Radim Brož je v byznysu s koly skoro třicet let. Co se ale děje na trhu teď, ještě nezažil. „Slovo Rusko teď není v módě, ale v našem byznysu zažíváme skutečnou ruskou ruletu,“ říká muž, který v roce 1995 začal se svým bratrem Petrem ve Studénce vyrábět a montovat první kola.
Dnes je z téhle rodinné firmy lídr českého trhu, loňské tržby dosáhly téměř 1,5 miliardy korun a zisk se dostal přes sto milionů korun. Přes slušná čísla Radim Brož nejásá.
Proč ruská ruleta? „Extrémně nás trápí dlouhé dodací lhůty komponent pro výrobu kol. Situace je doslova tragická. Například objednávka z února 2021 nemá v dubnu 2022 potvrzení a nebude dodána dříve než v srpnu 2023, ale možná taky až v únoru 2024. Kdy to bude, netušíme,“ říká Brož.
I u nových objednávek se současné dodací termíny na důležité komponenty pohybují okolo dvou a půl i více let, a pokud chce mít jistotu, že bude mít z čeho za tři roky vyrábět, musí objednávat díly už nyní. Dodavatelé navíc sice současné objednávky registrují, ale nepotvrzují ani termíny dodání ani ceny zboží.
Za nebývalou situací je několik faktorů. Na jedné straně je to nedostatek materiálu i nedostatek čipů pro elektrokola a také opakující se covidové uzávěry celých oblastí v Asii, kde se klíčové díly pro kola, která se pak montují i v Česku, vyrábějí. K tomu všemu do bolestivého mixu pořádně zasahuje ještě extrémně vysoká poptávka po jízdních kolech. Jen ve 4Everu se zvedla o padesát procent.
Výsledkem
jsou zmíněné neuvěřitelné dodací termíny.
„Plánovat
něco s výhledem na tři roky je prostě šílené,“ dodává
Brož, který doufá, že se mu i
přesto letos
alespoň
podaří
udržet stejné hospodářské výsledky jako loni.
Navzdory vysoké poptávce po jízdních kolech například nemůže přibírat nové zákazníky, ačkoli poptávka by byla. Kapacity má 4Ever, který ročně vyrobí sedmdesát tisíc kol, z 99 procent obsazené. Z jeho výroby je menší část určena pro vlastní značku, většina míří k zahraničním zákazníkům. Nejvíc ve Studénce vyrábějí elektrokola pro německé značky Victoria a Conway.
Ve 4Everu počítají s tím, že poptávka jen tak neutichne, a proto tady investují do navýšení svých výrobních kapacit. Od příštího podzimu by se měly zvýšit o padesát procent, ačkoli tyto plány brzdí nedostatek lidí na pracovním trhu. Dnes ve 4Everu pracuje bezmála devadesát lidí a hledají další alespoň desítku.
Extrémní nedostatek komponentů v kombinaci s vysokou poptávkou povede i letos k tomu, že ceny kol na trhu porostou. Podle odhadů Radima Brože meziročně stoupnou minimálně o deset až patnáct procent, i tak je a bude kol naprostý nedostatek. Netýká se to přitom jen Česka, situace je velmi podobná v celé Evropě.
I přes složitou situaci ve Studénce investují do vývoje a rozšiřování modelové řady hlavně v oblasti elektrokol. „Například jeden výrobce elektrosystémů má nyní oficiální dodací politiku takovou, že z objednávky dodává všechny díly mimo baterie a motor. Dodávku motorů plní z osmdesáti procent a dodávku baterií ze šedesáti procent. Bohužel, bez baterie elektrokola vyrábět nelze,“ říká Brož s tím, že se tak firmě na skladě hromadí obrovská spousta dílů, se kterými ale nemůže nic dělat, protože do kompletu stále něco chybí.
Jiné řešení než finančně náročnou situaci vydržet ale zkušený podnikatel nevidí. „Jak praví klasik, můžete si stěžovat, ale to je asi tak vše, co s tím můžete dělat,“ dodává s úsměvem Radim Brož.