České e-shopy vykázaly za první kvartál letošního roku podle dat společnosti Shoptet obrat 58,5 miliardy korun, meziročně to bylo o devět procent více. Průměrný růst v lednu a první tři únorové týdny činil 11 procent. Po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu, který začal 24. února, nárůst zpomalil na pět procent.

Na českém internetovém trhu od ledna do března vzniklo 2532 nových e-shopů, proti stejnému období loňského roku je to o pětinu více. Celkově v ČR funguje 54 517 internetových obchodů. Vyplývá to z dat firmy Shoptet, která je největším tuzemským poskytovatelem řešení pro tvorbu a správu e-shopů.

Nejvíce si v prvním čtvrtletí letošního roku polepšily e-shopy nabízející investiční zlato a ty zaměřené na numismatiku. Obrat jim meziročně vzrostl více než čtyřnásobně. Cestování zaznamenalo růst o 133 procent, sport a turistika si polepšily o 105 procent. Menší zájem měli lidé v lednu až březnu o knihy a časopisy, obrat v této kategorii meziročně klesl o 23 procent, e-shopy s telefony zaznamenaly propad o 21 procent.

Při mezikvartálním srovnání největší růst, konkrétně o 54 procent, zaznamenala kategorie sport. U vojenského zboží a produktů do přírody stoupl obrat o 44 procent, u stavebních materiálů byl nárůst 43 procent. Cestování se od ledna do února ve srovnání s posledním kvartálem loňského roku dařilo méně, evidovalo pokles 48 procent. Starožitnosti a umění se propadly o 47 procent.

Z dat Shoptet dále vyplývá, že v e-shopech v prvním čtvrtletí letošního roku vlivem inflace zdražilo zboží v průměru o 16 procent. „Očekáváme, že ceny obchodníků ještě povyskočí. V lednu a únoru totiž probíhaly výprodeje. Navíc velká část sezonního zboží se objednává na sklad dlouho dopředu, tudíž to ještě plně nereflektuje stávající zdražování energií a dalších položek ve výrobě či v dopravě,“ uvedl ředitel Shoptetu Samuel Huba.

Češi loni v internetových obchodech podle dat nákupního rádce Heureka a Asociace pro elektronickou komerci utratili 223 miliard korun, meziročně o 14 procent více.