Představte si, že si do úst vložíte brambůrek. Jakmile ho ale ochutnáte, ucítíte třeba vepřové koleno se zelím. Uznávám, jde o specifickou chuť, ale přesně takové brambůrky teď díky česko-německé spolupráci míří do německých obchodů.

Stojí za nimi Oliver Numrich, milovník chipsů, který léta sbírá Pringles a už má na 400 specifických plechovek od různých příchutí z celého světa. Když ho ale napadlo, že by mohl vymyslet i něco svého, do příběhu vstoupila česká stopa.

Tu ztělesňuje Petr Hobža mladší z rodinné firmy Hobžovy brambůrky. Berlíňan Numrich, který tehdy pracoval jako novinář zaměřený na potravinářství, se s Hobžou potkal před dvěma lety na specializovaném veletrhu SnackEx v Barceloně a dali se do řeči.

„Bavili jsme se, jestli bychom mohli něco udělat spolu. Oliver měl nápad na chipsy, které se budou dát třeba i ohřát v mikrovlnce a budou mít specifickou příchuť celého pokrmu,“ říká Hobža, který se rozhodl, že tuhle spolupráci s lákavým potenciálem uspět na velkém německém trhu zkusí.

Sám Numrich si přitom českou firmu nevybral náhodou. Před samotným rozjezdem podnikání, které začal jako naprostý laik, studoval různé evropské trhy s brambůrky a jejich výrobce. Právě ty od Hobžových jsou podle něj evropskou špičkou.

Klíčové pro finální rozhodnutí bylo ale ještě něco dalšího. „Češi jsou víc než Němci otevření novinkám, rádi něco zkusí, jsou připraveni k obchodu a novým cestám v podnikání,“ říká Numrich. Spolupráci s Hobžovými naplno rozjel krátce před začátkem pandemie, která společný byznys nijak zásadně nezasáhla.

První balíčky s příchutí vepřového kolene se zelím nebo česnekové bagety se od začátku července dostanou do poboček německého obchodního řetězce Edeka. Letos počítá začínající podnikatel s prodejem v objemu stovek tisíc kusů, příští rok mají čísla výrazně vzrůst i díky tomu, že chce na trh dostat další nezvyklé příchutě.

Řízek s bramborovým salátem zatím neklapnul.

Za jejich vznikem stojí společnost Bell Flavors & Fragrances a jednou z Numrichových vysněných jsou chipsy chutnající jako řízek s bramborovým salátem. „To bohužel zatím neklaplo. Investovali jsme do téhle příchuti hodně času, ale je velmi složitá a zatím se nám nepovedla,“ říká Numrich.

Německý podnikatel neopomene několikrát zdůraznit, že za finální produkt s jeho jménem a obličejem na výrazném pestrém obale vděčí nejen Hobžovi a Bell Flavors, ale i mnoha dalším spolupracovníkům. Právě obaly Oliver’s Dinner Chips pocházejí z Česka.

„V Německu neexistují chipsy v průhledných obalech, což se mi u Hobži líbí. Je vidět, co je uvnitř, a to jsem chtěl taky,“ říká muž, který se u českého vzoru inspiroval i uvedením svého mobilního čísla na zadní straně obalu.

Jestli novinka, která svým obalem i nezvyklou příchutí vyvolává hlavně úsměv – což si ostatně Numrich přál – skutečně uspěje, se ukáže. Ohlasy od obchodníků z Německa jsou ale zatím velmi dobré. A to těší i rodinnou firmu ze Strážnice.

„Je to pro nás velmi zajímavé. I pokud se podaří malá penetrace německého trhu, tak díky jeho velikosti to pro nás může znamenat velmi zajímavý objem,“ říká Petr Hobža mladší. Nejde tady ale jen o čísla a samotný byznys. „Chceme v Německu uspět a dokázat, že naše brambůrky jsou lepší.“