Světla Bomma, židle Ton, vířivky USSPA nebo vybavení koupelen Ravak. České firmy, které mají autorský design jako jednu z hlavních hodnot, ukázaly své dovednosti ve Velké Británii.
Na české ambasádě v Londýně se v polovině září setkali zástupci patnácti tuzemských firem s britskými architekty, developery, designéry i obchodníky s designem. Cílem bylo posílit povědomí o značkách Czech Made a navázat možnou budoucí spolupráci.
„Je to pro nás skvělá příležitost, potkat nové klienty a potenciální zákazníky, ke kterým bychom se jinak třeba nedostali nebo dostávali složitější cestou. Zvlášť na britském trhu je potřeba být vidět a slyšet,“ říká Martin Wichterle, majitel sklářských značek Bomma a Rückl, jenž je zároveň předsedou Asociace českého průmyslového designu, která se na organizaci setkání podílela.
Konkrétně české sklo má podle Wichterleho ve Spojeném království skvělou pověst a jako zajímavý prvek ho vyhledává řada tamních klientů. „Britský trh nám nabízí širokou škálu od rezidenčních po zajímavé komerční projekty, které jsou pro nás výzvou. Zároveň je Londýn mekou designu a právě tady velice často vznikají specifikace do projektů na celém světě, jež jsou pro nás důležité,“ dodává Wichterle.
Značku designového skleněného nádobí Klimchi zastupoval její zakladatel Lukáš Klimčák, pro kterého to byl svým způsobem návrat domů. Britský trh totiž díky studiím v Londýně dobře zná a značku Klimchi rozjížděl přímo v metropoli nad Temží.
„Britové mají hlubokou tradici stolování a jsou ochotní investovat do kvalitního designu, což je něco, co naší značce velmi prospívá,“ zmiňuje Klimčák s tím, že právě Velká Británie je pro jeho brand klíčovým trhem a tvoří zhruba dvacet procent obratu. „Toto číslo ale za poslední roky postupně klesá, protože vyvážíme už do více než sedmdesáti zemí světa a některé trhy nám rostou mnohem rychleji,“ upřesňuje Klimčák.
Přiznává, že komplikace firmě přineslo vystoupení Velké Británie z Evropské unie, a to hlavně kvůli složitějšímu zasílání zboží a průtahům na celnicích. „Přesto má pro nás smysl na tomto trhu pokračovat. Zákazníci oceňují kvalitu, kterou nabízíme, a když vyřídíme všechny celní záležitosti za ně, jsou ochotní si počkat o několik dní navíc,“ vysvětluje šéf Klimchi.
Podobně vidí situaci kolem brexitu Dušan V. Mejzr, obchodní ředitel firmy Ravak, která vyrábí vybavení koupelen. Britský trh pro společnost znamená zhruba pět procent obratu, brexit jí export zkomplikoval, a na nějaký čas dokonce přerušil.
„S přestávkami jsme v Británii aktivní téměř dvacet let, vždy jsme se sem dokázali vrátit. Třeba umyvadla Yard, naše atraktivní novinka posledních let, se prodávají nejvíce právě tady. V Británii vyrábí koupelnové vybavení pouze několik místních firem, trh je tedy většinově závislý na dovozu,“ poznamenává Mejzr s tím, že v posledních letech vnímá ve svém oboru odklon od dovozu výrobků z Asie, což je příležitost pro evropské firmy.
Na samém začátku je se vstupem do Spojeného království výrobce vířivek USSPA z Dolní Dobrouče. „Náš partner na jaře dokončil přestavbu showroomu, kam naše produkty umístil. Máme za sebou školení jeho týmů a týmů jeho dealerů,“ popisuje ředitelka firmy a zároveň místopředsedkyně Asociace českého průmyslového designu Kateřina Kadlecová, která označuje britský trh v rámci svého oboru bazénů a spa za jeden z největších v Evropě. „Historicky to byla vstupní brána pro americké výrobce do Evropy.“
Ve dvouciferných číslech rostou už druhý rok za sebou tržby na britském trhu českému výrobci nábytku Ton. „Je to dobrý indikátor potenciálu celého trhu, přestože se rozhodně nedá říct, že by se situace v oblasti designu a nábytku po covidu a následné celosvětové krizi stabilizovala. Británie patří v Tonu ke stále se rozvíjejícím trhům,“ říká generální ředitel Milan Dostalík. I on považuje Londýn za naprosto zásadní trh, protože tam sídlí mnoho velkých a důležitých architektonických a designérských firem, které pracují po celém světě.
„Navíc si dovolím tvrdit, že Ton si poměrně dobře sedl s britským trhem, i co se týká produktů. Naše židle a stoly konvenují britskému vkusu, ať už v oblasti tradičního ohýbaného nábytku, nebo moderních kusů,“ dodává Dostalík.
Součástí akce na zastupitelském úřadě, které se účastnila i česká velvyslankyně Marie Chatardová, byla panelová diskuse moderovaná Benedictem Hobsonem, novinářem a ředitelem vlivného světového magazínu Dezeen o architektuře, interiérech a designu.
Vystoupili na ní například český designér a umělecký ředitel Jakub Pollág, dále Dagmar Zvoníčková Fredholm, česká designérka žijící v Londýně a spoluzakladatelka společnosti Novavita zaměřující se na udržitelné materiály, nebo David Karásek, designér a majitel firmy mmcité, která patří k významným světovým výrobcům městského mobiliáře. České produkty byly k vidění jak v prostorách velvyslanectví, tak formou velkoformátových fotografií na plotě ambasády, kde jsou viditelné i pro kolemjdoucí.
Lukáš Klimčák z Klimchi vidí hlavní přínos akcí, jako je Czech Design in London, v rozšiřování povědomí o českém designu. „Národní značka Czech Made prakticky neexistuje a ve světovém kontextu je obtížné konkurovat designovým značkám z Itálie nebo Skandinávie, které budují své brandy po dlouhá desetiletí. Bez známosti národní značky je i těžší validovat cenu u designových produktů, a tím pádem se mnoho tuzemských firem uchyluje k produkci pro zahraniční designové firmy. Podobnou snahu by měl mít především stát, jinak budeme montovnou Evropy navěky,“ myslí si Klimčák.
Podle Kadlecové z USSPA je důležité v zahraničí ukázat, že Češi umějí design nejen navrhnout, ale i vyrobit. „Je ohromně přínosné, že se daří tyto akce pořádat společně s ambasádami. Budí to velký respekt u hostů a jednoznačně se tím demonstruje význam firem v zemi, podpora státu a národní hrdost,“ míní Kadlecová s tím, že přímo kontrakty a prodeje na místě se na těchto akcích obvykle neuzavírají, firmy ani takové ambice nemají.
„Ale z dlouhodobého hlediska podpoří obchodní úspěch a stabilitu značky,“ popisuje Kadlecová, která považuje za úspěch i to, že její pozvání na akci přijal prezident jediné oborové asociace sdružující firmy z oboru bazénu a spa, která právě v Británii sídlí. „Je to důležité pro potvrzení relevantnosti firmy a důvěryhodnost v oboru,“ soudí Kadlecová.