Cyklobyznys loni s příchodem pandemie zažil nevídanou sezonu. Vládní opatření omezující většinu vnitřních i venkovních společenských aktivit hned z jara zapříčinila, že lidé začali hledat jiné způsoby, jak trávit čas na čerstvém vzduchu a v pohybu – a současně i rozptýlení od monotónního života mezi čtyřmi stěnami.

Po celém světě se hned vedle turistiky právě takovým rozptýlením stala jízda na kole. V Česku tomu mimořádně nahrávalo i slunečné a teplé počasí, které hned s příchodem března vylákalo do přírody i ty největší odpůrce outdoorových aktivit. 

S jakým počasím nastoupí jaro letos, můžeme zatím jen hádat. Co je ale téměř jisté: zájem o cyklistku bude po celém světě vzhledem k pandemické situaci srovnatelný s rokem 2020, dost možná ale kvůli loňskému šílenství nebude na čem jezdit. Zájem o kola, který nemohl nikdo dopředu očekávat, totiž výrazně narušil plány výrobců, a ti se tak i kvůli zavřeným továrnám ocitli v situaci, kdy nestíhají uspokojovat poptávku.

Na tom, že loňská sezona byla rekordní, se shodují všichni podnikatelé zabývající se výrobou či prodejem cyklistických kol a vybavení, které Forbes pro účely tohoto článku oslovil. Zároveň jsou také za jedno v tom, že sezona 2021 je zcela nepředvídatelná. 

„Aktuálně nikdo neví, co se bude dít. Na jednu stranu vzhledem k situaci budou Češi kolo vyhledávat jako jednu z mála povolených aktivit, ale zároveň budou mít nižší chuť investovat, protože jim dochází peníze,“ vysvětluje své letošní předpoklady Karel Novotný, marketingový ředitel českého výrobce kol BP Lumen, do jehož portfolia spadají například značky Apache či Qayron.

„Evropa hlásila navýšení v jednotlivých zemích mezi 10 až 20 procenty. Extrémní situace nastala v USA, kde se celkové prodeje zvedly až o 25 procent. Výsledkem jsou vyprodané sklady a obchody,“ shrnuje loňskou sezonu Martin Havlena z vedení české značky Author, která svá kola vyrábí na Tchaj-wanu.

Loňská poptávka zhroutila logistický systém.

Problémem přitom podle Havleny není jen vzdálenost. Problémům čelí výrobci po celém světě, a to především kvůli nedostatku komponentů. Havlena to přisuzuje jednak nedostatečnému množství oceli a duralu v Asii – tedy základním surovinám k výrobě součástek – a zároveň zpoždění ve výrobě kvůli několikatýdennímu uzavření továren v loňském roce.

To potvrzují i v úpické BP Lumen, která si kola montuje přímo v malém městě na severovýchodě Čech. Kvůli nedostatku součástek museli výrazně omezit výrobu kol a jsou teď závislí na každém jednom komponentu, který z továren dorazí. 

„Loňská poptávka naprosto zhroutila logistický systém. Na některé komponenty máme nepotvrzené termíny dodání 12 až 14 měsíců, na jiné 9 a na další zase 6. Jeden velký zmatek,“ vysvětluje problém Novotný.

Kvůli poptávce převyšující aktuální nedostatečnou nabídku jsou tak nuceni měnit i celý výrobní model. „Ještě před rokem jsme si vysnili kolo a pak ho začali montovat. Teď musíme pracovat s dostupnými komponenty a teprve potom se rozhodneme, co vlastně budeme moci smontovat,“ dodává Novotný za značku, která letos oslaví už 30. výročí své existence.

Že jde o vskutku podivnou dobu, potvrzují bratři Doležalovi z autorizovaného importéra cyklistického zboží Aspire Sports, kteří do vybraných států střední Evropy dováží značky kol a komponentů, jako je Cannondale nebo SRAM.

„Je to jako návrat do devadesátek. Lidem je jedno, co vezmou. Prodá se úplně všechno,“ říká obchodní ředitel společnosti Marek Doležal. Přesto ale podotýká, že nedostatek kol z jejich pohledu není plošný a některých kategorií se týká o něco víc. 

Dodací doba je odhadovaná na 12 měsíců.

„Mnohem větší nedostatek pociťujeme u horských kol ve střední cenové kategorii za 15 až 30 tisíc,“ říká Doležal. Zároveň má ze své pozice distributora možnost posoudit rychlost dodávek z výroby na různých kontinentech a tvrdí, že v jejich případě má asijská produkce v současné chvíli delší odhadovanou dobu než ta z evropských zemí. Obecně je ale podle Doležala odhadovaná dodací doba kol něco kolem 12 měsíců. 

Na rozdíl od firem Author nebo BP Lumen ale společnost Aspire očekává dobré první měsíce sezony. „Při objednávkách na další rok jsme přemýšleli dopředu a máme teď nasmlouvaná kola na prvních šest měsíců sezony, která by nám měla dorazit. Zpoždění by mělo nastat až s dodávkou na prázdniny, zhruba dva až tři měsíce,“ vysvětluje Doležal. 

Na čem se ale všichni jednohlasně shodují, jsou potíže spojené se zdražováním námořní dopravy z asijských zemí, která logicky zapříčiňuje i růst cen samotných jízdních kol. „To je další komponenta nejistoty, aby toho zmatku nebylo už tak málo,“ říká Novotný. 

Podle Havleny problém pramení z přetížení kontejnerové dopravy z Asie do Evropy a Severní Ameriky. „Mnozí přepravci i záměrně omezili nabídku kontejnerů, což vede k extrémnímu nedostatku lodního prostoru a navýšení cen námořní dopravy o 300 až 400 procent,“ říká.

„Ještě nedávno vyšel kontejner na dva až tři tisíce dolarů, dnes stojí klidně i dvanáct tisíc. To znamená další náklad, který se musí projevit na konečných cenách produktů. Je potřeba počítat s tím, že ceny kol rostou a nějakou dobu ještě porostou,“ prorokuje Doležal.