skip to main content
Auto

Do zásuvky jednou za měsíc. Nový mercedes zvládne na jedno nabití tisíc kilometrů

Mercedes-Benz odhalil automobilovou budoucnost. Je samozřejmě elektrická a na jedno nabití ujede přes tisíc kilometrů. Ve Stuttgartu ji zhmotnili do prototypu Vision EQXX.

Airbagy, nouzový brzdový systém, dotykový displej, ABS… Prvky výbavy, které ve svých autech zákazníkům poprvé ve velkém začal nabízet Mercedes-Benz. Jednoduše se dá říct, že s čím v Mercedesu přijdou, to se ve světě aut během pěti až deseti let stane něčím běžným.

V automobilce poslední rok a půl řešili, jak do auta normálních rozměrů dostat tolik elektrické energie, aby zvládlo na jedno nabití zmíněnou tisícovku kilometrů – což mimo jiné znamená, že průměrný evropský řidič ho bude dobíjet jen jednou měsíčně.

Spotřeba futuristického elektromobilu je méně než deset kilowatthodin na sto kilometrů. Přepočteno do doby fosilní to podle Mercedesu odpovídá zhruba jednomu litru benzinu na sto kilometrů. Obrázek o stokilometrové spotřebě se dá ale udělat i jinak.

Stačí si uvědomit, že deset kilowatthodin odpovídá tříhodinovému provozu sušičky na prádlo, padesáti hodinám sledování LED televize s úhlopříčkou 125 centimetrů nebo pěti hodinám žehlení. Zní tohle všechno ve spojení s autem divně? Ano, ale je nejvyšší čas si začít zvykat.

Efektivita. To je to slovo, díky kterému Vision EQXX s výkonem mírně přes 200 koní dosahuje rekordního dojezdu. Na prvním místě za to samozřejmě vděčí bateriím – novinka zvládne uložit téměř stejné množství energie jako už prodávaný vlajkový elektromobil EQS.

Celé auto váží jen 1750 kilogramů.

Skoro půltunová baterie pojme téměř sto kilowatthodin energie, což je údaj podobný právě EQS. Jenže oproti EQS je akumulátor o polovinu menší a o třicet procent lehčí. I díky tomu celé auto váží jen 1750 kilogramů. Není to tedy tak, že by byl větší dojezd zajištěný prostě jen tím, že se do podvozku podařilo nacpat víc bateriových článků.

Reklama

Pomůže i střecha se 117 supertenkými solárním články, které mají za ideálních podmínek zvýšit denní dojezd o 25 kilometrů. Ze slunce získaná energie se totiž ukládá do lehké lithio-železo-fosfátové baterie, živící ventilátor klimatizace, světla nebo displeje uvnitř auta.

Mercedes při vývoji sázel také na techniku a materiály, které používá jak v seriálu formule 1, tak i elektrické obdobě formule E. Například horní kryt baterie je vyrobený z materiálu získaného z odpadu z cukrové třtiny, který je vyztužený uhlíkovými vlákny. Právě ten se používá v  „ef jedničce“.

Nezvyklé materiály, jak velí současné trendy, se samozřejmě objevily i v interiéru auta. Na sedadlech se tak dá narazit na alternativu kůže vyrobenou ze speciálního druhu hub, používá se i rozemleté kaktusové vlákno a na podlaze jsou koberce vyrobené ze sta procent z bambusových vláken.

Samozřejmostí jsou pak plasty obsahující víc než třetinu recyklovaných PET lahví. Novinkou je naopak materiál nahrazující plast vyvinutý v Izraeli a označený písmeny UBQ. Jeho základ tvoří suroviny získané z domácností nebo ze skládek komunálního odpadu. Může jít přitom o odpad ze zahrady, ale i třeba i kartony, různé typy umělých hmot nebo dokonce dětské pleny.

Mercedes uvádí, že kilogram UBQ odstraní ze skládek 1,3 kilogramu odpadu. Možná nám tohle všechno momentálně zní trochu jako daleká budoucnost, jenže historie ukazuje, že na co Mercedes-Benz vsadí, to se obvykle dřív nebo později na silnicích prosadí.