Indie má zájem o nákup a dovoz železničních technologií a výrobků z Evropy. Do rozvoje železnice asijská země masivně investuje, zejména do bezpečnosti, zrychlení a pohodlí. V tiskové zprávě to 24. června uvedla Asociace českého železničního průmyslu. Firmy českého železničního průmyslu by v Indii mohly získat zakázky v řádu stovek milionů korun, řekla ředitelka ACRI Marie Vopálenská.
Některé firmy sdružené v asociaci už jsou na indickém trhu etablované, další mají velkou šanci uspět. Vyplývá to ze závěrů asociace po obchodní misi do Indie, kterou ACRI pořádala spolu s českým ministerstvem zahraničí. Zúčastnilo se jí deset společností sdružených v asociaci.
„Setkali jsme se s mimořádným zájmem indické strany o prezentaci našich služeb a produktů,“ uvedla Vopálenská. Příležitost podle ní mají hlavně dodavatelé dílů, jako jsou kola a soukolí, brzdové systémy, sedačky nebo bezpečnostní systémy.
Firmy mohou uspět jak s dodávkami hotových výrobků, tak ve spolupráci s místními firmami a s předáním technologie do Indie. Podle Zdeňka Malkovského, generálního ředitele firmy VÚKV, která se zabývá zejména vývojem a zkušebnictvím kolejových vozidel, je pro vstup na indický trh důležitá také znalost místních podmínek.
„V Indii už také máme partnera, který nám sleduje specifika tamního trhu a výběrových řízení,“ uvedl Malkovský.
Společnost Bonatrans Group, výrobce železničních dvojkolí a podvozkových součástí, vidí příležitost v modernizaci meziměstských vlaků, které jezdí na vzdálenosti čtyři sta až osm set kilometrů.
„V nejbližším období jde o dvě stě již vysoutěžených souprav Vande Bharat (expresy indických drah), v delším horizontu pak o čtyři sta dalších souprav, které indické dráhy hodlají soutěžit,“ řekl vedoucí rozvoje obchodu a marketingu Bonatrans Group Marcel Ujfaluši.
Další příležitost vidí v městské hromadné dopravě. „Například jde o výstavbu dalších linek metra v Dillí, Bombaji a jinde. Otevírat se budou i trasy ve městech s populací nad dva miliony obyvatel, kterých jsou v zemi desítky,“ dodal.
Zástupci české obchodní mise jednali například na ministerstvu drah v Dillí, ve společnosti Metro Delhi nebo s výrobcem vlaků Rail Coach Factory. Mise se zúčastnily firmy DAKO-CZ, MSV elektronika, TTC, VÚKV, VZÚ Plzeň, Bonatrans Group, AMiT, Passengera, PARS komponenty a Škoda Group.