Kdo chce, najde si způsob. A tak si čeští lyžaři, kterým vláda zavřela skiareály, našli skialpy. Zájem o speciální lyže, na kterých si člověk pomocí stoupacích pásů může sám vyběhnout kopec a o to víc si užije zasloužený sjezd dolů, letos raketově roste.
„Vůbec nestíháme, zájem je obrovský. Každým rokem rostl zájem o skialpy meziročně tak o 50 procent, ale letos je to minimálně o 200 procent nahoru,“ říká Lukáš Chytráček z firmy Urbi Sport, která skialpy půjčuje i prodává.
Většinou si podle něj lidé vybavení, které je složené ze speciálních lyží a vázání, protiskluzných pásů a bot, nejprve půjčí. „Poptávka je tak velká, že kdybychom měli třeba 100 setů, klidně by se půjčilo všechno,“ říká Chytráček a dodává, že lidé si po vyzkoušení vybavení většinou i koupí. Ostatně je celkem jedno, koho se na skialpy zeptáte, všichni prodejci i půjčovny hlásí nebývalý zájem.
„Je to jediná možnost, jak si teď lidi můžou zajezdit. A tak i přesto, že jsou prodejny z rozhodnutí vlády zavřené, evidujeme oproti loňskému roku více než dvojnásobný nárůst poptávky po skialpovém zboží. Skialpy rostou dlouhodobě, nicméně teď se křivka zlomila vzhůru,“ říká Radek Kronika z Hudy Sportu. Je to podle něj dané jednak koronavirovou pandemií, ale také dobrými sněhovými podmínkami.
S tím souhlasí i Milan Luštinec, majitel českého výrobce lyží Lusti. Jeho firma sice nikdy nebyla přímo zaměřená na skialpy, ale v nabídce už je několik let má. „Co se děje letos, jsme ale ještě nezažili. Okolo 90 procent prodaných lyží je právě těch skialpových,“ říká s tím, že jeho společnost takový nebývalý výkyv v poptávce zvládá jen díky tomu, že lyže sama v Česku vyrábí.
Už na konci minulého roku předvídal raketový růst prodejů šéf mnichovského Dynafitu, který patří k nejsilnějším značkám v oblasti skialpinismu. Na příchod nových zájemců o tenhle sport reaguje i tím, že nabízí celé zkompletované sety pro začátečníky i rodiny tak, aby pro ně byl přesun z běžných lyží na ty skialpové co nejlehčí. „Mohla by to být rekordní sezona,“ říkal na konci listopadu Benedikt Boehm pro Handelsblatt.
A ve své předpovědi měl pravdu. Nyní Boehm pro Forbes potvrdil, že Dynafit sleduje na všech trzích, od USA přes alpské země až po Česko, Slovensko i Polsko enormní nárůst poptávky po skialpinistickém vybavení.
V praxi to znamená například problém u skialpových bot. Už na trhu prakticky nejsou, výroba vázne a nestíhá tak vysoký zájem. „Na jaře, když se normálně chystají objednávky a výroba, totiž tak enormní nárůst objednávek nikdo nečekal,“ říká Stanislav Heczko ze specializovaného obchodu Skialpshop.
Jeho slova potvrzuje i Massimo Pellizzer z italské rodinné firmy Scarpa, která je na trhu skialpových bot lídrem. „Tato zimní sezona, která je tak velkorysá z pohledu počasí a tak zvláštní kvůli omezením, nás odměnila tím, že máme vyprodáno,“ uvedl pro Forbes Pellizzer s tím, že podle jeho odhadu poptávka po skialpových botách stoupla o 20 až 30 procent.
Stejně jako Scarpa, ani další značky se na takový neuvěřitelný boom nepřipravily a mají teď prázdné sklady. „Pozitivní efekt je, že všem hráčům došly zásoby a vyprodali všechno zboží,“ dodává Pellizzer.
Cena za základní vybavení je přitom na první pohled relativně vysoká. „Včetně speciálních bot je to asi 28 tisíc korun,“ říká Jiří Noucar z obchodu Namche. Když si ale člověk spočítá, kolik peněz utratí v běžné sezoně za skipasy, rychle zjistí návratnost téhle investice.
Kdo se ovšem chystá se skialpy do lavinových oblastí, měl by investovat i do bezpečnostního vybavení. „Nutná je takzvaná svatá trojice, tedy lavinový vyhledávač, lavinová sonda, lavinová lopata a silně doporučený je i lavinový batoh s Airbag systémem, který pomůže člověka zasaženého lavinou udržet na povrchu,“ dodává Radek Kronika.
Při pohybu v českých horách s výjimkou lavinových oblastí Jeseníků a Krkonoš (kam se ovšem oficiálně ani nesmí) se ale člověk obejde i bez toho.