Dodávání dronů z Česka do Ruska je podle české firmy Primoco UAV byznys bez budoucnosti. A je jedno, že jde o bezpilotní letadla určená jen k civilním účelům, typicky ke kontrole ropovodů nebo sledování obřích požárů. Primoco proto ke konci ledna přestala v Rusku fungovat.

„Diplomatické vztahy mezi Českou republikou a Evropskou unií na straně jedné a Ruskem na straně druhé jsou mrtvé. Nemůžeme tak na ruském trhu plnit své závazky a dál rozvíjet byznys,“ vysvětlil nečekaný krok Ladislav Semetkovský, zakladatel a ředitel společnosti, která bezpilotní drony vyvíjí a vyrábí.

Primoco naráží na to, že každý jejich produkt mířící za hranice musí získat povolení pro export nezávisle na tom, jestli jde o takzvaný produkt dvojího užití nebo vojenský materiál. „Od státních autorit mi bylo řečeno, že už žádné další licence nezískáme,“ přiznává Semetkovský.

Šéf firmy, která podle posledních zveřejněných výsledků rok 2021 skončila ve ztrátě 9,4 milionu korun, škody spojené s odchodem z Ruska vyčíslil na necelých dvanáct milionů eur (v přepočtu přes 290 milionů korun). Jde přitom o částku vycházející z už domluvených obchodů. Podle Semetkovského ale firma z dlouhodobého hlediska přišla o mnohem víc. 

„Obchod s bezpilotními prostředky není něco, co by zákazník kupoval na základě krátkodobé emoce. Domlouvání obchodu nám zabere dva tři roky a další rok až dva trvá, než se ho podaří uskutečnit,“ vysvětlil Semetkovský, kterého už jen dostání se na ruský trh stálo mnoho let práce. Ta přijde kvůli ruské politice vniveč.

Je to nenávratně ztracená destinace.

Že se obchodování s Ruskem zkomplikuje, začal podle svých slov tušit loni v dubnu, kdy si česká a ruská diplomacie vzájemně vyhostily většinu osazenstva obou ambasád. „Diplomacie mezi ruskou a českou stranou vlastně neexistuje. Naše diplomacie Rusko nenávidí. Pro nás, ale i pro jakéhokoli českého exportéra se sofistikovanějším produktem, je to nenávratně ztracená destinace,“ tvrdí Semetkovský.

Primoco však dál pracuje na možnosti dodávat své drony do Kazachstánu, Uzbekistánu a dalších postsovětských zemí. Potenciál uspět s produktem z Česka vidí ve zhruba padesáti státech světa – například do Iráku loni dodala pět strojů a na další dodávce pracuje.

Vedle nových zákazníků se Primocu přibližuje i vznik nové továrny v Písku, kde vlastní letiště. Na část financování stavby mají jít peníze z jarního úpisu akcií, který vynesl přes devadesát milionů korun. Náklady ale budou výrazně vyšší: předběžný odhad se pohybuje ve stovkách milionů.

„Připravuje se stavební projekt a dává se dohromady s územním plánem. Cíl pro letošek je získat stavební povolení,“ plánuje Semetkovský, jehož firma za sedm let fungování vyrobila stovku bezpilotních letadel.