Pod džunglí barevných laserů a rotujících disko koulí stoupá Marshmello za svůj zářivě nasvícený dýdžejský pult, který se za jásotu publika otáčí kolem dokola. Typická válcovitá maska ve tvaru pěnového bonbonu, která kompletně zakrývá dýdžejovu hlavu, se okamžitě rozzáří pestrobarevnými světly, stejně jako celý klub o velikosti skoro tří tisíc čtverečních metrů.

Touto scénou loni v dubnu odstartovala Marshmellova dvouletá dýdžejská rezidence v novém klubu Kaos v Palms Casino Resortu v Las Vegas, která je součástí obřího dealu v hodnotě 60 milionů dolarů.

Ani tahle královsky placená štace ale neposunula Marshmella na post nejlépe placeného dýdžeje světa. Ten totiž letos patří dvojici vystupující jako The Chainsmokers. Americké duo složené z Drewa Taggarta a Alexe Palla dosáhlo za uplynulý rok na nezdaněný výdělek 46 milionů dolarů, čímž ukončilo šestiletou dominanci skotské hvězdy Calvina Harrise.

Steve Aoki, duo Chainsmokers a Marshmello (zleva) patří mezi nejlépe vydělávající dýdžejské hvězdy roku 2019.

V rámci smlouvy s Wynn Nightlife (nedávno prodloužené do roku 2021) duo pravidelně vystupovalo v lasvegaských podnicích XS Nightclub a Encore Beach Club a mezitím stihlo roztančit publikum řady festivalů i soukromých akcí. Za jedno hraní si The Chainsmokers účtují šestimístnou sumu, jejich roční výdělek zahrnuje navíc příjmy z reklamy, ze spolupráce s dalšími hudebníky a z prodeje hudebních nosičů.

Zřejmě největším dříčem z dýdžejského seznamu je Steve Aoki, který za poslední rok odehrál více než 200 vystoupení. Šesticiferné částky za večer spolu s příjmy z prodejů hudby, ze smluv se značkami jako Diesel nebo Samsung a z řady dalších obchodních aktivit (včetně vlastního hudebního vydavatelství Dim Mak a stejnojmenné značky oblečení) mu vynesly 30 milionů dolarů a čtvrté místo v žebříčku.

„Makám opravdu tvrdě, ale nejde mi vždycky jenom o zisk. Víc mi záleží na tom, abych sloužil své kultuře a komunitě,“ říká Aoki.

Nejpracovitější dýdžej planety Steve Aoki

Prvních 15 nejlépe placených hvězd dalo za posledních 12 měsíců dohromady výdělek 358 milionů dolarů před zdaněním. Nejlepší desítka se přitom dělí o 272 milionů, což je mírný nárůst oproti loňským 260 milionům. Do velké míry lze ale toto zvýšení přičíst Marshmellovi, jehož výdělek se od loňska prakticky zdvojnásobil – to je ale mezi touto skupinou umělců spíš výjimkou.

„Průměrné hrubé honoráře jsou v komerční sféře elektronické hudby dlouhodobě vyrovnané, spíš se o něco snižují,“ vysvětluje Wayne Kamemoto ze společnosti NKSFB, která se stará o finance dýdžejů jako Skrillex a Zedd. „Honoráře těch největších hvězd jsou ale stále vysoké.“

Las Vegas je pro špičková jména taneční scény stále zásadním místem – většina dýdžejů z našeho žebříčku vystupuje právě jako rezidenti různých klubů. Pro všechny ostatní je ale urvat štaci ve Vegas stále těžší. Podle Aokiho, který letos prodloužil svou rezidentní smlouvu s Hakkasan Group, řada klubů napřed důkladně počítá, než najme hvězdu: „Kluby čelí tvrdé konkurenci a musí neustále přitahovat pozornost. A pokud jim nevyděláváte dost, jste okamžitě venku ze hry.“

Přestože na scéně elektronické hudby roste počet ženských dýdžejek, do žebříčku Forbesu se od jeho spuštění v roce 2012 nedostala ještě ani jedna žena. Byť některé k tomu měly velmi blízko – sesterské duo Nervo v roce 2014 nebo Alison Wonderland, které letošní účast utekla o několik milionů.

Tohle jsou letošní králové globálních diskoték

1. The Chainsmokers, 46 milionů dolarů

2. Marshmello, 40 milionů dolarů

3. Calvin Harris, 38,5 milionu dolarů

4. Steve Aoki, 30 milionů dolarů

5. Diplo, 25 milionů dolarů

6. Tiësto, 24 milionů dolarů

7. Martin Garrix, 19 milionů dolarů

8. David Guetta, 18 milionů dolarů

9. Zedd, 17 milionů dolarů

10. Armin van Buuren, 15 milionů dolarů

Celý seznam* si můžete prohlédnout tady.

* Náš žebříček nejlépe placených dýdžejů světa vychází z nezdaněných příjmů za období od 1. června 2018 do 1. června 2019. Neodpočítáváme náklady na právní zástupce, agenty a manažery. Odhady jsou založeny na údajích společností Nielsen, Pollstar, Bandsintown a Songkick a také na rozhovorech s odborníky z dané oblasti i s umělci samotnými.