Jedna
ovečka, druhá ovečka… Tradiční počítání nemusí sloužit
pouze k uspání, ale rovněž k rozjezdu vlastního byznysu. Startup
Festada třiadvacetileté Dominiky Sokolové na evidenci ovčích a
kozích stád zaujal v Americe a stal se exkluzivním poskytovatelem
softwaru pro digitalizaci ovcí a koz pro celé Slovensko.
„Už v druhém lednovém týdnu nabíráme na Slovensku první
stáda a projekt oficiálně spustíme od prvního dubna,“
prozrazuje Dominika Sokolová, studentka Mendelovy univerzity v Brně,
a v hlase jí rezonují zjevné stopy nadšení.
Se sofistikovanou aplikací se budoucí inženýrka z Olomouce
vrátila nedávno ze Silicon Valley. Ve světovém centru
technologického byznysu se začátkem prosince účastnila
akceleračního programu CzechMatch, který zaštiťuje CzechInvest
coby výchozí bod pro získání potenciálních partnerů a
investorů a expanzi do zahraničí.
„Rozvoj našeho startupu za oceánem seriózně předpokládáme
a díky pobytu v Silicon Valley jsme si ještě lépe a víc
uvědomili naši vizi. Tou jsou spokojení chovatelé po celém
světě,“ líčí slečna Dominika a mimoděk tím prozrazuje
globální ambice.
Jestliže je cílem proniknout do ciziny, Festadě se to k radosti její zakladatelky a generální ředitelky už částečně podařilo: „Vstup na slovenský trh považuji osobně za velký úspěch. Pro tamější svaz chovatelů se jedná o přelomový krok, protože nyní se veškerá evidence včetně té interní pořád dělá ručně. Doufám, že se podobně velká inovace ve prospěch chovatelů podaří udělat i v Česku.“
Jako spousta nadějných projektů začal i tento nenápadně a podle víceméně obligátního scénáře na téma „pokud ti něco na trhu chybí, udělej si to sám“. Při psaní bakalářské práce Dominika Sokolová zjistila, že pořádná aplikace na evidenci ovcí a koz neexistuje, proto se do ní pustila. Původní nápad se jí v hlavě zrodil v roce 2018, další dva roky probíhalo testování.
Prvního platícího klienta, což byla farma se 140 ovcemi, získala Festada loni v srpnu. V listopadu postoupila do finále „O nejlepší podnikatelský záměr Mendelu 2020“ a vyhraných osmdesát tisíc použila pro zkvalitnění demo verze, grafiky a nových webových stránek. Následně přišla ze zdrojů její rodiny – která sama patří mezi uznávané chovatele ovcí plemene Suffolk – investice 1,5 milionu korun.
I díky tomu spustila Festada nadějnou jízdu. Jejím cílem není jen obsadit slovenský trh, ale mimo jiné začlenit se do mezinárodní databáze OSN pro české exportující firmy a přislíbené spolupráce v Rusku, Německu, Francii, Chorvatsku, Řecku, Paraguayi nebo Argentině.
Festada nabízí různé balíčky funkcí pro usnadnění chovatelského prostředí. Nejde zdaleka jen o evidenci počtů kusů dobytka, ale o věk zvířete, jeho celkovou plemennou hodnotu, údaje o připouštění, krmení. Výsledkem je tedy jakási karta zvířete a kompletní přehled, který si lze otevřít i prostřednictvím mobilu na louce. Zatím především na slovenské louce, další louky by měly přibývat.