Technologie mění svět marketingu, vyvolávají rozruch na sociálních sítích, stírají hranice mezi realitou a fantazií. Ani české firmy se nemusejí bát velkých věcí, vzkazuje tým agentury Livents. Zkušenosti s velkými věcmi sbíral v Dubaji a teď je hodlá zúročit i v Česku.

Obří podprsenka od návrháře Alexandra Wanga zavěšená nad projíždějícími auty pod newyorským Manhattan Bridge. Barbie v nadživotní velikosti vedle nejvyššího mrakodrapu světa v Dubaji doprovázená stejně velkou figurkou Oppenheimera. Dva obří vrtulníky se zavěšeným párem gigantických oranžových adidasek nad Buenos Aires. Obrovité kabelky značky Jacquemus projíždějící ulicemi Paříže.

A statisíce lidí, kteří se u videí na sociálních sítích dohadují, jestli je to skutečnost. Není. Jsou to asi nejvíc viditelné ukázky toho, co dnes dokáže virtuální marketing a moderní technologie CGI, tedy computer-generated imagery neboli počítačem generovaná grafika, animace a efekty.

„Ve zkratce jde o proces vytváření statických nebo pohyblivých vizuálních efektů pomocí počítačů. Posouváme tak hranice možného,“ doplňuje Martin Cvrk, kreativní ředitel agentury Livents. Ta v roce 2020 otevřela brány své první pobočky v Dubaji, podílela se na několika velkých marketingových projektech a teď chce posouvat hranice i v Česku.

Bez štábu a bez letadla

Livents vstupuje na tuzemský trh se silným partnerem, londýnským studiem Pics CGI, které má v počítačem generovaných efektech spoustu zkušeností, pracovalo například na globálních kampaních pro Mercedes-Benz, Rolex, Yves Saint Laurent, Nespresso, Aston Martin nebo Renault.

„Je jedno, jestli uvádíte na trh nové luxusní auto, nebo děláte reklamu na čisticí prostředek, vždycky chcete, aby váš produkt vypadal lépe než ten od konkurence. CGI tohle dokáže, navíc můžete výsledek libovolně přenášet mezi platformami, ať už jde o televizní vysílání, web, venkovní reklamu, nebo tisk,“ popisuje nástroje moderního marketingu výkonný šéf Pics CGI Chris Green.

CGI šetří i náklady – v případě kampaně pro automobilku nikdo nemusí přepravovat auto přes oceán, organizovat a platit přesuny filmových štábů, nikoho netrápí počasí.

Auto detailně namodelujete v počítači a přenesete ho, kam chcete.

„Stejný model může být v tiskové kampani zaparkovaný před kasinem v Monte Carlu, v televizní reklamě pak třeba pojede na americké Route 66 a na webu výrobce bude v jednoduchém studiu s bílým pozadím. Máte prostě jeden datový soubor, se kterým pořád pracuje stejný tým ve stejné firmě,“ dodává Chris Green.

I tyto rolexky se všemi dokonalými detaily vytvořil britský tým Pics CGI.

Livents chce i díky téhle spolupráci dělat věci jinak, než je v Česku zvykem. Spolupráce s britskými kolegy agentuře dává nové technologické možnosti a ještě letos chce její tým přenést na český trh všechno, co se naučil.

Rolex, Renault i Mercedes

Parta kolem Livents s marketingem a kreativou začínala zkraje roku 2020 v Dubaji. Od té doby Češi pracovali i pro klienty, jako je Adidas, Tesla, Lamborghini, Meta nebo Bose. „Líbí se mi, že v Dubaji není nic problém. Jsou tam lidé z celého světa a s dobrými nápady se neztratíte,“ vysvětluje důvod úspěchu v největším arabském emirátu CEO agentury Livents Vojtěch Procházka.

Tým si tam opakovaně vyzkoušel, jak CGI pomáhá k masivnímu úspěchu na sociálních sítích. „Můžete vzbudit dojem, že má značka třeba reklamu nasvícenou na mrakodrapu Burdž Chalífa, nebo poslat desítky aut na konkrétní ulici, aniž by tam v reálu byla. Na TikToku a Instagramu jsme dosáhli v rámci jedné kampaně i čtvrt miliardy zhlédnutí,“ dodává Procházka.

