skip to main content
Startupy

Český startup Mews směřoval ke statusu jednorožce. S pandemií se vše změnilo

3 minuty čtení

Po Productboardu Huberta Palána se o startupu Mews mluvilo jako o výhledově nejnadějnějším adeptovi na českého jednorožce, tedy firmu ohodnocenou minimálně na miliardu dolarů. Plány rychle rostoucí firmy, která pro hotely vyvíjí komplexní systém pro správu rezervací a dalších služeb, ale silně narušila koronavirová pandemie, respektive fakt, že se hotelový byznys zcela utlumil.

Podle serveru HotStats, shromažďujícího a analyzujícího data z hotelnictví, dopadá současná krize na ubytovací zařízení v Evropě třikrát hůře než finanční krize roku 2008 a čtyřikrát hůře než období po 11. září 2001. Zásadní ukazatel GOPPAR ukazující hrubý provozní zisk za disponabilní pokoj se poprvé od roku 1996, kdy se tato data v Evropě sbírají, propadl do záporu. V Americe je v záporu též a vesměs všude hoteliéři bijí na poplach.

Reklama

I proto se tak před pár týdny na LinkedInu začaly objevovat příspěvky, kde bývalí zaměstnanci Mewsu sdělují, že hledají novou pracovní příležitost. To je v kontextu startupu, který loni v létě nabral investici přesahující 770 milionů korun a jehož hlavní představitelé své profily běžně zdobí větičkou „we are hiring“, dost neobvyklý obrázek.

Nakonec Mews opustilo zhruba 40 procent z více než 400 původních zaměstnanců.

„Šlo o vskutku bolestivou zkušenost pro všechny zúčastněné. A taky nefér, protože jsme měli to štěstí přilákat k nám extrémně talentované lidi. Snad se naše cesty znovu spojí,“ uvedl k nepříjemnému osekávání nákladů zakladatel Mewsu Richard Valtr (na hlavním snímku).

Tržby startupu, které se za normálních okolností pohybují v řádech středních desítek milionů korun měsíčně (Mews funguje běží na klasickém SaaS, tedy software-as-a-service modelu), se propadly zhruba o 30 procent. Energie na pokračující růst ve stovkách procent a získávání nových hotelů a hotelových řetězců se přesunula především k úvahám, jak z této bouře vůbec vyjít.

„Pro nás všechny v hotelovém byznysu teď nastala příležitost sdílet mezi sebou informace, být kreativní a začít přemýšlet o případných změnách v byznysových modelech,“ říká Valtr s tím, že teď je zároveň ta nejlepší chvíle pro systémové změny a automatizaci provozu.

Mimochodem, jedním z nápadů, jímž vystudovaný filozof přispěl do komunity hoteliérů, je jakési hotelové předplatné (ve výši kupříkladu šest liber měsíčně), které by zákazníky opravňovalo kdykoli v následujících měsících vyčerpat služby v hodnotě například 150 liber. „Mohlo by to vést ke skromnému cashflow od stálých zákazníků,“ uvedl Valtr v příspěvku na LinkedInu, kde idea spoustu lidí z oboru zaujala.

Reklama

A zatímco Mews, jehož software byl oborovými experty zvolen jako nejlepší PMS (property management system) pro rok 2020, ladí svou strategii pro novou dobu, bokem si střihnul i sympatický projekt Hotelypomahaji.cz. Jde o platformu, která zdravotním pracovníkům a dalším lidem, kteří jsou kvůli pandemii mimo svůj obvyklý výkon práce, umožňuje využít kapacity hotelů za značně snížené ceny, mnohdy až symbolické.

Aktuální vydání magazínu

„Je na mně, abych dokázal najít ty nejlepší lidi. Lidi, kteří by za normálních okolností do takové firmy nechtěli přijít. Ty musím přesvědčit, že do pár let budeme jednou z největších firem na světě. Bez nich to totiž nezvládneme,“ upozorňoval Valtr v podzimním vydání Forbes NEXT – v době, kdy si současnou situaci snad nikdo (OK, kromě Billa Gatese) nedokázal ani ve snu představit.

„Propadat panice nic kloudného nepřinese. Důležité je zamyslet se nad tím, jak krizi ustát a pokud možno využít ve svůj prospěch,“ říká dnes s tím, že na zem své byznysové dítě padnout určitě nenechá.

Reklama
Reklama