Potkáváte je všude. Na ulici, v barech, u významných památek a nevyhnou se ani vaší kanceláři. Řeč je o lovcích Pokémonů, kteří neodtrhnou hlavu od telefonu a chvílemi se „nelogicky“ zastaví uprostřed ulice. To aby si chytli svýho Pikachua, který se stal už podruhé světovým fenoménem.

Možná si říkáte, že aplikace Pokémon Go je nesmysl a že to není pro vás. A možná máte pravdu. Nicméně jednu pozitivní věc tomuto fenoménu upřít nemůžeme – dokáže lidi zvednout z gauče a přiměje je chodit na konkrétní místa. A právě tohoto obchodního potenciálu si začlo všímat mnoho zahraničních, ale také českých firem.

Forbes se společně s expertem na sociální sítě a Pokémony – Petrem Andrýskem – podíval na to, jaké firmy to jsou a jaký způsob komunikace využily ve svých kampaních. Třeba budou inspirovat i vás. Ale pospěšte si, dokud jsou příšerky stále ještě „ve hře“.

Facebook

Tím nejjednodušším způsobem, jak využít Pokémon Go, je Facebook, a to skrz soutěže a nejrůznější příspěvky, jako to udělala například Bageterie Boulevard. A nemusí to nutně znamenat, že spustíte nějakou velkou online kampaň. Stačí jen zmínka o Pokémonech a lidi se chytnou.

Můžete také vyzvat své fanoušky, ať chytí co nejvíce Pokémonů s vaším produktem v pozadí. Toho využil zase výrobce energy drinků Big Shock! Ale pozor, frekvence kapesních příšerek je závislá na hustotě osídlení dané lokace, takže pokud jste mimo civilizaci, bude takový závod složitý.

YouTube

Z nových trendů se dá nejvíce vytěžit na začátku. To pochopili například youtubeři. Pokud si chtějí zajistit vysokou sledovanost, musí publiku nabídnout to, co je právě zajímá. „Když se podíváte na většinu českých, ale i zahraničních youtuberů, tak zjistíte, že téměř každý už minimálně jednou natočil video o Pokémonech,“ vysvětluje Andrýsek, jehož firma také jedno takové natočila. Jmenuje se „Jak vydělat na Pokémon Go“ a oproti jiným videům společnosti Socialsharks mělo několikanásobně vyšší sledovanost.

https://www.youtube.com/watch?v=NsVFwQg-KXQ

Lure moduly

Pokéstopy osazené zaplacenými Lure moduly nalákají do vašeho okolí po dobu 30 minut větší množství Pokémonů než normálně. Tato placená místa jsou na mapě aplikace zvýrazněná růžovými obláčky a flitry. Za osm modulů zaplatí vaše firma cca 200 korun.

nechtel_BiH

Spousta zahraničních restaurací a barů už Pokéstopy takto využila. U nás například Café bar Elysium, který Lure moduly vypouští třikrát týdně. „První jsme vypustili dva dny poté, co u nás hra vyšla. Inicioval to majitel restaurace David ‚Ambeřan‘ Maleček, který Pokémon Go sám hraje. Ohlasy jsou veliké, hlavně na Facebooku,“ popisuje číšník pražské kavárny.

Marketingovou aktivitu pomocí Lure modulů si vyzkoušel i obchod s teniskami Senovážná 6, kde mohli hráči 20. července získat kromě Pokémonů také slevu na nákup podle své herní úrovně, tj. čím vyšší level, tím vyšší sleva.

Pokéstop

Pokéstop je místo, které se na mapě objevuje většinou u některé z památek nebo obecně významných míst. Když k němu hráči přijdou, tak zdarma získají míče na chytání Pokémonů a jiné bonusy, které by si jinak museli nakupovat. Jeho umístění vychází z databáze Nianticu a nelze zažádat o přidání nových míst na mapě.

