Velká americká jízda české společnosti GZ Media pokračuje. Společnost jednoho z nejbohatších Čechů Zdeňka Pelce, která je největším výrobcem vinylů na světě, totiž chystá v zámoří další akvizici.
Letos už přitom firma v USA investovala 300 milionů korun do nového výrobního závodu v Nashvillu, a celkem tak má na severoamerickém kontinentu už třetí lisovnu gramofonových desek.
V nejnovější investici, kterou GZ Media za oceánem chystá a která by měla být dokončena zkraje příštího roku, nejde tentokrát o další lisovnu. Místo toho zde GZ Media chystá rozšířit svůj záběr podobně jako v Evropě.
„Kupujeme jednu menší firmu v Tennessee, která vyrábí různé hmoty například pro okenní profily, podlahy a podobně. Během dvou let pak chceme změnit její výrobní program ze sta procent tak, aby se tam vyráběla výhradně gramofonová hmota,“ říká CEO GZ Media Michal Štěrba.
Ačkoli je totiž severní Amerika globálně nejsilnějším trhem co do prodejů vinylů, neexistuje tam žádný velký výrobce hmoty, ze které se desky lisují. Veškerý materiál se tak dováží primárně z Evropy a Asie.
Podle Štěrby kupovaná firma, která leží výhodně na cestě mezi dvěma lisovnami GZ Media v Nashvillu a Memphisu, není nijak závratně veliká, stejně tak jako investice do ní. Celkem, včetně transformace společnosti a nového vybavení, půjde zhruba o 150 milionů korun. Pro rozvoj byznysu GZ Media jde však o zásadní strategický krok.
„Jde nám o posílení nezávislosti naší skupiny. V Česku nepotřebujeme moc externích dodavatelů a podobným směrem jdeme nyní i v zámoří,“ vysvětluje Štěrba. Během posledních letech se podle něj totiž ukázalo, jak důležité je, aby firma nebyla tak závislá na ostatních, ať už kvůli výkyvům v cenách dopravy, nebo třeba i energií.
„Jde o ekonomický i ekologický krok, díky kterému budeme blíž zákazníkům a méně závislí na ostatních,“ dodává Štěrba k chystané akvizici v USA. Právě tamní trh a poptávka má zásadní podíl na tom, že GZ Media i přes všechny komplikace v ekonomice letos míří k rekordnímu zisku i obratu. Firma by se měla přiblížit až k sedmi miliardám korun, což je proti minulému roku téměř dvojnásobný nárůst.
Michal Štěrba
„Z pohledu čísel čekáme jednoznačně nejúspěšnější rok. Daří se nám posilovat naši pozici na trhu, zvyšovat tržní podíl a především díky zahraničnímu růstu nám roste jak obrat, tak i zisk,“ říká Štěrba.
Společnost, která zaměstnává na dva tisíce lidí a pobočky má v osmi zemích, navíc čeká, že i díky letošní investici do nového výrobního závodu v Nasvillu bude ve strmém růstu pokračovat i příští rok. Podle Štěrby by mohl obrat v zámoří vzhůru vystřelit i o sto procent.
Loni GZ Media vyrobila přes 56 milionů vinylů, které se na celkovém obratu firmy podílejí 75 procenty, zbývající část pochází z divize luxusního packagingu. A do dvou let společnost plánuje výrobu zvýšit na 140 milionů kusů ročně.
Předpovídat ale další plány nebo i jen detailnější výhled je podle Michala Štěrby nyní extrémně náročné. „Jisté je, že zámoří rychle poroste a v Česku bychom se rádi po řadě let rychlého růstu zaměřili na konsolidaci a zvýšení efektivity,“ dodává Štěrba.
14. 12. 20224 min
Pavla Francová
redaktorka Forbes Česko
Do novin se zamilovala na gymnáziu v Německu. Opustila proto původní plán stát se profesionální boxerkou a po studiích žurnalistiky a mezinárodních vztahů nastoupila do Lidových novin. Později působila v Hospodářských novinách či české edici Newsweeku, zkušenosti sbírala i na stážích v Berlíně a Hamburku. Od roku 2018 píše pro Forbes o všem, co ji zajímá – od obchodu, vědy, přes architekturu až po německou ekonomiku. Ze všeho nejvíc ji ale těší příběhy lidí, kteří se nevzdali, plní si své sny a inspirují tím ostatní.