Ve světě startupů tenhle projekt docela vyčnívá. Není technologický, nemá žádný speciální software a o umělé inteligenci ani nemluvě. Řeší ale problém, se kterým se dřív nebo později potká naprostá většina rodičů.
Potty Tabs, za kterými stojí Lukáš Souček se svou manželkou Danielou, totiž umí naučit děti chodit na nočník. „Zjistili jsme, že právě fáze odložení plen a přechod na nočník je pro mnoho rodičů i dětí noční můrou. A snažili jsme se vymyslet, jak jim to ulehčit,“ vypráví Souček.
Oba manželé, kteří tuhle fázi znají i z výchovy svých dvou dětí, přišli po prozkoumání zahraničních webů, studií a rodičovských diskusí na to, jak děti motivovat, aby na nočníky chtěly chodit. A vyvinuli tablety, které se jednoduše dají do nočníku, v moči se rozpustí, různě zbarví a navrch šumí.
To děti zaujme, a protože jsou tablety a jejich zvukové i vizuální efekty různé, děti chtějí vědět, co se bude dít zase příště, a na nočník chodí mnohem ochotněji. Opakováním postupně sílí zvyk a plenky časem nejsou potřeba.
Firma Bart’s, kterou Součkovi rozjeli, vyrábí tablety v Evropě z ekologických potravinářských barviv a svůj výrobek – který má už pro český trh patentovaný a nyní chystá patenty pro další země – prodává online nejen v Česku, ale i v zahraničí. Letos v létě se navíc dostala do řetězce drogerií dm.
Lukáš Souček vidí největší potenciál právě v zahraničí. „U nás to vzbuzuje spíš úsměvy, ale hlavně ve Velké Británii je to opravdu velký problém, který řeší hodně lidí. Děti tam nosí pleny stále déle a například polovina se jich naučí chodit na nočník až ve víc než třech letech. Běžně ale pleny nosí i ve čtyřech,“ popisuje Souček.
Na britský trh cílí s manželkou od začátku, v zemi dokonce fungují speciální lektorky, které se živí tím, že rodinám pomáhají s odnaučením dětí od plen. I proto spustil Bart’s společně s bankou Natwest crowdfundingový projekt, který je zaměřen na spolupráci s britskými školkami.
Kromě Velké Británie se pak firma snaží najít hlavního distributora v USA a na Blízkém východě. O Potty Tabs už projevili zájem i velcí výrobci plen, kvůli probíhajícím jednáním ale Součkovi raději nechtějí zmiňovat detaily. Mladá firma se také snaží rozšířit spolupráci s drogeriemi dm (především v německé centrále) a dalšími distributory i v jiných státech (aktuálně jde o Německo, Slovinsko, Slovensko a Chorvatsko).
V Česku se nově tablety, které jsou balené po dvaceti a vycházejí okolo sto korun, prodávají i na Rohlíku a Alze, která chce s netradičním výrobkem vstoupit kromě Česka i na Slovensko a do Maďarska.
„Za své dlouholeté působení ve farmacii jsme zatím nepotkali výrobek, který by byl ve své podstatě jednoduchou hrou, ale o který je zároveň tak velký zájem všude, kde ho představujeme,” říká Bohumil Klement z distribuční firmy Team4You, která předpokládá, že zaváděcí prodeje budou v tisících kusech měsíčně.
Pro Součkovy přitom nejde o první podnikatelský krok, společně už dlouho podnikají v oblasti projektového řízení a poradenství pro firmy. Do rozvoje Potty Tabs zatím investovali zhruba dva miliony korun a příští rok očekávají obrat okolo deseti milionů.
„To je ale hodně pesimistický výhled, pokud vyjdou plánovaná jednání s distributory, bude to nejméně pětkrát tolik,“ dodává Souček.
Ostatně i mezi technologickými startupy se daří s Potty Tabs prosadit: projekt se dostal například do top desítky v letošním výběru Nápad roku od Vodafone a je v programu Jihomoravského inovačního centra.