Možnosti uspořádat akci v blízkosti Pokéstopů využil před několika dny mobilní operátor O2, který na Václavském náměstí v Praze rozsvítil několik Lure modulů. Na lov Pokémonů přišlo kolem 500 hráčů. „Cílem akce nebylo primárně získat nové zákazníky, ale posílit pozitivní vnímání naší značky,“ říká tisková mluvčí společnosti Lucie Pecháčková. „Jenom v síti O2 jsou stovky tisíc hráčů, přičemž nejvíce hráčů je věku od 18 do 25 let (49 procent). O něco více je hra úspěšná u mužů, kteří tvoří 57 procent hráčů,“ dodává.

https://www.youtube.com/watch?v=y9t15PjPEg0

Právě pro mobilní operátory je hra velkým lákadlem. Při hře kromě nabité baterie totiž potřebujete také data. U O2 stoupla například průměrná spotřeba dat u jednoho hráče o desítky megabajtů.

Pokégym

Menší firmy jsou flexibilnější a mohou využít nákupu Lure modulů, ale pro velké firmy je tento způsob monetizace nemožný. Ukázkovou spolupráci se společnostmi Niantic Labs a Nintendo, které Pokémon Go vymyslely, nedávno představil fastfoodový řetězec McDonald’s, který umístil tří 3 tisíc svých poboček v Japonsku tzv. Pokégyms. Právě na těchto kolbištích se hráči setkávají a měří si své síly. Mají tak větší tendenci se na místě zdržet a objednat si nějaký ten hamburger, zatímco u obyčejných Pokéstopů často jen odloví a jdou dál. U nás ani nikde jinde na světě kromě Japonska si Pokégyms zatím nekoupíte.

Zdá se, že japonský trh bude pro Pokémon Go vůbec nejúspěšnější. Napovídá tomu i fakt, že start aplikace musel být v domovině příšerek opožděn, a to z důvodu nedostatečnosti serverů pro zvládnutí náporu milionů hráčů. Navíc japonský McDonald’s zaznamenal více než pětinový nárůst akcií poté, co začal prodávat Happy Meal s Pokémony. A to bylo ještě v době, kdy hra nebyla v Japonsku dostupná.

Profesionální trenéři

Najdou se i tací, kteří se hraním živí – třeba jako Happiness Manager Slevomatu Jiří Křelina. Nedávno se na největším slevovém portálu v Česku objevila nabídka „Hodina lovení Pokémonů se zkušeným trenérem“ a tím trenérem byl právě Křelina. Koupilo si ji přesně devět zájemců, kteří buď lovili s ním, nebo mu poskytli přístup do uživatelského účtu na své aplikaci.

„Odezva byla obrovská. Tak velkou míru zájmu a nadšení jsme sami nečekali. Nejenže se chytání Pokémonů podařilo prodávat, ale příspěvek byl vůbec jedním z nejúspěšnějších na sociálních sítích,“ svěřuje se ředitelka Slevomatu Marie Chytilová, která chce v podobných věcech pokračovat i v budoucnu.

Profesionálnímu koučinku se věnuje i raper Johny Machette, který pořádá soukromé i firemní workshopy. „Hrou trávím spoustu času a myslím, že by byla škoda, kdybych se to nesnažil posunout ještě někam dál,“ svěřuje se trenér.

image11

A proč využívat worskhopy? „Je to jen pár dní, kdy se změnily útoky. Do této doby vám stačil pouze jeden Pokémon a zničili jste vše. To se ale změnilo. Potkal jsem spoustu lidí, co si najednou začali stěžovat, že jim nejde dobít Pokégym. V tu chvíli se ten workshop vyplatí,“ vysvětluje Machette.

„Myslím, že ještě nějakou dobu budou fungovat pokérande. Kdy s holkou místo do kina půjdete chytat Pokémony. Obzvlášť pokud s každým dalším updatem bude hra zajímavější a těžší,“ říká raper, který v Pokémonech vidí více než jen letní megahit.