Představte si, že jste v Barceloně, korzujete po širokých, stromy lemovaných ulicích a posloucháte výklad rodilého Barceloňana. Míjíte katedrálu Sagrada Familia a pozorujete hada turistů, jak čekají na ten svůj kontakt s klenotem moderní architektury. Ale místo toho, abyste taky zabředli do té nekonečné fronty, pokračujete dál, do jednoho bytu, v němž si naplno vychutnáte svůj soukromý výhled na slavný chrám.

Pak se u stolu připojíte k místní rodině a dozvíte se toho spoustu o jejím domově, životě, o jejich městě. Následně vás místní šéfkuchař doprovodí na svůj oblíbený trh a pomůže vám vybrat ty nejlepší ingredience na paellu, kterou pak večer společně ukuchtíte.

Že vám to zní o dost lépe než vaše poslední dovolená? Že už máte po krk znuděných průvodců, co dokola recitují stejné fráze? Stejně to viděla i Gloria Mollins, když zakládala společnost Trip4real. Ta si dává za cíl spojovat místní usedlíky a turisty a přinášet nový pohled na cestování. A taky tak trochu podporovat mikro podnikání.

Molins

Zakladatelka a CEO společnosti stvořila v Barceloně startup inspirovaný společností Airbnb. „Řekla jsem si, že pokud to funguje s ubytováním, tak by mohlo být fantastické něco podobného se zážitky.“ Sama procestovala pět kontinentů, na studiích a v práci strávila sedm let v Nizozemsku, Austrálii i v Americe. A právě tehdy si uvědomila, že to nejlepší na dovolených je potkávání se s místními lidmi.

Čtěte také: Je mu 28, cestuje po světě a jeho firma má měsíční obrat i půl milionu dolarů

Cestování je o lidech, ne jen o místech, zní její motto, protože jakoukoliv destinaci nejlépe prozkoumáte jen s místními obyvateli. „Masová turistika zlehčuje zážitky a nabádá ke stereotypům,“ myslí si 33letá Španělka. „Paříž je Eiffelovka, Barcelona zase Sagrada Familia, Řím Koloseum. Každý míří pořád na stejná místo a slyší dokola stejná slova.“

V době, kdy žila v Sydney a pracovala pro Google, se vzdala své práce i vysokého platu a následovala svou vášeň. Všechno investovala do podnikání, načas se přestěhovala zpět k rodičům, protože rok nebrala žádný plat, a i když se nový byznys začal pomalu rozjíždět, pořád byla jen na třetině toho, co vydělávala v korporátním světě. „Ale peníze nikdy nebyly můj cíl. Chtěla jsem hlavně tvořit nové příležitosti.“

Světově proslulý šéfkuchař Ferran Adria byl jedním z prvních investorů projektu, a když za ním Molins přišla odprezentovat svůj nápad, vděčně jí řekl: „Glorie, díky němu může naše město vyprávět své mikropříběhy. Je to skvělé!“

Čtěte také: Bez peněz si otevřela hotel na Jamajce, dnes k ní utíkají dobrodruzi

V současnosti funguje v 70 evropských městech, chystá se na invazi do Latinské Ameriky a poskytuje práci stovkám podnikatelů. Zenda vám ukáže, kde se potkávali filozofové a skladatelé v Římě, Paulette vás v Paříži provede tam, kudy chodila Amélie z Montmartru, a Vanessa vás zase naučí vařit autentickou řeckou kuchyni.

Molins1

V Praze se za 40 eur můžete podívat s historičkou do Židovského města, za „dvacku“ vám umělkyně WonaWena ukáže místní street art a dva foodies vám za stovku dají ochutnat to nejlepší jídlo v metropoli.

Dnes už Molins nemusí vyhledávat nové tváře, to ony si teď nacházejí její projekt. „Když objeví naši stránku, hned nám píšou své nabídky. Ale i já sama se snažím nacházet co nejvíc cool lidi z každého města,“ říká a vysvětluje finanční benefity: „Záleží na času, který tomu lidí věnují. Máme spolupracovníky, kteří kvůli Trip4real opustili svou práci a začali se živit tím, co milují, jiní jsou aktivní sporadicky.“

Smysluplnost jejího projektu potvrdila i jedna nedávná událost – totiž že její startup za částku v řádech milionů dolarů koupil ten, u koho se inspirovala – Airbnb. Na podobě nezvyklé cestovky se navzdory novému vlastníkovi nic měnit nebude, dál bude fungovat jako samostatná entita.

A její šéfka může dál dělat to, co má nejraději – rejdit prstem po mapě a vymýšlet svůj další výlet za poznáním. „Přála bych si, abych mohla cestovat celý život,“ říká. „Ráda koukám do mapy a plánuji si další cesty, i když vůbec nemám ponětí o jejich termínu.“