Velká americká jízda české společnosti GZ Media pokračuje. Společnost jednoho z nejbohatších Čechů Zdeňka Pelce, která je největším výrobcem vinylů na světě, totiž chystá v zámoří další akvizici.
Letos už přitom firma v USA investovala 300 milionů korun do nového výrobního závodu v Nashvillu, a celkem tak má na severoamerickém kontinentu už třetí lisovnu gramofonových desek.
V nejnovější investici, kterou GZ Media za oceánem chystá a která by měla být dokončena zkraje příštího roku, nejde tentokrát o další lisovnu. Místo toho zde GZ Media chystá rozšířit svůj záběr podobně jako v Evropě.
„Kupujeme jednu menší firmu v Tennessee, která vyrábí různé hmoty například pro okenní profily, podlahy a podobně. Během dvou let pak chceme změnit její výrobní program ze sta procent tak, aby se tam vyráběla výhradně gramofonová hmota,“ říká CEO GZ Media Michal Štěrba.
smacap_Bright
Ačkoli je totiž severní Amerika globálně nejsilnějším trhem co do prodejů vinylů, neexistuje tam žádný velký výrobce hmoty, ze které se desky lisují. Veškerý materiál se tak dováží primárně z Evropy a Asie.
Podle Štěrby kupovaná firma, která leží výhodně na cestě mezi dvěma lisovnami GZ Media v Nashvillu a Memphisu, není nijak závratně veliká, stejně tak jako investice do ní. Celkem, včetně transformace společnosti a nového vybavení, půjde zhruba o 150 milionů korun. Pro rozvoj byznysu GZ Media jde však o zásadní strategický krok.
„Jde nám o posílení nezávislosti naší skupiny. V Česku nepotřebujeme moc externích dodavatelů a podobným směrem jdeme nyní i v zámoří,“ vysvětluje Štěrba. Během posledních letech se podle něj totiž ukázalo, jak důležité je, aby firma nebyla tak závislá na ostatních, ať už kvůli výkyvům v cenách dopravy, nebo třeba i energií.
„Jde o ekonomický i ekologický krok, díky kterému budeme blíž zákazníkům a méně závislí na ostatních,“ dodává Štěrba k chystané akvizici v USA. Právě tamní trh a poptávka má zásadní podíl na tom, že GZ Media i přes všechny komplikace v ekonomice letos míří k rekordnímu zisku i obratu. Firma by se měla přiblížit až k sedmi miliardám korun, což je proti minulému roku téměř dvojnásobný nárůst.
Zdeněk Pelc a Michal Štěrba – GZ MEDIA, 25. října 2022
Michal Štěrba
„Z pohledu čísel čekáme jednoznačně nejúspěšnější rok. Daří se nám posilovat naši pozici na trhu, zvyšovat tržní podíl a především díky zahraničnímu růstu nám roste jak obrat, tak i zisk,“ říká Štěrba.
Společnost, která zaměstnává na dva tisíce lidí a pobočky má v osmi zemích, navíc čeká, že i díky letošní investici do nového výrobního závodu v Nasvillu bude ve strmém růstu pokračovat i příští rok. Podle Štěrby by mohl obrat v zámoří vzhůru vystřelit i o sto procent.
Loni GZ Media vyrobila přes 56 milionů vinylů, které se na celkovém obratu firmy podílejí 75 procenty, zbývající část pochází z divize luxusního packagingu. A do dvou let společnost plánuje výrobu zvýšit na 140 milionů kusů ročně.
Předpovídat ale další plány nebo i jen detailnější výhled je podle Michala Štěrby nyní extrémně náročné. „Jisté je, že zámoří rychle poroste a v Česku bychom se rádi po řadě let rychlého růstu zaměřili na konsolidaci a zvýšení efektivity,“ dodává Štěrba.