Tenhle sen milovníka aut nekončí. Německý gigant Volkswagen prodal většinu ve slavné automobilce Bugatti chorvatskému výrobci elektromobilů Rimac, kterého před dvanácti lety založil třiatřicetiletý chorvatský nadšenec do elektromobilů Mate Rimac.
Chorvatský Elon Musk, jak se Rimacovi někdy přezdívá, ale není jediným kupcem francouzské automobilové značky, která staví supersportovní auta za desítky milionů korun. Do svého životního obchodu se pustil ve spojení s automobilkou Porsche.
Nově vytvořená firma ponese název Bugatti Rimac. Chorvatský výrobce sportovních elektromobilů v ní bude vlastnit 55 procent a převezme provozní vedení. Porsche pak bude mít zbylých 45 procent.
Rimacovi se tak za jedinou dekádu podařilo z původně garážového startupu vybudovat firmu, která má ambice nabízet to nejlepší, co může automobilový svět nabídnout.
Nad Bugatti-Rimac bude nově vzniklá skupina Rimac Group, kde si Mate Rimac, jehož jméno i název firmy se mimochodem vyslovuje s „c“, nechává svůj původní podíl 37 procent. Porsche bude bude mít 24 procent, Hyundai Motor Group 12 procent a ostatní drobní investoři 27 procent.
Doposud hlavní, ale ve srovnání s automobilkou méně viditelná část Rimacova byznysu, což je vývoj a výroba různých dílů pro elektromobily, jimiž Rimac zásobuje řadu světových značek, bude vyčleněna do nové firmy Rimac Technology. Stoprocentně ji bude vlastnit Rimac Group. Mladý Chorvat bude stát v čele jak Bugatti Rimac, tak Rimac Technology.
Podle tiskové zprávy Bugatti i nadále zůstane ve francouzském Molsheimu a Rimac pak dál plánuje elektrické supersporty vyrábět poblíž chorvatského Záhřebu. To se ale bude časem minimálně zčásti měnit.
Rimac totiž u Záhřebu na ploše sto tisíc metrů čtverečních buduje obří Rimac Campus za víc než pět miliard korun, který plánuje otevřít už za dva roky. A právě ten se má stát základnou pro veškerý výzkum Rimac Technology, ale i místem, kde se bude odehrávat vývoj budoucích automobilů Rimac a Bugatti. Práci by v něm mělo najít až 2500 lidí.
„Jedná se o skutečně vzrušující okamžik v krátké, ale rychle se rozvíjející historii firmy Rimac Automobili. Vždycky jsem miloval automobily a u Bugatti vidím, kam až může tuhle vášeň člověk dovést. Nedokážu ani popsat, jak jsem nadšený z potenciálu, který tyto dvě značky spojením znalostí, technologií a hodnot nabízejí, aby v budoucnu vznikly skutečně výjimečné projekty,“ okomentoval Mater Rimac výsledek obchodu, jehož výše nebyla zveřejněna.
Vedle Mateho Rimaca se zdá být uzavřený deal velkou výhrou také pro Porsche a její akcionáře. První akcie v Rimacově vznikajícím impériu totiž německá sportovní automobilka koupila teprve před třemi lety. Nejprve to bylo deset procent, poté svůj podíl zvýšila na 15,5 procenta a letos v zimě za sedmdesát milionů eur přikoupila dalších 8,5 procenta chorvatské značky.
Oliver Blume, šéf Porsche, si pochvaluje kombinaci inovační síly Rimacu v oblasti elektromobility a světoznámé značky Bugatti, za níž jsou ikonická auta, loajální zákazníci a globální dealerská síť.
Když radostná prohlášení zástupců obou hlavních účastníků automobilového dealu roku přeložíme do normální řeči, vychází z toho jediné. Obě supersportovní značky, které jsou na první pohled jako z jiných světů, hodlají spojit to nejlepší, co v nich je.
Jestli se to povede, dost možná se právě dnes začala psát budoucnost krále supersportovních automobilů.
6. 7. 20213 min
Ondřej Kinkor
redaktor Forbes Česko
Jako novinář pracuje od roku 2002, kdy začal spolupracovat se středočeskou a ekonomickou redakcí MF Dnes. V roce 2004 nastoupil do tematických příloh MF Dnes, kde byl redaktorem přílohy Auto. Rok 2009 strávil na studijním pobytu v Indonésii a po návratu byl redaktorem přílohy Praha MF Dnes. Následně přeplaval na břeh public relations, aby se v roce 2020 vrátil zpět do médií a stal se součástí redakce Forbesu.