skip to main content
Velká Británie

Chcete svou firmu dostat do Británie? Pomůže vám britské velvyslanectví

Patříte mezi ty, kteří jsou přesvědčeni, že rozšířit svůj byznys do zahraničí musí být bezpodmínečně náročné? Nejste sami.

S podobným přesvědčením k plánované expanzi přistupoval také CEO služby myTimi Jan Skovajsa. K rozhodnutí dospěl poté, co jeho firma zásadním způsobem změnila původní strategii založenou na B2C modelu – dnes svým B2B klientům poskytuje služby v oblasti marketingu, obchodu, zákaznického servisu a virtuální asistence.

„Původně jsme plánovali expandovat do Německa, ale nikdo z nás neuměl německy natolik, aby to bylo reálné. Proto jsme to překlopili na Anglii,“ vzpomíná Skovajsa, který se proto obrátil na britské velvyslanectví Praze.

Reklama

Právě podpora ze strany ambasády, která pomáhá tuzemským firmám naplnit ambice investovat v zemi za Lamanšským průlivem, významně přispěla k hladkému dosažení cíle. Zastoupení Spojeného království za uplynulé čtyři roky podpořilo více než stovku firem z České republiky, z nichž čtyřiatřicet dotáhlo svá snažení do úspěšného konce.

Pověřené oddělení pro přímé zahraniční investice spadá pod Department for International Trade pod britským ministerstvem obchodu. A právě podpora přímých zahraničních investic směrem do Spojeného království patří vedle podpory britského exportu do zahraničí mezi jeho hlavní cíle.

Služby jsou zcela bezplatné a neuzavírá se na ně žádný kontrakt.

„Svým způsobem jsme britská investiční agentura, svou strukturou ale nejsme samostatní, jsme součástí právě ministerstva obchodu,“ vysvětluje Bettina Molnárová, ředitelka oddělení přímých zahraničních investic.

Do agendy velvyslanectví spadá vše od výběru vhodné lokality na základě porovnání dostupnosti pracovní síly a cen, přes vznik samotné entity až po založení tamějšího bankovního účtu a poskytnutí informací o vízech pro investory, která jsou po Brexitu opět potřebná.

Reklama

Tyto služby jsou navíc zcela bezplatné a neuzavírá se na ně žádný kontrakt. Konkrétní pomoc je pak odvislá od požadavků firmy a stádia příprav, ve kterém expanze momentálně je.

Dvě hlavní témata, kterými se Department for International Trade momentálně skrz všemi sektory zaobírá, jsou technologie a udržitelnost. Ta je pro Británii velmi důležitá i s ohledem na blížící se konferenci OSN o klimatu COP26, která se koná ve skotském Glasgow.

„Rádi pomůžeme všem firmám bez ohledu na velikost a sektor, ve kterém působí. Je však důležité, aby se jednalo skutečně o investiční projekt,“ doplňuje Molnárová. „Když firma prokáže zájem do budoucna investovat, přičemž není striktně uvedený časový horizont, rádi jí pomůžeme.“

Užitečnost programu z vlastní zkušenosti potvrzuje i Skovajsa. Vyzdvihuje přitom řadu tipů a rad, na které je velvyslanectví upozornilo. Založení společnosti je podle něj otázka pár desítek minut a vyjde zhruba na tisíc korun.

Jan Skovajsa | Foto myTimi

„Na celou expanzi jsme měli původně vyhrazenou částku zhruba půl milionu. Reálně nás to ale nakonec stálo do nějakých dvaceti tisíc,“ vypočítává Skovajsa.

Nyní tak záleží především na tom, jak firma na trhu, kde jí konkurují hráči jako Fiverr nebo Upwork, obstojí. Pokud se však zadaří, hodlá myTimi podobný scénář jako na Britských ostrovech zopakovat také v USA, kde však Američané britský proaktivní přístup nenabízejí.

Reklama
Reklama