Příběhy prodávají. A Jaguar C-type má za sebou příběh jako hrom. Jeho vrcholem je dvojnásobné vítězství na slavné Le Mans. První přišlo v roce 1951, další o dva roky později. A právě první vítězství se automobilka Jaguar rozhodla připomenout výrobou limitované edice osmi nových aut.
Mokro a déšť. Kvůli počasí patřil v roce 1951 čtyřiadvacetihodinový automobilový závod Le Mans mezi ty těžší. A nevyhnula se mu ani tragédie. Zatímco však francouzskému jezdci Jeanu Larivièrovi závodícímu ve Ferrari 212 přinesl nárazu do plotu okamžitou smrt, Jaguar si v tenhle den s posádkou Peter Walker a Peter Whithead vydobyl doživotní slávu.
A navždy slavný se stal i jejich závodní speciál Jaguar C-type, jehož návrat se teď chystá a který první Le Mans vyhrál s průměrnou rychlostí přes 150 kilometrů za hodinu. Pro Jaguar nebude podobné oživení legendárního modelu úplnou novinkou. V minulosti už stejně podle původních plánů postavili v Coventry repliky závodního speciálu Lightweight E-Type a následně modelu XKSS.
V prvním případě vzniklo šest kusů, ve druhém devět. Ceny se u E-typu pohybovaly mezi 1,6 a 2,5 miliony dolarů, XKSS vyšel na 1,5 milionu dolarů. Po všech se bez ohledu na cenu jen zaprášilo a to samé se se nejspíš stane i v případě modelu C-type. Jaguar jeho cenu zatím nezveřejnil, ale i tady se dá očekávat, že bude někde kolem dvou milionů dolarů, tedy asi 43 milionů korun.
Suma je to na první pohled vysoká, ale ve srovnání s tím, za kolik se prodávají originální vozy z 50. let minulého století, to zase tak divoké není. Vyrobilo se jich totiž pouze 53 a do rukou soukromých vlastníků se jich dostalo ještě o deset méně. Příliš se tak s nimi neobchoduje a když už, prodejní částky stoupají do závratných výšek.
Poslední kus prodaný ve veřejné aukci se vydražil za téměř čtrnáct milionů dolarů. Kromě dokonalého stavu se na jeho ceně nicméně podepsal také fakt, že šlo o auto, které v roce 1953 skončilo v Le Mans na čtvrté příčce. A příběh ve spojení s automobilovými veterány prodává především.
Jenže příběh je právě to, co nové „obživené“ osmičce Jaguarů C-type bude navždy chybět. „Opravdový sběratel ví, že taková auta historickou hodnotu nemají,“ říká Filip Turek, který stojí v čele českého Jaguar klubu.
Podle něj se navíc nedá příliš mluvit o tom, že se jedná o repliku původního modelu. Sama automobilka uvádí, že byť auta budou v závodě Jaguaru vznikat podle původních technických a designových plánů, při výrobě se bude spoléhat i na moderní technologie výroby.
„Replika znamená, že něco replikujete autenticky, kdy používáte původní materiály a výrobní postupy. To už dnes nejde. Třeba i proto, že lidé, kteří ty původní kusy stavěli, už zkrátka nežijí. Viděl jsem Jaguarem vyráběnou repliku modelu XKSS a to auto oproti historickému vypadá a působí jinak,“ říká Turek.
Na první pohled podle něj upoutá už to, že karoserie má dokonale hladký lak nanášený moderní technologií. „Původní modely byly hrbolaté, protože tenkrát to tak dokonale nalakovat neuměli. A takových detailů, které nové odlišují od původního, tam bylo ještě několik. Z mého pohledu pořízení nově postaveného historického vozu není dobrá investice ani sběratelská záležitost,“ vysvětluje Turek.
Přesto prý podobné aktivity Jaguaru oceňuje a vnímá je jako pochopitelnou snahu přiblížit slavnou historii automobilky současným motoristům. „Tohle je to, co pomáhá značce přežít a prodávat jí obyčejná auta. Je to obrovská a krásná reklama,“ dodává.
O něco smířlivější je sběratel vozů Radek Pokorný, který stojí za automobilovým investičním fondem Engine Classic Cars Automobile Fund. Podle něj i samotné repliky mají svůj trh, jenž může být investičně zajímavý. V tomto případě jako zásadní plus vnímá fakt, že za replikou stojí samotná automobilka.
„Vzhledem k počtu vyrobených kusů je skoro jisté, že cena toho auta poroste. Kdybych měl k dispozici dva miliony dolarů, okamžitě bych se snažil dostat do pořadníku, který už ale nejspíš bude zaplněný včetně náhradníků,“ říká Pokorný.
Osmičku nových majitelů Jaguaru C-type bez ohledu na to, proč za něj své peníze utratí, může zcela jistě hřát pocit, že získají krásný závodní speciál, který do značné míry odpovídá specifikaci z roku 1953.
Z čistě technického hlediska to znamená především šestiválcový motor o objemu 4,3 litru s výkonem 220 koní. A kromě jiného i na tehdejší dobu revoluční kotoučové brzdy. Co je však oproti 50. létům minulého století rozhodně nové, je možnost si zvolit v online konfigurátoru Jaguaru jednu z dvanácti barev karoserie a z osmi variant barev v interiéru.
Všech osm vozů by mělo být vybraným zákazníkům k dispozici příští rok, na kdy se chystá i jejich návrat na startovní pole v závodu historických aut v Le Mans. Budoucím majitelům oživené britské legendy to asi příliš vadit nebude, ale jinde než na závodních okruzích a uzavřených tratích se neprojedou. Kvůli emisím a bezpečnostním standardům C-type nemá šanci dosáhnout na povolení vyjet do běžného provozu.