skip to main content
Byznys

Český startup Blabu zažil perný rok. Málem mu došly peníze, teď sehnal investora a zgruntu mění byznys

2 minuty čtení

Český startup Blabu, který rozjel internetový podnikatel a bývalý majitel serveru Skrz.cz Petr Kováčik (na úvodní fotce vlevo) a Tomáš Strejček, se konečně může těšit z nové investice. Tu po několika měsících vyjednávání získal od české investiční skupiny Miton, která projekt, původně založený jako službu pro online výuku jazyků, podpoří téměř 10 miliony korun. 

„Investice od Mitonu je pro nás důležitá jako první potvrzení, že uvažujeme správným směrem s novým business modelem Blabu,“ říká k tomu pro Forbes Petr Kováčik. „Zároveň investici od Mitonu chápu jako smart money, protože do rozvoje Blabu se aktivně zapojí i Michal Jirák, který rozjížděl velmi úspěšné projekty jako Heureka, Bonami nebo Glami.“

Reklama
Online výuka jazyků s rodilými mluvčími Blabu.

Online službu pro výuku jazyků pomocí rodilých mluvčích Blabu založil Petr Kováčik se svým parťákem Tomášem Strejčkem na začátku roku 2019 poté, co exitoval ze slevového agregátoru Skrz.cz. S novou investicí se ale mění i zaměření celého projektu. Od poloviny října bude služba, přes kterou bylo obslouženo přes 15 tisíc anglických konverzací, fungovat jako software as a service (SaaS) nástroj, který mohou využívat všichni profesionálové, kteří chtějí podnikat na internetu prostřednictvím předávání znalostí. Typicky půjde o učitele, fitness trenéry, kouče, nebo i terapeuty. 

„Uvědomili jsme si, že máme opravdu rozvinutou platformu, ale využíváme ji jen pro  velmi úzký use-case, jako je výuka mluvené angličtiny. Staré Blabu bude zmigrováno do nového pojetí a další nové studenty angličtiny už aktivně hledat nebudeme. Nyní se zaměříme na hledání profesionálů, kteří by naši platformu využili při svém online podnikání,“ vysvětluje Kováčik.

„Když chcete prodávat zboží online, taky si nepůjdete programovat vlastní shop, ale pronajmete si hotové řešení. Stejně tak i všichni profesionálové, kteří se živí předáváním svých zkušeností, by měli mít možnost, jak jednoduše začít podnikat online, bez ohledu na svoje technické znalosti. Covid-19 tuto potřebu zviditelnil a učinil ji velmi naléhavou,“ vysvětluje důvody nové investice partner Mitonu Michal Jirák.

Reklama
Aktuální vydání magazínu

Blabu zažívalo kvůli covidu letos složitější období. Podle Kováčika byla na jaře těsně před podpisem investice za 2 miliony dolarů, kterou tým domlouval přes půl roku. Dva týdny před finálním podpisem ale přišel lockdown, čímž se investice odložila a nakonec se Blabu dozvědělo, že daný investor pozastavuje všechny plánované akce.

To byl pro Kováčika a jeho tým problém, protože v době lockdownu bylo prakticky nemožné sehnat nového investora a peníze jim rychle docházely.

„Po extrémních jednáních na všechny strany se nám za měsíc podařilo prodat technologii jinému startupu Terap.io a získat tak finance na přežití v omezeném módu. Díky tomu jsem dostal čas na přípravu nového business modelu a nové kolo oslovování investorů,“ přibližuje hektické doby Kováčik.

Reklama
Reklama