Velká Británie stále bojuje s novou mutací koronaviru, která se šíří rychleji než ostatní kmeny. I proto země tento týden znovu zavedla tvrdý lockdown. Dopad to má také na české exportéry, kterým nemoc covid-19 komplikuje obchodní plány víc než brexit. V roce 2020 se v důsledku pandemie snížil vývoz zboží z Česka do Spojeného království o 18 procent.
Naopak vystoupení z Evropské unie, které se odehrálo na přelomu roku, zatím exportérům větší problémy nepřineslo. Obě strany se dohodly na nulových clech a kvótách na obchodování se zbožím. Exportéři ale musí plnit náležitosti celního řízení stejně jako při vývozu do jiných třetích zemí.
V budoucnu také přestanou platit pro britský trh evropské certifikáty, které zatím po přechodné období Spojené království ještě uznává. V tuto chvíli je tak největší změnou vyšší administrativní zátěž. Velká část exportérů je ale zvyklá vyvážet i do dalších zemí mimo Evropskou unii, a jde tak pro ně o rutinní postup.
„Covid je aktuálně výrazně větší problém. Od 5. ledna platí tvrdý celonárodní lockdown na dobu minimálně šesti týdnů, který bude mít vliv na výkonost celé ekonomiky. Velké obavy mám o automobilový průmysl, neboť auta a autodíly jsou hlavním českým vývozním artiklem a tvoří až 46 procent našeho exportu,“ říká Jiří Rak, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade pro Velkou Británii a Irsko.
Dodává ale, že v Británii se již úspěšně rozeběhla vakcinace a na jaře by se země mohla začít vracet do běžných kolejí. Podle velvyslance ve Spojeném království Libora Sečky patří mezi nejvíce zasažené segmenty vedle automobilového průmyslu také maloobchod a gastronomie. A to se odráží i na vývozu typicky českého produktu – piva. Se zavřenými restauracemi a hospodami není o točený ležák zájem.
„Pro nás to znamená nulový prodej do klíčového segmentu trhu, a to minimálně až do konce ledna. Obecně se vývoj kolem nemoci covid-19 mění celosvětově každým dnem a stejně jako pro většinu dalších firem je i pro nás tato situace plná nepředvídatelných kroků komplikovaná,“ uvádí ředitel Budějovického Budvaru Petr Dvořák.
Vývoz do Velké Británie je pro národní pivovar ale náročnější i kvůli brexitu. „Už teď víme, že musíme počítat s extra poplatky ve výši asi 50 liber na kamion, zároveň také s větší administrativou. Finanční zatížení přineslo rovněž předzásobení ve Velké Británii, abychom se vyhnuli výpadkům dodávek kvůli nejistotám a předpokládaným komplikacím s exportem na přelomu roku a v lednu,“ popisuje Dvořák.
Doufá ale, že půjde pouze o krátkodobé ztížení situace. Pro Budějovický Budvar je totiž Británie strategický trh. Vyváží sem desítky tisíc hektolitrů ležáků ročně a chce tady dál růst.
Problémy při vývozu do Británie měl v poslední době i výrobce zdravotnických lůžek Linet. Když se v prosinci kvůli zmutovanému koronaviru zastavila doprava mezi Evropou a Spojeným královstvím, uvázly české firmě kamiony ve Francii.
„Logistika je pro nás obecně nejsložitější. Lůžka musíme dovézt do nemocnic na konkrétní hodinu, kdy jsou tam připravené jeřáby na vykládání. A v jeden moment se zároveň likvidují stará lůžka a překládají pacienti. Když se nám, ať už v důsledku covidu nebo brexitu, zdrží kamiony, je to pro nás nepříjemné. Doufám ale, že díky dohodě mezi Unií a Británií se brzy ustálí kontinuální tok zboží přes hranice jako dřív,“ říká zakladatel společnosti Linet Zbyněk Frolík.
Věří přitom, že brexit firmu, pro kterou britský trh představuje asi čtyři procenta obratu, nijak dramaticky nepostihne. „Přibude nám papírování a zvýší se náklady na administrativu, ale na to jsme zvyklí i u jiných zemí mimo Evropskou unii. Takže to pro nás není žádná novinka,“ popisuje Frolík.
Podobně je na tom i společnost Třinecké železárny – Moravia Steel, která s Velkou Británií obchodovala ještě před vstupem Česka do Evropské unie. „Na brexit a procedury s ním spojené jsme připraveni. Dotknou se nás pochopitelně zvýšené náklady na administrativu spojenou s odbavením zboží. Ale nepředstavuje to pro nás žádné zásadní komplikace,“ uvádí mluvčí firmy Petra Macková Jurásková.
Pátý nejdůležitější trh pro Česko
Británie je pro Česko pátým nejdůležitějším obchodním partnerem a za posledních 20 let stoupl vzájemný obchod sedmkrát. V roce 2019 vyvezli čeští exportéři do Spojeného království zboží za více než 206 miliard korun.
„Brexit samozřejmě vzájemné vztahy ovlivní. Díky dohodě mají sice české firmy nadále přístup například k veřejným zakázkám, dá se však očekávat tlak na zvyšování britské výroby, a to i s ohledem na pandemii koronaviru. Obchod si ale vždy cestu najde,“ říká velvyslanec ve Spojeném království Libor Sečka.
Do budoucna podle něj může zvýšená administrativa odradit nové vývozce, zatím ale zájem o britský trh neklesá. „Je těžký a náročný, ale zároveň lukrativní. Británie má téměř 67 milionů obyvatel. Jedná se o vyspělou ekonomiku, která nabízí mnoho příležitostí. České firmy vstup na místní trh i před brexitem často řešily prostřednictvím místního distributora či založením vlastní pobočky. V posledních letech také stoupají české investice ve Velké Británii,“ popisuje Sečka.
To potvrzuje i Jiří Rak z londýnské kanceláře CzechTrade. „O bezplatné asistenční služby naší kanceláře je enormní zájem a z toho usuzujeme, že se naši exportéři brexitu nebojí,“ říká.
Zaběhnuté dodavatelsko-odběratelské vztahy podle něj navíc budou v mnoha případech procházet revizí a Česko by mohlo těžit ze své pověsti kvalitního, avšak stále relativně cenově dostupného dodavatele. „Věřím proto, že konkrétní dopad brexitu pro české firmy nebude tak dramatický, jak se předpovídalo,“ uzavírá Rak.