„Čekali jsme, že to bude horší,“ říká o dopadu války v Ukrajině na segment e-commerce zakladatel a CEO společnosti Disivo Petr Bláha. „Vypadá to, že jsme si na konstantní krizi od dob covidu už zvykli,“ dodává. „Každý životaschopný jedinec se přizpůsobuje vnějším podmínkám a když ho potřetí srazíte na kolena, tak už se znovu zvedne docela rychle.“

Petr Bláha šéfuje společnosti, která v segmentu e-commerce podniká v oboru pricingu. Řečeno česky to znamená, že pomáhá svým klientům nastavovat správné ceny produktů na jejich e-shopech. Čímž jim umožňuje vydělat víc peněz.

„V zásadě sbíráme všechny signály z trhu o tom, co se jak prodává, a na základě toho doporučujeme správnou cenu,“ říká Petr Bláha. Mezi klienty jeho Disiva jsou jak menší klienti s obraty v řádech statisíce korun měsíčně, kteří do e-commercového byznysu teprve vstupují, tak velcí klienti, kteří se už derou na vrchol.

„Produktový manažer se v průměru stará asi o osm tisíc produktů, ale čas má jen na takových padesát z nich,“ přibližuje Bláha fakta z výzkumů samotného Disiva. „My mu poskytneme nástroje, které se postarají o všech těch osm tisícovek.“

Nejedná se přitom jen o prosté nasazování takové ceny, která bude o pár halířů výhodnější než u konkurence. Faktory, s nimiž automatizované nástroje Disiva pracují, zahrnují široké portfolio ukazatelů, mezi nimiž krom zmíněné ceny u konkurence figuruje také počet shlédnutí produktu, konverzní poměr či počet objednávek. Stejně jako takové vychytávky, jako že v pátek odpoledne jsou nakupovací návyky lidí na internetu jiné než v sobotu dopoledne.

Podle toho všeho se dnes v e-shopech upravují samotné ceny produktů.

Klientela Disiva sahá od lékáren přes prodejce pneumatik až po sexshopy. „Ano, stane se, že máme klienty ve stejném rajonu a optimalizujeme jejich ceny v podstatě proti sobě,“ říká Bláha o důsledku skutečnosti, že Disivo dnes figuruje v mnoha segmentech, v nichž se jeho klienti potkávají.

„Nejde ale o to, že chceme jít vždy o korunu níže než ten druhý,“ říká. „Hledáme spíše optimální cenu na konkrétní den, u konkrétního produktu a v návaznosti na konkrétní strategii klienta.“

CEO Disiva Petr Bláha a jeho CTO Ondřej Žádník

Když Disivo v roce 2019 začínalo, v podstatě otevíralo nový trh. „V té době řešili ze čtyř P teorie marketingu všichni pouze promotion, tedy samotnou podporu prodeje, ale to druhé, pricing, cenotvorbu, neřešil vůbec nikdo,“ říká šéf Disiva.

Jeho společnost tak mohla vrazit pomyslnou nohu do dveří v době, kdy si jen málokdo uvědomoval, že jimi bude muset procházet na každodenní bázi. Tento dynamický pricing je to, co dnes e-shopům odemyká úplně nové peníze. A e-shopy si proto dnes najímají specialisty, kteří mu rozumějí.

Když pak na svět udeřila covidová pandemie, celá problematika se jen urychlila. Efekt na ecommerce ale nebyl jednoznačný. „Po úvodním šoku, kdy začala e-commerce extrémně růst, přišlo uvědomění, že takhle už to bude jen pokračovat, a přišel extrémní tlak na vylepšení logitistických procesů,“ popisuje Bláha krizové pandemické období.

„Teď vnímáme, že si prach po pandemii konečně trochu sedl. Další velká věc je samozřejmě válka v Ukrajině. Na první týden války segment zareagoval propadem, ale ten propad byl už mnohem menší, než byly propady za dob covidu.“

E-commerce se zkrátka mění, je na krize zvyklá více než dříve, a zájem o služby Disiva Petra Bláhy se proto zvyšuje. „Poslední dva roky naučily každý retail, že jen retailem už být nemůže,“ říká. „Čeká nás doba, kdy bude celý tenhle byznys promíchaný a hranice mezi retailem a e-commerce se rozmlží.“

Bláhovo Disivo začínalo v roce 2020 na 2,5 milionech ročního obratu, rok 2021 zakončilo už na pěti milionech. Pro rok 2022 plánuje tahle dravá firmička již patnáct milionů celkového obratu. Za poslední půlrok vyrostla o více než sto procent, nabírá nové lidi a expanduje – už dva měsíce slaví úspěchy v Německu.

„Je potřeba vždycky mít možnost poodstoupit a podívat se na to celé shora,“ popisuje Bláha strategii, kterou se podařilo do dnešních otáček dostat jeho startup, u jehož začátků stáli investoři Martin Rozhoň a Kamil Levinský společně s fondem Nation1. „Všichni píšou o tom, jak založit startup a získat prvního klienta, ale ta přerodová fáze dál je strašně složitá a zvládne ji málo startupů.“

Bláha ji zvládl tím, že se na dva měsíce zavřel s kolegy v mítinkové místnosti a tam se vrhli do vymýšlení toho, jak se dostat z fáze „žádný nebo jeden nový klient měsíčně“ do fáze „čtyři nebo osm nových klientů měsíčně“. Na otázku, jak by se jmenovala taková kapitola v knize pro mladé podnikatele, kterou by podle své zkušenosti mohl napsat, zmíní své oblíbené arabské přísloví: „Vlci vyjí, karavana jede dál.“

V současné chvíli Disivo připravuje nové investorské kolo, v němž si půjde pro investici 1,5 milionu eur – s valuací kolem deseti milionů eur. „Cílíme na někoho v zahraničí,“ naznačuje Petr Bláha. „Hledáme synergie, které nám pomůžou v dalším růstu.“