Navíc často jde o přirozené organické šíření, ne o placenou kampaň. „Videa se stávají virálními. Lidé debatují, jestli se fakt něco takového dělo. Dokonce pak píšou do komentářů nabídky na komparz, i když na videu žádný komparz není. Jde o autentické záběry doplněné o CGI.“

U některých reklam je využití CGI zřejmé a nezbytné. Jako v případě kampaně na nový Renault Clio, který londýnské studio Pics CGI „zaparkovalo“ před prosklenou výlohu a zařídilo, aby se v odrazu auta postupně vystřídaly všechny čtyři jeho historické generace.

V případě kampaně pro Rolex museli animátoři vytvořit jeden z nejsložitějších CGI modelů. „Chtěli jsme v maximálních detailech s doplňujícím osvětlením ukázat krásu ikonických hodinek. Byla to výzva. Celou sekvenci jsme nakonec dokončili s interním týmem u nás ve firmě, a to od fáze modelování přes texturování, osvětlení a vytvoření detailních pohybů kamery až po finální renderování,“ popisuje výkonný šéf Pics CGI Chris Green.

Českým firmám chybí odvaha

Livents tvrdí, že českým firmám v marketingu chybí odvaha na velké a netradiční věci. „Chceme změnit, jak se značky celkově prezentují. Musí nabídnout něco originálního s přidanou hodnotou,“ říká projektový ředitel agentury Patrik Krajcsovics.

Dobře to podle něj ilustrují eventy. „V Česku se typicky na festivalu postaví nafukovací stan s logem a tím to končí. Nevěřím, že to má jakýkoli dosah. Návštěvník odejde a vůbec netuší, že tam něco takového bylo. A nikdo kampaň nevyhodnocuje, přitom vyhodnocení dopadu patří k projektu, bez něj není dotažený do konce,“ vysvětluje Krajcsovics.

Digitálně vytvořený burger pro kampaň McDonald’s.

Tým Livents má právě s eventy zkušenosti z velkých zahraničních akcí a koncertů. Podílel se na marketingové přípravě projektu Velké ceny formule 1 v Hanoji, ačkoli z něj kvůli turbulencím v hanojské komunální politice nakonec sešlo.

Zkušenosti ale firma využila následně při Velkých cenách formule 1 v Saúdské Arábii. Pro největší ropnou společnost na světě Saudi Aramco například pořádala doprovodný program pro její VIP hosty, které prováděla po paddocku.

„Musí jít o unikátní zónu propojenou se značkou, typem eventu, a hlavně nějakým zážitkem pro návštěvníka, který si zapamatuje. Tak vypadala třeba naše fanzóna na mistrovství světa v Kataru, kde si lidé zahráli fotbálek třeba i s profesionálními freestyle fotbalisty nebo fotbalovými internacionály,“ přidává další příklad jedna z hlavních tváří a spoluzakladatel Livents Václav Škopík.

Pro Livents je zásadní i vztah k dané značce a jejím hodnotám. „Ideální je, když je klientem zároveň náš lovebrand. My třeba máme rádi fotbal a jako sparťani si nedokážeme představit, že bychom pracovali pro Slavii,“ říká s úsměvem Vojtěch Procházka.

„Ale například právě u Sparty se nám líbí, jak se marketingově prezentuje. Byli bychom moc rádi, kdybychom dostali příležitost posunout ji na další level,“ zmiňuje Procházka. Zkušenosti s fotbalem má ostatně Livents světové díky spolupráci například s Manchester City.

Agentura má vytipované i další zajímavé české brandy, se kterými by chtěla spolupracovat, zmiňuje třeba i Hobžovy Strážnické brambůrky, Galaxii barev nebo Svět medúz. „Určitě se nechceme soustředit jen na největší či globální značky. Technologie výrazně posunou marketing i menším firmám. A třeba jim pomůžou s rychlejším růstem,“ dodává Václav Škopík.