Bylo to pravděpodobně jedno z nejbouřlivějších období jejich života. Čekali úspěch a místo toho přišla smůla. Během pandemie se jejich portál o cestování Travelking propadl na dno. Nepropadli ovšem panice a volný čas využili k vytvoření plánu na horší časy. Nakonec vyšli z pandemie se spoustou nových zakázek a ke spojení s německým cestovatelským portálem.

Slovák Peter Kóša a jeho brněnský partner Tomáš Čmelík totiž podepsali na konci září fúzi se společností Travelcircus. Vyměnili stoprocentní podíl česko-slovenského startupu za adekvátní podíl v podobné německé společnosti. Přesná čísla německého podílu nebo částky transakce ovšem ani jedna ze stran nechce uvést.

„Mohu jen říci, že naši společnost Travelking ocenili částkou vyšší, než je sto milionů korun,“ prozradil pro Forbes Petr Kóša. Ten byl také členem slovenského žebříčku 30 pod 30 v roce 2019.

Nová spolupráce

V oblasti online cestovních portálů tak vzniklo zajímavé spojení. Travelking, původně Slevoking, zahájil svou činnost v roce 2014, tedy v období, kdy byl český trh nasycen nově populárními slevovými portály.

Přesto se novému projektu podařilo vyšvihnout se hned na druhou příčku za Slevomat a to díky kombinaci zaměření na segment cestovního ruchu, osobnějšího přístupu a budování vztahů s hotely. Před zásahem pandemie měla společnost Travelking obrat zhruba ve výši 360 milionů korun a roční narůst kolem dvaceti procent a působila na českém i slovenském trhu.

S Travelcircusem tak mají podobný základ. I německá společnost byla založena v roce 2014, ale její vzestup byl daleko globálnější. V současné době působí v deseti státech včetně USA a cílí na evropskou špičku mezi cestovatelskými portály.

„V současné době jsou v obratu zhruba pětkrát větší než my a mají trojnásobek zaměstnanců. A rostou raketovou rychlostí, nyní jsou o sto procent větší než před covidem. Travelking je pro ně ovšem vstupenkou pro zatím nedobytý středoevropský trh,“ vysvětluje Kóša význam jejich startupu pro německého giganta.

Jednání o fúzi trvala asi rok, a přestože to byl náročný proces, je Kóša s výsledkem spokojen. „Toto spojení nám umožní lépe konkurovat našim soupeřům. I pro naše zaměstnance a pro nás osobně je to výzva, na kterou se těšíme a na kterou se cítíme připraveni. Je to krok do první ligy.“

Na začátku byla legrační náhoda

„V posledních pár letech jsme obdrželi několik podobných nabídek na fúzi nebo na částečný či úplný odchod. Většinou od lokálních hráčů z České republiky a střední Evropy,“ říká Kóša. To bylo zhruba před rokem, po pandemii, kterou firma přežila. Sice silně otřesena, ale s novým dechem, energií a silným zaměřením na lokální podnikání. A navíc s černými čísly.

„Postupně jsme se otevřeli všem nabídkám a souběžně jsme příležitostně i jednali o transakci a nechali je mezi sebou soutěžit,“ prozrazuje. Podle jeho slov si však téměř okamžitě sedli s německým portálem Travelcircus, který nabídl výhodné podmínky.

Autoři startupu Tomáš Čmelík a Petr Kóša.

To, že se vůbec spojili, je každopádně spíše výsledkem intuice a náhody. „Na mém seznamu zahraničních firem, které jsem chtěl kontaktovat, se objevili jako první. Důvod výběru byl ovšem spíše z legrace. Pracovníci Travelcircusu měli téměř identické firemní mikiny jako my, a dokonce i na fotografiích se jejich tým podobal našemu,“ říká se smíchem Kóša. Vyplatilo se tedy udělat první dojem.

Kromě krátkodobých pobytů se německá společnost zaměřuje také na prodej akčních balíčků. Zákazníkům nabízí například vstupenky na koncert skupiny Coldplay nebo vstupenky do Disneylandu s ubytováním v Paříži.

Propojení dvojice portálů má být oboustranně výhodné. „Našim partnerským hotelům můžeme poskytnout německou, rakouskou nebo nizozemskou klientelu, která ráda jezdí do Karlových Varů, Budapešti nebo k Baltskému moři,“ říká Kóša.

