První skutečně masivně populární chatbot vybavený umělou inteligencí, který odstartoval současný AI boom, zažil v červnu poprvé od svého spuštění odliv uživatelů. A nebyl zanedbatelný.

Podle nástroje Similarweb, který slouží pro analýzu webového provozu, zaznamenal loni v listopadu spuštěný chatbot ChatGPT poprvé v historii pokles měsíční návštěvnosti. Propad zaznamenal provoz stránek i počet unikátních návštěvníků.

Konkrétně se globální návštěvnost webových stránek ChatGPT v červnu oproti květnu snížila o 9,7 procenta a počet unikátních návštěvníků používajících aplikaci klesl o 5,7 procenta. Podobně klesla také doba, kterou návštěvníci s chatbotem tráví. Ta se snížila o 8,5 procenta.

Před raketovým nástupem sociální sítě Threads, který byl ale notně podpořen provázaností s Instagramem a jeho obří masou uživatelů, se o ChatGPT hovořilo jako o nejrychleji rostoucí spotřebitelské (neherní) aplikaci v historii.

Návštěvnost aplikace ChatGPT zdroj: Similarweb

K dosažení mety sto milionů aktivních uživatelů mu to trvalo od spuštění dva měsíce. A teď už se může chlubit více než 1,5 miliardy měsíčních návštěv.

Nešlo ale jen o samotnou návštěvnost. ChatGPT odstartoval zběsilé využívání generativní AI v každodenních činnostech. Od vytváření ilustrací přes psaní programového kódu až po psaní domácích úkolů do školy.

Stránky firmy OpenAi, která za jazykovým modelem stojí, se díky němu vyhouply na dvacátý nejnavštěvovanější web na světě. Dostaly se tak daleko před vyhledávač Bing od Microsoftu (27. pozice), Office.com (Microsoft 365), ale také třeba před Netflix.

Prvotní drive je ale, zdá se, pryč.

Je tedy namístě se ptát, začalo opadat naše okouzlení velkými jazykovými modely? Nebo jen dětem skončila škola a s ní potřeba odevzdávat referáty a eseje, které stejně nikdo pořádně nečte?

S korelacemi je to ošemetné, klasický případ je každoroční silná korelace prudkého nárůstu prodané zmrzliny s útoky žraloků. Mají žraloci raději plavce, kteří si předtím dopřáli nanuka? Spíše ne. Podle grafu to tak ale přesto vypadá.

Jeden z důvodů opadajícího zájmu může být i v květnu vydaná aplikace pro iOS, která mohla snížit část návštěvnosti webových stránek.

A po počátečním šoku se již také probrala konkurence. V Evropě shodou okolností právě dnes Google oficiálně spustil svoji odpověď na Chat GPT, službu Google Bard, která mimochodem umí obstojně česky.

Na opačné straně Atlantiku se zase hojně skloňuje nová verze velkého jazykového modelu Claude 2 od společnosti Anthropic. Ta nabízí oproti ChatGPT mnohem větší paměť na text, se kterým pak dokáže pracovat.

Po prvotním okouzlení také rostou požadavky uživatelů, a to hlavně na přesnost a možnost práce s informacemi v reálném čase. Tu Chat GPT po krátký čas obsahoval, ale byla později opět odstraněna. Náš redakční kolega kvůli tomu dokonce zrušil předplatné služby.

Google Bard dobývající Evropu i Claude 2 jsou ale zatím horké novinky, které se do červnových statistik ještě projevit nemohly. Že by to tedy přece jenom bylo nakonec hlavně tou školou? Uvidíme v září.