy.
„U přepravených cestujících evidujeme meziročně tříprocentní nárůst. Nárůst cestujících se pozitivně projevil i na výnosech z osobní přepravy, které dosáhly šestnácti miliard korun. Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to nárůst o 1,6 miliardy korun,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Dařilo se především mezinárodní přepravě, kde tržby vzrostly o třiadvacet procent. Projevila se tak celkově rostoucí poptávka i rozšíření nabídky nočních spojů, které jsou u cestujících stále více vyhledávané. Přepravní výkon v letošním prvním pololetí dosáhl 3,914 miliardy osobokilometrů, tedy kilometrů, které cestující s vlaky najezdili, což představuje meziroční nárůst o osm a půl procenta.
Průměrná přepravní vzdálenost byla osmačtyřicet kilometrů, tedy o 2,4 kilometru více než před rokem. Pozitivní vývoj v přepravě cestujících se projevil růstem tržeb z prodeje jízdenek o osm procent na 5,022 miliardy korun.
V první polovině roku firma uvedla do provozu dvaadvacet nových elektrických jednotek RegioPanter, patnáct motorových jednotek RegioFox a sedmnáct lokomotiv Vectron.
„Nadále proto chceme pokračovat nejen v modernizaci našich vlaků, ale klíčové jsou i investice do zázemí pro údržbu a opravárenství. Postupně nasadíme na koleje také největší novinku v dálkové dopravě, soupravy ComfortJet,“ doplnil Krapinec.
V segmentu nákladní dopravy v Česku se negativně projevil klesající objem přepravy uhlí a dalších tradičních komodit, který částečně nahrazují rostoucí výkony ČD Cargo v zahraničí. Za první pololetí letošního roku přepravila skupina ČD Cargo 28,1 milionu tun zboží, což je o 2,8 milionu méně než loni.
„Strukturální změny v energetice a problémy v hutnictví nejen v Česku, spolu s recesí, respektive stagnací evropského průmyslu v posledních letech, ovlivňují kontinuální pokles výkonů ČD Cargo. Aktivní obchodní politikou a expanzí do zahraničí se nám sice daří část objemů nahrazovat, ale plně kompenzovat tyto ztráty nedokážeme,“ uvedl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
Loni České dráhy přepravily 164 milionů cestujících, meziročně o zhruba sedm milionů více. Provozují zhruba dva tisíce hnacích vozidel a přes tisíc šest set osobních vozů.