Světem před lety proběhl průzkum, podle kterého Evropané v průměru stráví v autě čtyři roky a jeden měsíc života. Dost dlouhá doba na to, aby se nám v něm líbilo. V automobilce Škoda Auto má tohle za úkol převážně ženský tým Kateřiny Vránové.

Je to jako návrat do dávných časů. A může za to vila z roku 1890 stojící v Mladé Boleslavi na břehu řeky Jizery. Kdysi kolem ní byla textilka, kde se vyrábělo plátno, která se později proměnila v přádelnu česané příze: Česanu. To je také neoficiální název, který si udržela dodnes, ačkoli textilní stroje dávno zmizely a nahradil je svět aut.

Není tak těžké si představit továrníka Franze Hillera, pro něhož byla vila domovem, jak ve své kanceláři hodnotí kvalitu příze, vybírá nové barvy a vlastně tak určuje, jaké budou módní trendy na přelomu 19. a 20. století. Něco podobného se tady totiž ve druhém patře odehrává i dnes. Už ale nejde o výrobu bavlněných vláken, ale o podobu nových škodovek.

V Česaně totiž sídlí vývojové centrum automobilky. A také kompletní designérský tým, jehož součástí je i třináctičlenné, převážně z žen složené oddělení Colour & Trim v čele s Kateřinou Vránovou. Příze je tedy dávno pryč. Na obrovském stole v centrální místnosti se teď povalují desítky druhů látek různých typů, vzorů a barev.

Vlastně to nejsou jen látky, jsou to i kusy kůže, jejích umělých napodobenin či třeba různé druhy plastů. To vše je doplněné skříněmi rozestavěnými podél stěn, zaplněnými vzorky plechů nastříkaných snad všemi barvami, které se člověku vybaví. Jsou tu ale i časopisy o módě, architektuře nebo designu. Proč to všechno? Tady se totiž tvoří.

Tohle je místo, kde se začíná rozhodovat o tom, jakou barvu budou škodovky mít zvenku, jakou uvnitř a jaké materiály v nich budou posádku obklopovat. Když se mluví o designu aut, většinou slovo dostávají ti, kteří navrhují jeho tvary. Vnější i vnitřní. Ti dělají architekturu.

Na tvary aplikujeme to, co navíc umocní dojem z auta.

„My ji oblékáme. Na tvary aplikujeme to, co navíc umocní dojem z auta. Přidáme barvy a řešíme všechny povrchy. Látky na sedačkách, stropnice, koberce, prošívání, ale i tvrdé díly, obvykle ty plastové,“ vysvětluje Kateřina Vránová, která oddělení vede necelé čtyři roky. Kateřina i její kolegové prožívají emotivní období.

Během jednoho měsíce totiž Škoda Auta světu ukázala dva stěžejní modely, novou Škodu Kodiaq a Škodu Superb. Auta, která stojí na vrcholu modelové řady. Jinými slovy to nejlepší, co Škodovka aktuálně má. A přichází i jejich hodnocení. Přestože konzervatismus je v DNA Škody Auto zakořeněný, i tentokrát došlo na novinku, která je z pohledu Kateřiny Vránové převratná.

Forbes Digital Premium