Zdaleka nejvíc z aktuálních hrozeb české firmy ovlivňuje zpomalující německá ekonomika. Zároveň se ale šéfové tuzemských firem obávají, že v blížícím se roce 2020 bude ještě hůř. Vyplývá to z prvotní ochutnávky výsledků průzkumu PwC CEO Survey 2020, jehož partnerem je Forbes. Celý průzkum bude po uzavření zveřejněn na začátku února a zapojit se do hlasování lze ještě do 8. prosince zde.

Hrubý domácí produkt našich západních sousedů v průběhu roku několikrát balancoval na hraně technické recese a vzhledem k propojení obou ekonomik se to projevilo i u českých firem. V průzkumu PwC CEO Survey 2020 uvedlo celkem 45 procent ředitelů, že jejich firmu v roce 2019 zpomalování německé ekonomiky ovlivnilo „velmi negativně“ nebo „negativně“. 

Ještě hůř ale podle oslovených ředitelů bude v nadcházejícím roce 2020. To se negativního (či velmi negativního) dopadu kolísající německé ekonomiky obává rovnou 76 procent oslovených ředitelů. „Česká a německá ekonomika jsou úzce provázané. S Německem realizujeme přibližně 29 procent zahraničního obchodu. Dopady německého zpomalování na českou ekonomiku jsou tedy bezprostřední,“ hodnotí hlavní výsledek průzkumu ekonom a partner PwC Česká republika Petr Kříž.

S odstupem za obavami z německé ekonomiky se v hitparádě aktuálních hrozeb umístila dvojice „celní války“ a „brexit“. Dopady celní války USA a Číny negativně či velmi negativně pocítilo 32 procent ředitelů českých firem, u odchodu Spojeného království z Evropské unie to bylo 31 procent. 

I zde platí obava, že hůř teprve bude. V roce 2020 předpokládá negativní dopad celních válek na svou firmu 44 procent ředitelů českých firem. Negativního dopadu brexitu se potom obává v příštím roce 43 procent.

Jako velká hrozba oproti tomu už na ředitele nepůsobí hospodářské sankce vůči Rusku. Ty za negativní v roce 2019 považovalo 18 procent šéfů firem, v roce 2020 se jich obává 20 procent respondentů z řad generálních ředitelů českých společností.

Podrobněji se průzkum věnoval otázce vystoupení Spojeného království z Evropské unie. Konkrétně tomu, jak už nejistota ohledně brexitu ovlivnila byznys českých firem.

Třináct procent ředitelů uvedlo, že se kvůli brexitu snížila poptávka po jejich výrobcích nebo službách. Podle devíti procent ředitelů nejistota ovlivnila jejich dodavatele, osm procent firem muselo hledat klienty či odběratele na jiných trzích. Naopak pět procent ředitelů uvedlo, že pro ně brexit znamenal obchodní příležitost. Úplně nejčastěji – v 59 procentech – ovšem ředitelé uvádějí, že brexit jejich firmy zatím nepoznamenal nijak.

PwC Česká republika pořádá CEO Survey už pojedenácté. Cílem průzkumu je zjistit, jak vidí šéfové firem současnost a blízkou budoucnost svých firem i české nebo světové ekonomiky. Kromě otázek na aktuální hrozby odpovídají ředitelé i na dotazy ohledně predikce vývoje růstu svých firem a národní ekonomiky, na otázky ohledně trhu práce, technologií, kyberbezpečnosti a globálního oteplování. Letos zároveň průzkum ředitele vybízí k bilancování třiceti let svobody a podnikání.