skip to main content
Český byznys

Návrat slavného českého skútru Čezeta nevyšel. „Byl jsem moc velký optimista,“ připouští Smith

3 minuty čtení

Nejsme dost bohatí na to, abychom mohli pokračovat. Tak Neil Eamonn Smith, ředitel a majoritní vlastník firmy, která se pokusila oživit ikonický český skútr Čezeta 506, komentuje pro Forbes blížící se konec jeho byznysu. Zbraně ale úplně neskládá. Věří, že ikonická Čezeta bude žít dál i bez něj.

Měl to být lovebrand. Slavná historie, jedinečný design, v roce 2019 ocenění pro nejlepší skútr roku… Jenže se to nepovedlo. Ambiciózní byznysový plán, který počítal s tím, že v roce 2020 si plně elektrické Prase, jak se Čezetě přezdívá, domů odveze tisícovka zákazníků, zkrátka nevyšel.

Z legendy s novou technikou se za tři roky výroby může radovat jen něco přes sedmdesát majitelů, kteří za ni byli ochotni zaplatit více než 300 tisíc korun. Šedesát jich bylo v roce 2018, třináct o rok později a loni už pouze jeden.

Reklama

Neil Eamonn Smith tak dnes sedí v pražské dílně a místo vyrábění nových strojů strávil většinu loňského roku sháněním někoho, kdo by jeho firmu koupil. Oslovoval velké investiční skupiny, zkoušel ČEZ i Škodu Auto a desítky nabídek posílal i do zahraničí. Zájem neměl nikdo.

Situaci údajně komplikuje i fakt, že Smith není jediným majitelem potápějící se firmy. Přibližně třetinový podíl má i investiční společnost Crowdberry, přes kterou peníze do projektu na oživení Čezety vložilo 93 drobných investorů.

Celkem to bylo dvacet milionů korun. Právě Crowdberry a sám Smith jsou dnes největšími věřiteli. „Firma dluží peníze hlavně majitelům. Celkem je to kolem třinácti milionů. Vůči mně je to 6,5 milionu, k ostatním kolem sedmi milionů korun,“ vysvětluje rodilý Brit, který dlouhodobě žije v Praze. Východiskem tak bude nejspíš insolvence.

Neil Eamonn Smith

Se spolumajiteli z Crowdberry podle svých slov hledal nějaké řešení, které by umožnilo pokračovat nebo firmu prodat, ale ke společnému závěru nedošli. „Dával jsem několik nápadů, ale odpověď pokaždé byla ne. Za investicí od Crowdberry stojí 93 lidí. Crowdberry tak sama nemůže rozhodnout nic a musí se všech ptát na jejich názor. Kdyby to byl jeden člověk, věřím, že bychom nějaké řešení našli, ale dohodnout se s tolika lidmi na jedné věci zkrátka nešlo,“ připouští Neil Eamonn Smith.

Šéf firmy vidí hlavní příčinu neúspěchu v nesprávném nastavení v samotném začátku podnikání. Dnes si uvědomuje, že už na startu svého startupu měl mít v záloze větší objem peněz.

„Když chcete rozjet nějaký projekt, musíte si být na začátku jistí, že máte peníze, nejen na začátek, ale i na to, abyste mohli pokračovat. Říkal jsem, že bude potřeba 20 milionů, ale bývalo by bylo lepší mít dvakrát víc, abychom měli nějakou rezervu. Chyba byla jednoduše v tom, že jsem byl velký optimista,“ připouští Smith, který plánoval, že výroba bude zisková už během prvního roku.

Reklama

Brzy se ale ukázalo, že do byznys plánu měl přimíchat i víc realismu. „Ukažte mi někoho, kdo vyrábí elektrické motorky nebo auta a je v téhle oblasti ziskový. Nejspíš nikdo takový není. A bylo příliš optimistické si myslet, že zrovna nám se to podaří,“ dodává.

Přestřelený byl i plán prodejů. Letos se v případě Čezet počítalo s tisícovkou prodaných strojů, ale při pohledu na velikost trhu s elektroskútry je jasné, že ani tento cíl se nemohlo podařit splnit. Tisícovku elektrických skútrů podle Smitha ještě tak prodávají giganti typu BMW, kteří mají v zádech nesrovnatelné finanční zázemí.

Za příliš pozitivními plány prodejů podle Smitha stojí i odhady velkých poradenských firem, které před lety předpovídaly rychlejší nástup městské elektromobility. „Padala čísla, že v roce 2020 bude 40 procent prodaných skútrů jezdit na elektřinu. Pravdou je, že jsme tak na čtyřech procentech,“ říká Smith.

Budoucnost oživené Čezety nicméně úplně černě nevidí. Potencionální zájem zákazníků je prý pořád velký. Navíc cena nového stroje může být hlavně díky dostupnějším elektrickým bateriím s vyšší kapacitou až o polovinu nižší oproti té původní a může se tak pohybovat kolem 150 tisíc korun.

Řešením zvyšujícím ziskovost firmy by údajně mohl být i návrat k benzinovému motoru. “Benzin by byl nejspíš varianta, pokud bychom chtěli být ziskoví hned, ale v horizontu pěti let je budoucnost hlavně elektrická. Ideální by samozřejmě bylo mít oboje – benzinovou i elektrickou verzi, což ale znamená zase další vyšší výdaje,” uvědomuje si Smith.

Pro šéfa firmy však aktuálně rozjezd jakékoliv další výroby ve vlastní režii nedává smysl. Chce tak hlavně usilovat o to, aby investoři dostali co největší část peněz zpět.

“Nejlepší by bylo, aby firmu někdo koupil a výroba zůstala tady. Pokud jde o mě, budu rád, když budu moct s novým investorem dál spolupracovat,” věří muž, který se pokusil Čechům vrátit slavný stroj jejich minulosti. Jemu se to nepovedlo. Další měsíce ukáží, jestli bude někdo úspěšnější.

Reklama
Reklama