Když přišla proslulá značka do hlavního města České republiky, fronta nedočkavých nakupujících se táhla přes celou spodní část pražského Václavského náměstí. Primark u nás svou první pobočku otevřel v červnu 2021.
Irský řetězec s dostupnou módou zároveň vedle světového úspěchu provázejí kritické hlasy: podle nich si může extrémně nízké ceny dovolit hlavně díky tomu, že jeho dodavatelé neplatí důstojné mzdy lidem, kteří oblečení šijí. Češi nicméně značku milují a obchodně se u nás Primarku daří.
Podle zveřejněných výsledků celý kolos byznysově roste a jeho polský obchodní ředitel pro střední a východní Evropu Maciej Podwojski dnes tvrdí, že řetězec chce sázet především na udržitelnost a ekologii.
Co chystá Primark do budoucna a kde budou další české pobočky? A jak hodnotí problémovou minulost? Nejen tato témata jsme probrali v exkluzivním rozhovor pro Forbes Česko.
Jste v České republice necelé dva roky, jak jste spokojeni s obchodními výsledky?
Přesné obchodní výsledky Primarku za regionální trhy nezveřejňujeme, ale obecně mohu říct, že jsme v Česku mile překvapeni a výsledky máme dokonce lepší, než jsme čekali. Byli jsme na českém trhu velmi dobře přijatí a také proto jsme otevřeli loni další pobočku v Brně, která se setkala u zákazníků taktéž s velkým zájmem.
Do Primarku se dříve z České republiky pořádaly celé autobusové zájezdy například do Německa. Dokonce si toho všimla i německá média – čím si vysvětlujete, že jste pro Čechy tak atraktivní? Je to kvůli nízké ceně?
Ano, cenová dostupnost je něco, co je v DNA naší značky už od prvopočátků. Chceme být dostupnou značkou pro všechny. Chceme poskytnout udržitelnou módu za férové ceny pro všechny. Právě udržitelnost je stále víc podstatná a hraje u zákazníků velkou roli.
Jak jde ale dohromady s extrémně nízkými cenami, které nabízíte? A můžete nabídnout kvalitu a férové podmínky pro vaše dodavatele a jejich dělníky a dělnice?
Máme pod kontrolou celý řetězec od dodavatelů až po finální produkty. Jsme v tomhle velmi transparentní, každý si může na našich stránkách ověřit, odkud naše zboží je a jakou má za sebou cestu. Každý se může podívat, kde máme továrny.
Žádná z továren nám nepatří, všechno zboží outsourcujeme, ale pracujeme intenzivně s továrnami a také se světovými organizacemi tak, abychom udělali z udržitelnosti naše hlavní téma. Máme v oblasti udržitelnosti konkrétní závazky a ambiciózní cíle.
Jaké konkrétně?
Už teď je zhruba polovina našich produktů z udržitelných a recyklovaných materiálů – v tomhle jsme udělali obrovský pokrok, na který jsme pyšní. Do roku 2030 chceme být zcela udržitelnou značkou, takže veškeré naše oblečení bude vyrobeno pouze z recyklovaných a udržitelných materiálů.
Kritici fast fashion připomínají, že lidé v asijských textilních továrnách často pracují v nelidských podmínkách, abychom mohli nosit levná trička. Jak na podmínky v továrnách dohlížíte?
Máme svůj seznam továren, takzvané „Primark approved factories“. Jsou to továrny, které prošly naší vstupní kontrolou a kde víme, že mají lidé férové podmínky. Chceme, aby splňovaly mezinárodní standardy, které jsme si nastavili v našich pravidlech a všichni dodavatelé je musí podepsat a dodržovat.
Obsahují témata jako jsou platy, přesčasy a podobně. Odmítáme nucené nebo povinné práce v jakékoli formě, přesčasy musí být dobrovolné. Zároveň musí naši dodavatelé splňovat přísné standardy ohledně bezpečnosti práce v továrnách. Máme na to svůj tým lidí a továrny, kde se vyrábí naše zboží, kontrolujeme nejméně jednou do roka, spíše víckrát.
Primark v číslech
Společnost působí ve čtrnácti evropských zemích a USA. Celkem zaměstnává přes sedmdesát tisíc pracovníků. Primark nezveřejňuje regionální výsledky za jednotlivé trhy, ale tržby skupiny ABF (Associated British Foods), pod kterou spadá, dosáhly za posledního půl roku 9560 milionů liber.
To představuje meziroční nárůst o dvacet jedna procent. Zisk skupiny před zdaněním činil 667 milionů britských liber. Samotný Primark si v tržbách meziročně polepšil o pětinu (o devatenáct procent). Jeho tržby činily za stejné období 4228 milionů liber.
Upravený provozní zisk Primarku se za poslední půlrok vyšplhal na 351 milionů liber (v přepočtu více než devět miliard korun).
|
Bereme to téma velmi vážně a jsme v tomhle transparentní. Díky všem našim opatřením jsme přesvědčení, že spolupracujeme jen s továrnami, kde se chovají k lidem správně a jsou v nich férové pracovní podmínky.
Jaké jsou tedy hlavní důvody toho, že nabízíte tak nízké ceny ?
Neutrácíme za reklamu, nemáme žádné velké billboardy. To je součástí naší strategie. Investujeme hodně do kvality produktů, ale nedáváme peníze do věcí, které zákazníci nepotřebují.
Kolik vlastně u nás zaměstnáváte lidí? A daří se je sehnat v době, kdy je v zemi rekordně nízká nezaměstnanost?
Zaměstnáváme tu celkem 450 lidí. Samozřejmě že nezaměstnanost je tu nízká a neříkám, že je jednoduché sehnat nové lidi. Ale snažíme se pro ně být atraktivní a nabízet jim dobré platové ohodnocení a0určitou flexibilitu, po které je poptávka.
Lidé u nás mohou pracovat na částečné úvazky, mohou pracovat jen večer nebo třeba jen o víkendech, jak si vyberou. Také všem umožňujeme kariérní růst a nabízíme různá školení, kde se mohou rozvíjet.
A mnozí Češi, kteří pro Primark pracovali v zahraničí, se vrátili zpět domů s otevřením pražské pobočky. Máme například v pražském obchodě manažera, který předtím pracoval v naší nizozemské pobočce.
A co čeští zákazníci a jejich nákupní zvyklosti? Jsou v něčem specifičtí?
Mezi naše nejúspěšnější kategorie v České republice patří džínová móda. Podle prodejů jsme poznali, že Češi se s koncem protipandemických opatření vrhli zpět do společenského života. Hodně se zvýšily prodeje našeho společenského oblečení a zaznamenali jsme nárůst prodeje sortimentu z oblasti zdraví a krásy, zejména v našich kosmetických řadách.
V Česku se také hodně prodávají licencované vzory pro děti: oblečení a doplňky s motivy Disney, Netflixu nebo NBA.
Chcete tu otevřít i další obchody?
Ano, počet našich obchodů plánujeme do roku 2026 celkově rozšířit. Teď jsme v patnácti zemích, v Česku máme obchody dva a umím si představit, že jejich počet vzroste. Ve střední a východní Evropě máme v současnosti osm obchodů, letos otevřeme další čtyři prodejny: dvě v Polsku, první na Slovensku a další v Rumunsku.
V České republice si už děláme interní průzkumy mezi zákazníky, kde se jich ptáme, kde by další Primark rádi viděli. Zatím vám neřeknu, kde další prodejnu otevřeme, ale mohu potvrdit, že to máme v plánu.