Za několik let nastane ta chvíle. Vaše dítě za vámi přijde a zeptá se, jaké to bylo, když vám s nabídkou nového mobilního tarifu volal člověk.

Čtěte také: Matematika jako byznys? Hejného metoda jde s dobou (a přitahuje kritiky)

Za několik dalších let pak přijde okamžik, kdy si vaše děti začnou hledat první práci. A to v podmínkách, které budou úplně jiné, než když jsme si hledali první práci my. Budou na to ale naše děti připravené?

 

Oxfordská studie z roku 2013, která mimo jiné tvrdí, že některé pozice jako telemarketér nebo právní asistent zcela zmizí, se dostala snad do každého lokálního oběžníku. Končí asi těmito slovy: „Aby pracovníci vyhráli závod [proti robotům], budou si muset osvojit kreativitu a soft skills.“ Naučí se ale děti tyto schopnosti ve školách? 

Lidé, kteří stojí za čtveřicí projektů představených v tomto článku si myslí, že ne, že to, jak jsou v současnosti nastavené školní osnovy neodpovídá tomu, kam se svět vyvíjí, a tak se rozhodli, že ruku k dílu přiloží sami a něco se vzděláváním nejmladší generace udělají.

MakeITtoday

Silvie Zeman a Klára Šťouračová si daly za cíl, že naučí děti programovat v jednoduchém jazyku Scratch. Společně založily projekt MakeITtoday, který se specializuje na rozvoj nejen programovacích dovedností u dětí ve věku 8–12 let.

„Děti se kromě programování učí své nápady prezentovat druhým, osvojují si základní principy argumentace a práce ve skupině,“ říká Silvie Zeman a dodává, že inspiraci načerpaly ze studijních pobytů v zahraničí, kde si uvědomily dramatický rozdíl úrovně soft skills.

Dlouhodobou vizí dvojice je vybudovat technologický hub pro děti a mládež od 8 do 18 let. „Nad rámec kurzů programování, designu, robotiky, víkendovách akcí a přednášek chceme vytvořit prostor, kde se budou děti se stejnými zájmy potkávat. Kde budou mít možnost pracovat na společných projektech i za pomoci mentorů a budou mít přístup k nejnovějším technologiím,“ popisuje Silvie Zeman ambice projektu.

MakeITtoday momentálně nabízí pololetní kurzy a jednodenní víkendové workshopy.

Czechitas nové generace

Dita Přikrylová a její Czechitas se nedávno rozšířily o Czechitas nové generace. Jak název napovídá, nová větev této neziskové IT organizace se soustřeďuje na mladé dívky (i kluky) od 8 let až po středoškolský věk.

„Vize je postavena na vzdělávaní nových talentů v útlém věku, protože kariérní rozhodnutí probíhá brzy a zejména ženy si přestávají technologie vybírat,“ tvrdí Dita Přikrylová s tím, že zájem o dětské kurzy je prý nižší než o ty pro dospělé, ale přesto se vždy zaplní.

„Je potřeba, aby se školy doplnily o modernější osnovy. Hodiny informatiky se za posledních 20 let neposunuly, kdežto technologie se posunuly až neuvěřitelným způsobem. Technologie jsou nyní součástí všeho, nejen informatiky,“ vysvětluje Dita Přikrylová své přesvědčení o nutnosti systémové změny.

Czechitas nabízejí víkendové kempy či příměstské tábory zaměřené na rozvoj technologické gramotnosti dětí, a to i mimo hlavní město.

Edhance

Ústecký startup Edhance, za nímž stojí Lukáš Rejchrt a Pavel Popluhar,  stojí na hledání synergií mezi korporacemi a školami.

Edhance vytváří interaktivní vzdělávací programy pro základní školy, které jim dodává zdarma. Náklady jdou v rámci CSR (společenské odpovědnosti firem) za partnery, jakými jsou například Mastercard nebo Nestlé.

Edhance staví na základech rámcových vzdělávacích programů, které ale za pomoci know-how velkých společností dále rozvíjí. Jedním z příkladů je program Peníze pod kontrolou, který má u dětí zvyšovat finanční gramotnost.

Ústecký počin jde od začátku po systémové změně a své současné působení bere jako prozatímní proof of concept. „Nelze očekávat, že děti budou další dlouhé roky tahat na zádech kilogramy hloupých a nudných učebnic změna kurikula je nevyhnutelná, musí odrážet současný svět, a nikoli svět z dob dávno minulých,“ shoduje se Lukáš Rejchrt s Ditou Přikrylovou.

Techambition

Dalším projektem, který jde přímo k jádru problému do škol, je Techambition. Projekt, do něhož své peníze vložil i zakladatel CZC Josef Matějka, si ke změně vybral nichovovou oblast, která je noční můrou školáků – matematiku.

Techambition je online aplikace pro učitele středoškolské matematiky, kteří chtějí zpestřit výuku a zaujmout více studentů. Její zakladatel Jakub Stránský hodně spoléhá na vizualizaci, díky které mají studenti větší šanci látku vstřebat.

„Umělá inteligence v Techambition ve vhodnou chvíli učiteli doporučí nechat studenty diskutovat v malých skupinkách, vybere vhodné téma a navrhne efektivního složení skupin. Jindy upozorní učitele na problémová místa, která je potřeba v hodině znovu vysvětlit, a vybere k tomu vhodné vizualizace pro interaktivní tabuli nebo projektor,“ vysvětluje Jakub Stránský princip své aplikace.

Propustnost českého školství je podle něj dosažitelná, pokud přijdete se správnou vychytávkou. Učitelé prý nejsou uzavřeni pokroku a inovaci vítají. „Aplikaci Techambition pro výuku středoškolské matematiky jsme spustili v lednu 2016 a dnes ji využívá 10 procent škol v ČR,“ uzavírá.