Změna kurzu

Spojení s německým hráčem je nicméně trochu překvapivé, protože v dřívějších rozhovorech pro Forbes zakladatelé Travelkingu uvedli, že se chtějí vyhnout zahraničnímu kapitálu a raději chtějí podnikat samostatně.

„Až do pandemie naše společnost nejen rostla, ale také vytvářela slušný zisk. Navíc jsme měli dostatek vlastního kapitálu. Proto pro nás nemělo smysl přivádět nového investora,“ vysvětluje Kóša a dodává, že až do příchodu covidu odmítali obchodní nabídky.

Po pandemii se ovšem postoj změnil. „Byly tu už jiné okolnosti než před dvěma lety. Zároveň jsme viděli, že potenciál, který jsme mohli jako společnost bez partnera využít, byl již z velké části vyčerpán.“ Podle Kóši totiž trh slevových portálů prakticky zmizel a ty, které přežily, se musí specializovat spíše na prodej zážitků na jednom místě. Bez výraznějších slev.

Pandemický šok

Přechod rozvíjející se mladé společnosti do období pandemie byl krutý. Denně byla zvyklá přijímat několik stovek nových objednávek zájezdů a najednou žádné nepřicházely.

Tohle období se jim podařilo přežít hlavně díky tomu, že včas rozpoznali změnu chování uživatelů a začali se zaměřovat na místní hotely, penziony, chaty a chalupy namísto zahraničí. Tato sázka se jim vyplatila a po uvolnění restrikcí zažil portál obrovský boom, zejména na domácí scéně. Celkem mají nyní v nabídce asi tisíc hotelů, včetně několika pětihvězdičkových, a asi 800 chat po celé České republice.

„V době krize jsme firmu zefektivnili a mírně snížili počet zaměstnanců, i když pak bylo náročné udržet nápor zakázek, který přišel po oživení na začátku roku,“ prozrazuje Kóša.

Dodává, že v takto nestabilním prostředí s proměnlivou poptávkou je poměrně náročné podnikat a plánovat další kroky. „Naším cílem však bylo udržet klíčové lidi ve společnosti za každou cenu, protože jsou naším největším bohatstvím. Zároveň jsme udělali všechno pro to, abychom neskončili v červených číslech – a to se nám také podařilo,“ dodává. V loňském roce podle něj dokonce dosáhli docela slušného zisku.

Daří se jim už také ve střední Evropě. Například na maďarském trhu se zájem tamních zákazníků od začátku letošního roku zvýšil o 400 procent. Letos na podzim prodávají řadu zájezdů do Polska, které nabývají na popularitě nejen díky dobré dostupnosti, ale také kvůli oslabující místní měně. Výrazný meziroční nárůst zaznamenali též u zájezdů do Chorvatska.

Současně se oba zakladatelé při pandemické přestávce věnovali zlepšení automatizace a rozšíření nabídky portfolia. Díky tomu mají letos nejlepší ziskovost ve své historii.

Co bude dál?

Po společné fúzi má dvojice online cestovních portálů celkem 150 zaměstnanců a společně působí na třinácti trzích. Dalším krokem bude další posílení týmu, který by chtěli rozšířit na dvě stovky lidí. Zároveň společně otevírají další investiční kolo.

„Chceme se rozvíjet, a to rychlým tempem,“ říká Kóša. „V tuto chvíli veškerou naši energii budeme směřovat k úspěšnému a funkčnímu spojení obou portálů. Ale do budoucna bychom rádi expandovali dále. Logickou volbou pro naši část bude Polsko, centrála Travelcircusu se zaměří na růst v USA.“

Peter Kóša ze společnosti Travelking.

I přes tyto optimistické vyhlídky si ale dvojice startupů uvědomuje, jak nestabilní je jejich pozice na trhu. „Vnímáme vícero hrozeb. Zatímco poslední dvě zimy byl cestovní ruch omezený kvůli covidu, v současnosti na něj působí ceny energií. Ty tvoří výraznou část rozpočtu většiny hotelů, zejména těch wellness. Je pravděpodobné, že budeme svědky vyšších cen a současně poklesu kupní síly. Je tedy možné, že přijde zimní ochlazení,“ zamýšlí se Kóša. Zatím ovšem pokles zájmu nevnímají.