Je to obchod? Je to umělecká galerie? Je to tak trochu obojí. V přízemí pětihvězdičkového hotelu Andaz, který už víc než rok na pražském Senovážném náměstí provozuje americká hotelová síť Hyatt, nově najdete kromě zdejší restaurace Zem nové lákadlo – flagship store prodejce luxusního kuchyňského vybavení Potten & Pannen – Staněk nazvaný Atelier.

Atelier si ke třiceti letům působení své značky na trhu nadělil Pavel Staněk, jeden ze dvou jejích majitelů (tím druhým je jeho jmenovec Miloš Staněk), který si tak splnil svůj dlouholetý sen.

„Mám rád všechny naše cookshopy, ale přece jenom jsem pořád hledal mimořádný prostor, kde bychom mohli značky, které zastupujeme, nechat skutečně nadechnout a dát jim vyniknout,“ září nadšením podnikatel, zatímco obchází dominantu zdejšího prostoru – na míru vyrobený patnáctimetrový mosazný stůl, prostřený luxusním nádobím, jímž prostupují dlouhé měděné tyče, vinoucí se až ke stropu. 

Rozvlněné útlé tyče mají evokovat linoucí se vůni, která se pojí se skvělým jídlem a ono pomyslné jídlo samozřejmě vzniká v kuchyni.

Tu zdejší najdete o patro níž a není o nic méně zajímavá. Střed podzemního prostoru zaujímá umělecká skulptura tvořená nádobím michelinských kuchařů ikonické francouzské značky Mauviel, které je zavěšené u stropu ve vlnách a má působit, jako by celý prostor tančil. To všechno doplňuje tmavě zelená na stěnách a precizně promyšlené osvětlení.

Interiér Atelieru navrhli čeští designéři Roman Vrtiška a Vladimír Žák ověnčení oceněním Czech Grand Design. „Pomohli nám vytvořit ideální prostor, ve kterém můžeme vyprávět příběh o vaření a stolování. Když jsme totiž spolu s nimi uvažovali nad tím, co nás charakterizuje, jednohlasně jsme se shodli, že jde právě o vůni a chuť,“ vysvětluje ústřední myšlenku celého konceptu Pavel Staněk.

S designem a jeho předními českými tvůrci je tu spojeno vlastně úplně všechno. Nad schodištěm mezi oběma patry visí netradiční lustr Liana navržený dalším Czech Grand designérem Maximem Velčovským, který vytvořili skláři z novoborského Lasvitu.

A Maxim Velčovský se zároveň stal kurátorem výběru českého designu dostupného ve zdejším prostoru, kde se společně s kuchyňskými kousky proslulých světových značek jako Lalique, Christofle, Villeroy & Boch či Rosenthal Versace mísí umělecké artefakty už zmíněného Lasvitu, skleněné předměty galerie Křehký, skleněná díla od Jana Kaplického nebo třeba ručně vyráběné a malované hračky Václava Špály, designéra Ladislava Sutnara či malíře Jožky Baruchy. 

Svou stopu v Atelieru zanechali i čerství vítězové Czech Grand Design 2022 Terezie Lexová a Štěpán Smetana, kteří ztvárnili už zmíněnou uměleckou skulpturu ve spodním patře prodejny, originálně zpracovaný nápis Atelier v mezipatře a venkovní výlohy.

„Chtěli jsme vytvořit něco, co Praha ještě nemá,“ říká Pavel Staněk, který vedle značky Potten & Pannen provozuje na pražském Újezdu restauraci NOI a jako velký milovník psů má i licenci na zastoupení značky se psími potřebami Hunter. „Aby i návštěvníci Prahy z ciziny měli důvod sem zajít, potěšit se a odvezli si zážitek navíc, o němž můžou vyprávět, nejenom hmotné věci.“

I přes všechnu stylovou krásu kolem jsme ovšem pořád v obchodě, takže i ty hmotné věci jsou tady dostupné. Všechno zboží je v Atelieru vybalené a pečlivě rozložené ve vyhrazených prostorech, aby k němu měli zákazníci přístup.

Jejich exkluzivitu zvyšuje i fakt, že některé jsou k vidění pouze v Atelieru. A pokud by se klientovi nelíbila třeba barva jimi vyvoleného výrobku, pomocí zdejšího počítače si ho můžou vybrat a objednat na stránkách firmy a prostřednictvím interního kurýra si ho ten samý den nechat dopravit domů. 

Do budoucna by ale nemělo zůstat jen u prodejů. Spolumajitel Potten & Pannen by si pro svůj mimořádný concept store přál, aby si do něj lidé chodili i jen posedět u skleničky nebo u kávy, a prostor se tomu postupně přizpůsobí. Centrální stůl a zázemí hotelu navíc umožní i pořádání eventů. 

Velké sny mají svou cenu a splnění právě tohohle snu Pavla Staňka samozřejmě stálo nemálo času i peněz. Celý prostor vyšel na osmnáct milionů korun, a jak jeho strůjce přiznává, jde zdaleka o největší náklad za dobu fungování společnosti. 

„Nešetřili jsme na ničem, všechno jsme si udělali made to measure. Náklady překonaly náš původní odhad o čtyřicet procent a kolega Miloš už si v jednu chvíli dával studený obklad na hlavu, protože je mnohem víc zaměřený na čísla než já,“ směje se Pavel Staněk a urovná na stole šálek, který se mu nezdá být perfektně v rovině s ostatním porcelánem.

„Nevíme, kdy se nám tahle investice vrátí, ale v tomhle případě to pro mě není primárně o byznysu. Potřebuju dělat věci krásně, perfektně. Věřím, že to lidé ocení, a to se nedá vyčíslit v penězích.“