Kam letos na dovolenou? Stačí zapnout streamovací služby a nechat se inspirovat. Podobnou taktiku volí stále více lidí a oblíbené seriály nově určují i oblíbenost dovolenkových destinací.

Mike White, autor seriálu Bílý lotos, má nyní v rukou osudy mnoha lidí po celém světě. Nepřímo rozhoduje o tom, kam pošle fanoušky svého díla na prázdniny. Chystá pro HBO třetí řadu trendujícího seriálu a dá se čekat, že jím zvolená destinace znovu přiláká davy turistů.

První série oživila popularitu Havaje a další zlákala cestovatele na Sicílii, v jejíchž zákoutích se druhá řada Bílého lotosu odehrávala. Satirický seriál o bohaté vrstvě společnosti si volí fotogenické lokality a kouzelně je snímá, což v kombinaci se zasazením děje do luxusních resortů či vil vykresluje daná místa jako extrémně přitažlivá.

Obě seriálové sezony se odehrávaly převážně v hotelech Four Seasons: první v havajském Resort Maui at Wailea, druhá v San Domenico Palace v italské Taormině. Oběma luxusním ubytováním výrazně vzrostl počet návštěv na webu a zájem o dostupné termíny.

Zvýšený provoz nicméně zaznamenaly i další luxusní hotely na Sicílii, přestože se v nich nenatáčelo. Podle dat bookingové aplikace Hopper se navíc během vysílání druhé řady o více než padesát procent zvedl zájem o lety z Ameriky na Sicílii.

Nový trend dokládá i zpráva American Express Global Travel Trends Report, podle níž si šedesát čtyři procent cestovatelů dělá plány na návštěvu země či konkrétní destinace poté, co ji vidí v seriálu, zprávách nebo ve filmu. Stejné procento si následně takto hledá i konkrétní aktivity, například návštěvy zmíněných restaurací.

Konkrétní lokality jsou přitom pestré stejně jako obsah samotných seriálů. Například obliba Bridgertonových od Netflixu přiměla mladou generaci cestovat na severoanglický zámek Howard či do města Bath a londýnský hotel Landesborough nabízí i seriálem inspirované čajové dýchánky.

Emily in Paris pro změnu oživila zájem o francouzskou metropoli, kde turistické centrum dokonce přichystalo návod, jak vidět seriálové lokace. Popularitu islandského Húsavíku zažehla bláznivá komedie Eurosong: Příběh skupiny Fire Saga. Druhý díl detektivky Na nože udělal reklamu řeckému letovisku Porto Cheli.

Nejde přitom o trend úplně nový. Stačí si vzpomenout, jak vzrostla popularita Nového Zélandu, když si ho Peter Jackson vybral jako lokaci pro natáčení trilogie Pán prstenů. Podobně se na dovolenkové mapy dostal Dubrovník, který sehrál ústřední roli ve Hře o trůny.

Rostoucí sledovanost streamovacích služeb však tento fenomén ještě umocnila. Pořád nicméně nemá na sociální sítě – ty jako zdroj inspirace označily tři čtvrtiny respondentů zmiňované zprávy American Express.