Stojíte na semaforu a auto před vámi je bílé. Kouknete se sekundu jinam – a je černé. Ne, není to halucinace. To auto vážně umí měnit barvy.
Že to opravdu jde, předvedla na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas automobilka BMW. Své auto pojmenované iX Flow polepila speciální fólií, která během okamžiku dokáže bílou změnit v černou. Změnu barvy umí po celém autě, nebo jen jeho částech. A kdo se nedokáže rozhodnout, může vsadit na odstín šedi.
„Digitální zážitky se v budoucnu nebudou omezovat pouze na displeje. Bude docházet ke stále většímu prolínání reality a virtuálního světa. S BMW iX Flow oživujeme karoserii automobilu,“ říká Frank Weber, člen představenstva BMW odpovědný za vývoj.
Plynulé změny barev umožňuje něco, čemu se říká elektroforéza. Ta na základě změny elektrického napětí umí vynést na povrch speciálního polepu karoserie různé barevné pigmenty, což ve výsledku zařídí požadovanou změnu barvy.
Polep BMW iX Flow obsahuje miliony mikrokapslí o průměru odpovídajícím tloušťce lidského vlasu. Každá pak obsahuje záporně nabité bílé a kladně nabité černé pigmenty. Podle elektromagnetické stimulace se přesunou na povrch těchto mikrokapslí buď bílé, nebo černé pigmenty.
Změna barvy se tak neděje samovolně, třeba vlivem okolní teploty. Je k ní jen potřeba elektřina a na rozdíl od displejů nebo projektorů ji elektroforéza nepotřebuje trvale. Elektrický proud obstará změnu a je, doslova, vymalováno.
„Řidič získá možnost vyjádřit navenek různé aspekty své osobnosti nebo dokonce aktuální náladu a nově je sdělit pokaždé, když usedne do svého vozu,“ říká Stella Clark, vedoucí použití technologie, které v BMW říkají E Ink.
BMW počítá, že technologii na proměnu barev v budoucnu v autech použije jak na karoserii, tak přímo v interiéru. Jako se dnes dá měnit barva osvětlení, půjde změnit i barva například i palubní desky, stropu nebo výplně dveří.
Vývojáři v BMW si navíc slibují, že změna barvy povrchu elektrického auta může prodloužit jeho dojezd, což je dnes jedno z hlavních měřítek úspěchu nového vozu. Využije se při tom schopnosti barev absorbovat sluneční záření – bílý povrch odráží mnohem více slunečního světla než černý.
Zahřívání auta a prostoru pro posádku vlivem silného slunečního záření a vysokých venkovních teplot se dá snížit změnou barvy exteriéru na světlou. A funguje to samozřejmě i opačně. Když je chladno, bude stačit bílé auto proměnit na černé, což pomůže pohltit víc tepla dodaného sluncem.
Méně zahřátý vůz pak v létě potřebuje míň energie na provoz klimatizace a v zimě na vytápění. Energie z baterie pod podlahou tak může proudit jen na samotnou jízdu. Kdy se představená technologie dostane do sériové výroby, automobilka neprozradila, dlouho už to ale nejspíš trvat nebude.