Bylo to minulý týden a jeden z mála slunečných dnů v Dánsku. Šla jsem se projít po turisticky oblíbené promenádě u pláže Amager Standpark, když jsem si všimla food biku, u kterého stáli dva kluci a jedna holka a prodávali cosi pod názvem „Frushi“.

Trojice z mého výrazu hned pochopila, že trochu tápu, a okamžitě mi anglicky a přátelsky začala vysvětlovat, co to frushi je. Jak se vzápětí dozvídám, frushi vizuálně vychází ze sushi a jedná se o spojení rýže a ovoce – prostě zdravý a rychlý snack.

Čtěte také: Boural domy a nosil jídlo, dnes má na Manhattanu tři luxusní restaurace

To by asi nebylo nic zvláštního, kdybychom po pár minutách nezjistili, že tahle partička lidí čerstvě přes dvacet let je z Česka, dostala se do finále dánské národní startupové soutěže a momentálně jedná s investorem z Indie o možné spolupráci.

zleva – Jiří Radvanský a Jiří Vacek

Do Dánska odjeli všichni tři – Jiří Radvanský, Jiří Vacek a Michaela Bartková – před třemi lety studovat vysokou školu Zealand Institute of Business and Technology. Na té se také potkali, spřátelili a dnes spolu vedle studia už více než rok budují firmu Frushi a své ručně vyráběné ovocné sushi prodávají v dánských ulicích, na food festivalech nebo je dodávají přímo do domu a jako součást cateringu.

„Pracoval jsem brigádně v sushi restauraci, kde jsem umýval nádobí a ve volném čase jsem se učil sushi vyrábět. Šel jsem tehdy do práce, měl jsem hlad a zároveň chuť na něco osvěžujícího a zdravého. Říkám si, že jablko nebo banán mě nezasytí, a v ten moment mi došlo – jdeš do sushi restaurace, co to spojit s ovocem,“ směje se dvaadvacetiletý Jirka Vacek.

Ten o svém nápadu řekl druhému Jirkovi, frushi si společně progooglili a podle receptů, které našli na internetu, začali vyrábět první kousky. Najít tu správnou techniku, kombinaci ovoce i to, jak například vyrobit veganský čokoládový toping, který nebude příliš hustý, tekutý, ale ani příliš neztvrdne, jim trvalo přibližně tři měsíce.

Současně s výrobou rozjeli webové stránky a udělali na veganských facebookových stránkách průzkum, zda by byl o jejich výrobek zájem. Obyčejná a jednoduchá věc, která ale celý jejich projekt nastartovala.

„Ozvala se nám Dánka, která vlastní veganské restaurace v Dánsku i v Londýně, s tím, že se jí náš projekt líbí a že by nám ráda pomohla. Právě ona nám půjčuje food bike a stará se nám o všechny účetní i právnické věci za 20 procent z našich tržeb, a my se tak můžeme soustředit na vývoj samotného projektu,“ říká Jirka Radvanský.

Velkým přínosem pro ně bylo také to, že jim pomohla zorientovat se na dánském food trhu a oni začali prodávat své Nigiri, rolky nebo ovocné misky na dánských ulicích, veganských festivalech nebo například v kavárně pivovaru Carslberg.

„Na ulicích prodáváme hlavně v létě, a když jsme ještě bydleli v jiném městě, vstávali jsme v pět hodin ráno, ještě to ráno nebo den předem jsme nakoupili ovoce, na bytě jsme vyrobili frushi a pak jej vezli v termokrabicích vlakem 30 km do Kodaně, kde jsme z nádraží jeli dalších 8 km pro kolo,“ vzpomíná Jirka Vacek.

Frushi si přitom můžete představit jako klasické sushi rolky s ovocem uvnitř a rýží okolo nebo jako nigiri – kuličky rýže ozdobené ovocem a například chia semínky nebo topingem, přičemž rýže z frushi vám bude možná připomínat rýžový pudink. Myšlenkou je pak rychlá, veganská, bezlepková a nutričně vyvážená svačina.

Dnes už žijí všichni v hlavním městě Dánska, Frushi vyrábí ve veganské restauraci Dánky Bettiny Baunbæk a dávají o sobě vědět na startupových eventech.

„Třeba v národním kole startupové soutěže jsme si ujasnili, jak máme prezentovat přidanou hodnotu našeho výrobku. A i když jsme ji nevyhráli, byl to pro nás důležitý krok,“ vysvětluje Jirka Radvanský.

Úskalím jejich podnikání je ale dánské počasí, kdy podle jejich slov v Dánsku prší 265 dní v roce a oni prodávají své frushi na kole. I z toho důvodu rozjeli crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru, kde by chtěli vybrat 60 000 dánských korun (v přepočtu kolem 200 000 korun), aby si mohli otevřít v Dánsku malý krámek, který si nemůžou kvůli vysokým nájmům dovolit.

I když cílovou částku pravděpodobně nevyberou, jejich kampaň samovolně sdílí facebookové food stránky, a jejich video tak má téměř půl milionu zhlédnutí. A co víc, sám od sebe se jim ozval i indický investor, který by rád dostal Frushi do Thajska a Indie.

„O konkrétní formě spolupráce jednáme, ale líbilo by se nám například udělat z Frushi franšízu, například ve formě take-away obchodů,“ říká Jirka Radvanský a na závěr dodává, že by jednou rád dostal značku Frushi i do Česka.