Obrovský úspěch zaznamenala firma s českými základy Freebike, jejíž svítivě zelenkavá sdílená elektrokola dobře znají i Pražané. Společnost, kterou založil Čechoangličan Charles Butler, dřívější vlastník Datartu, hlásí nové vítězství v tendru na provozování sdílených kol v polské Varšavě v celkové hodnotě 170 milionů zlotých.

V přepočtu dle aktuálního kurzu tak domluvený deal, který do Varšavy přinese v příští osmiletce přes 6400 elektrokol, přesahuje jednu miliardu korun. Budovat se začne na jaře 2021.

„Původní zakázka počítala s osmiletým kontraktem a smartbiky, což je běžné kolo s GPS, ale podařilo se nám přesvědčit město, aby dovolilo alternativu, která více reprezentuje ‚future thinking‘, tedy elektrická kola,“ přibližuje zákulisí vyjednávání Ludvík Jaroš, který má ve Freebiku na starosti jeho rozvoj. Podle něj tím firma s českými kořeny vytvoří vůbec největší bezstanicový systém pro sdílená elektrokola na světě.

„Například Jump! ‚skončil‘ nedávno. Uber ho předal spolu s investicí firmě Lime a ta se rozhodla kola sešrotovat. Největší stanicový e-bike system je v Paříži, ale Smoove dostalo pokuty několik milionů eur za nedostatečnou funkčnost systému. V našem případě půjde o opravdu největší e-bike dockless system,“ říká Jaroš.

Šéf rozvoje Freebiku Ludvík Jaroš | Foto Jan Strouhal

Pokud jde o parametry tendru, Freebike ve Varšavě rozmístí dohromady 6410 elektrokol, 45 dětských kol a 60 tandemových kol. Zajistí jak dodávku hardwaru, tedy samotných kol, tak softwaru potřebného pro běh systému. Provozovatelem systému bude společnost Marfina, která patří pod španělskou skupinu Moventia a má zkušenosti s provozováním bikesharingu v evropských metropolích, jako jsou například Paříž nebo Helsinky.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

„Naše kolo má dva módy: pedal bike a e-bike. Pedal bike je bez dopomoci elektromotoru, a plní tak funkci klasického kola s GPS. Tento mód bude pro rezidenty Varšavy výrazně levnější než e-bike mód a peníze z takových výpůjček půjdou městu. Peníze z výpůjček s elektrickou dopomocí půjdou naopak do Marfiny,“ přibližuje Jaroš detaily budoucí spolupráce.

Freebike (dříve pod názvem Homeport) založil před 11 lety podnikatel Charles Butler, který v Česku dříve vlastnil Datart a nyní například staví kanceláře v pražském Karlíně, kde firma sídlí. Ta městům, která chtějí svým občanům nabídnout bikesharingové služby, nabízí dodávky jak samotných elektrických kol, tak navazujícího softwaru. Firma nedávno začala v Česku vyrábět i celá kola, která jsou navíc osazena senzory, takže může městům poskytnout i data nejen o využívaných nebo nevyužívaných trasách, ale například i o stavu povrchu cyklotras (senzory na otřes) nebo o míře znečištění ovzduší ve městě.

Kola Freebike před sídlem v pražském Karlíně | Foto Jan Strouhal

Loni se její kola poprvé ve velkém objevila po celé Praze, vedení firmy se ale letos na jaře rozhodlo, že se stáhne zpět do Karlína a bude se orientovat na zahraniční trhy. Dnes je aktivní ve Velké Británii, Francii, Finsku, v Polsku, ale i v Kanadě.

Kolik má dnes podnik po celé Evropě rozmístěných elektrokol, teď ve Freebiku kvůli rychlému růstu přesně nevědí. „Myslím si, že teď je to něco kolem 7000 až 7500 kusů. Když ale vše půjde dobře, v příštím roce až dvou budeme jedním z největších bikeshare dodavatelů v Evropské unii a možná i na světě,“ předvídá Jaroš, který jen v červnu řeší ještě čtyři další tendry. Ve hře je tak podle něj dalších 14 tisíc kol.