Umí sepisovat právní podání, kontrolovat smlouvy a domluví se desítkami jazyků včetně češtiny. Seznamte se: Harvey, virtuální právník, který pomocí generativní umělé inteligence dokáže asistovat při advokátní práci.
Právníkům a právničkám z Allen & Overy, jedné z největších advokátních kanceláří ve světě i u nás, bude pomáhat při přípravě smluv a podání. Jde o první právní kancelář, která umělou inteligenci založenou na modelech ChatGPT zavedla napříč celou společností.
Technologie je založená na nejnovějším modelu GPT od firmy OpenAI. Využívá zpracování přirozeného jazyka, strojového učení a analýzy dat k automatizaci a vylepšení různých aspektů právničiny, jako jsou analýzy smluv, due diligence, soudní spory nebo dodržování předpisů.
Na základě velkého objemu dat umí poskytnout doporučení, sepisovat e-maily, provádět rešerše i podle české judikatury a právních předpisů či dokonce navrhovat úpravy konceptu smluv podle potřeb klientů a dané situace. Konkrétně například dokáže říct, jak se podle českého práva mění jednatelé ve společnosti s ručením omezeným nebo vypracuje návrh, jak ve smlouvě upravit výpověď.
„Harveyho možnosti jsou ale téměř nepředstavitelné – můžu mu například zadat, ať navrhne e-mail pro mého klienta v Silicon Valley ohledně rozdílu mezi právním pojmem podle práva státu Delaware ve srovnání s právem státu New York,“ přibližuje Prokop Verner, řídící partner pražské kanceláře Allen & Overy.
Skupina advokátních kanceláří se sídlem v Londýně systém testuje od loňského listopadu, velikost investice do umělé inteligence kancelář nekomentovala. Startup Harvey, z jehož dílny stejnojmenný software pochází a který založil tým lidí z právnické, inženýrské a podnikatelské sféry, získal loni od fondu OpenAI Startup Fund seedovou investici v hodnotě pěti milionů dolarů.
S podobnými technologiemi začínají experimentovat i jiné právní kanceláře, avšak Allen & Overy je vůbec první, která umělou inteligenci aktivně využívá při každodenní práci.
„Očekáváme, že Harvey změní způsob, jakým na denní bázi pracujeme. Software by nám měl umožnit doplnit a zkvalitnit naše výstupy. Funguje jako výkonný právní asistent, který řeší právní problémy s počátečním zjišťováním faktů a dělá základní přípravné práce i v případech, které nikdy dřív nedělal,“ popisuje Verner.
Jedním dechem však dodává, že každý výstup chatbota musí zatím pečlivě zkontrolovat zkušený zaměstnanec, který může výsledky upravit a doladit.
Tato skutečnost tak alespoň částečně zklidňuje obavy, že by umělá inteligence mohla brzy nahradit miliony pracovních míst. Sama advokátní kancelář Allen & Overy v prohlášení uvedla, že Harvey nenahradí žádného z jejích zaměstnanců.
Zatím také neplánuje snížit počty účtovaných hodin ani náklady kanceláře či jejích klientů.