Na trhu jsou teprve od letošního března a neprovází je žádná velká kampaň, přesto se jich prodávají tisícovky – ženy si je doporučují mezi sebou. České kalhotky s nanovlákny Snuggs, které dokážou nahradit vložky a tampony, začínají měnit byznys s dámskými hygienickými potřebami.

Pro zakladatele značky to byly čtyři bláznivé měsíce. Třiadvacetiletá Linda Šejdová a o rok starší Tomáš Zahradník vůbec nečekali, že by o jejich produkt mohl být takový zájem. Vlastně ho ani nechtěli tak brzy začít prodávat.

Jenže ze Snuggs se rychle stal hit. Od vstupu na trh si jich zákazníci rozebrali čtyři tisíce a obrat vystoupal na dva miliony korun (zhruba měsíc se kalhotky prodávaly za výrobní cenu, poté s výraznou slevou). Šejdová se Zahradníkem předpokládají, že do konce roku by se měli přehoupnout přes 10 tisíc kusů a obrat zvednout na osm milionů. 

To vše se jim zatím povedlo bez investorů a marketingové kampaně – téměř polovina zákaznic v dotazníku zaslaném po nákupu uvedla, že se o Snuggs dozvěděla od kamarádky, příbuzné či známé. 

Tomáš Zahradník, Linda Šejdová a kalhotky Snuggs

Chytré kalhotky

Na první pohled jsou Snuggs k nerozeznání od běžného spodního prádla, obsahují ale savou vrstvu z nanovláken, která zadrží až 10 milimetrů tekutiny (asi jako tři tampony). 

Je silná asi jeden a půl milimetru a materiál je paropropustný, takže ho lze mít na těle celý den. Nanovlákna zabraňují vzniku bakterií a po použití stačí kalhotky vyprat.

Ovládni AI!
Vydání Forbesu Ovládni AI!

Z průzkumu vyplynulo i to, že 95 procent zákaznic chce po prvním vyzkoušení kalhotky používat dál, 80 procent bylo spokojených a jen 20 procent žen mělo připomínky – ty se většinou týkaly střihu, velikosti či gumiček.

„Potěšilo nás, že si ženy uvědomují ekologickou udržitelnost menstruačních kalhotek. Už nechtějí kupovat jednorázové pomůcky s plastem, které se nedají recyklovat,“ říká Zahradník.

Průměrná žena spotřebuje za život asi 12 tisíc tamponů či vložek, což představuje zhruba 140 kilogramů odpadu. Snuggs proti tomu vydrží desítky pracích cyklů, aniž by se snížila kvalita membrány.

Prádlo pro Masajky

A Zahradník se Šejdovou hodlají na tento aspekt upozorňovat. Na podzim plánují spustit kampaň Měsíc bez vložek a tamponů. Podle počtu zákaznic se bude sčítat, kolik se ušetřilo jednorázových hygienických pomůcek. Zakladatelé Snuggs zároveň plánují každé páté kalhotky poslat do Afriky.

Tam totiž menstruační pomůcky často chybí. „Poslali jsme první zásilku kalhotek k otestování dívkám z kmene Masajů v Keni. Díky nim mohou i v době menstruace docházet do školy,“ vysvětluje třiadvacetiletá Šejdová. 

Právě kvůli menstruaci mají dívky v afrických školách problémy s docházkou. Řada z nich školu i z těchto důvodů nedokončí. 

Do světa

Afrika není zdaleka jediný trh, kde mohou mladí startupisté zaujmout. Se svým nápadem uspěli nejdřív v národním a pak i v globálním kole soutěže Creative Business Cup. Na začátku letošního července se v Kodani umístili na třetím místě v konkurenci další šedesátky projektů z celého světa. 

V budoucnu proto plánují expanzi do sousedních států – na Slovensko a později do Německa. Představují si, že Snuggs budou brzy ke koupi v drogeriích i lékárnách.

https://www.instagram.com/p/BvMPlkbB3Xq/

Šejdová se Zahradníkem teď bedlivě pročítají recenze prvních zákaznic a kalhotky podle nich dál upravují. Už tedy vědí, že Češky stojí o větší balení po několika kusech a nanovlákna kombinovaná s bavlněnou částí. 

„Všechny tyhle požadavky jsou pro nás vlastně dobrou zprávou,“ shrnuje Šejdová. „Znamená to, že zákaznice se chtějí vracet a pořídit si další kalhotky.“

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Proto dvojčlenný tým plánuje zvýšit výrobu až na pět tisíc kusů měsíčně a do konce roku nabrat tři zaměstnance. Zároveň pracuje na kalhotkách s větší absorpcí pro ženy se silnější menstruací. 

Snuggs původně vznikly proto, že Šejdová po takových kalhotkách sama toužila. Stačilo pár měsíců, aby se z jejího osobního přání stal dobře klapající byznys. S potenciálem, který dalece přesahuje české hranice.