Jak získat peníze pro svůj projekt? Třeba přes crowdfunding – podělte se o svůj nápad s miliony cizích lidí na internetu a čekejte, jestli vám přispějí. Jak to funguje v zahraničí (např. na Kickstarteru), jsme psali nedávno, teď se ale zaměříme na služby, které fungují v Česku.

Na každém ze zmíněných portálů si můžete vytvořit vlastní stránku, kde pomocí textu a třeba videa lidem vysvětlíte, kdo jste a co a proč děláte, a nabídnete jim odměny za jejich podporu.

Hithit

Náplavka

Největší portál na českém trhu už vybral 28 milionů korun a každý měsíc roste o další milion a půl. Zatím nejvíc se podařilo vybrat projektu alternativního kulturního prostoru Jatka78, který začátkem dubna získal 2,4 milionu korun. Svým přispěvatelům za odměnu nabídl například vstupenky na divadelní představení, která se budou v nově vzniklém areálu v pražských Holešovicích konat.

Hithit začal fungovat na podzim 2012. Svým klientům nabízí pomoc s vytvářením projektu a pomáhá i s jejich propagací v médiích a na sociálních sítích. Spolupracuje navíc s projektem Vodafone V pohybu, který podporuje zejména kulturní iniciativy lidí do třiceti let. Pokud projdete prvotním sítem, Vodafone vás pošle na Hithit, kde musíte dokázat, že lidé mají o váš nápad zájem. Uspějete-li, přidá vám pak požadovanou částku (tedy tu, kterou si stanovíte za svůj cíl, nikoli sumu, kterou nakonec dokážete vybrat) ze svého navíc.

Hithit si bere provizi z každého úspěšného projektu 9 procent plus DPH.


Startovač

Kluzák

Celkem se tu sice vybrala jen asi polovina toho, co na Hithitu, ale za to tu padl český rekord. Na projekt Trabantem napříč Tichomořím (stojí za ním dokumentarista Dan Přibáň, který se svým týmem právě na cestu Tichomořím vyrazil) lidé věnovali 2,8 milionu korun, což bylo skoro šestkrát víc, než tvůrci původně chtěli.

„Máme vybudovanou velkou síť přispěvatelů, kteří podporují tři a více projektů. Navíc jsou velmi aktivní, dívají se na videa a pod projekty píší stovky příspěvků,“ říká spoluzakladatel Startovače Martin Brykner. Na Startovači, kde vám také pomohou s tvorbou i propagací projektu, to funguje obdobně jako na Hithitu a Kickstarteru – stanovíte si svůj cíl a pokud ho nedosáhnete, peníze se dárcům vrátí a vy budete muset hledat sponzory jinde. Navíc zde nemůžete vybírat peníze na charitu, „nevtipné kraviny“ nebo vlastní obživu.

Z úspěšného projektu si bere Startovač 5 až 9 procent včetně DPH. Jako jediní podporovatelům v případě neúspěchu projektu vrací všechny peníze bez odečítání transakčních poplatků.


Everfund

Plovárna

Everfund vznikl v rámci projektu Evropské hlavní město kultury Plzeň 2015. Funguje opět na principu vše, nebo nic, ale s tím rozdílem, že dárci mohou věnovat i něco jiného, než peníze.

Ty můžete žádat na kreativní projekty, takže ani zde neuspějete s charitou nebo žádostí o zaplacení vlastního nájmu. Jsou tu i jasně stanovená pravidla na odměny, které dárcům nabídnete – zakázaný je alkohol, nebo geneticky modifikované organismy… Ačkoli celá platforma vznikla pro Plzeň, projekty tu už jsou odkudkoli. 

Everfund si bere poplatek 8 procent z úspěšných projektů a stejně jako Hithit v případě neúspěchu vrací dárcům peníze ponížené o transakční poplatky.


Čtěte také:

Explodující koťátka a tiskárna do kapsy. S čím zabodovat na Kickstarteru