Ačkoli nashromáždili pohádkové jmění a mohli by strávit zbytek života na jachtách v Karibiku, považují se bratři Wałachovi spíše za správce než vlastníky. Zakladatelé a bývalí majitelé Walmarku či nápojové značky Relax místo toho chtějí společnosti vracet.

Do své nadace, která spravuje aktiva v celkové hodnotě 1,8 miliardy korun, už vložili třetinu svých majetků a na galavečeru Forbesu zaměřeném na rodinné firmy oznámili závazek ještě větší – darovat nadaci celých padesát procent svého jmění.

„Je to věc světonázoru. Když jste upřímně věřící člověk, věříte, že všechno na světě včetně vašeho majetku patří Bohu. A komu je více naděleno, od toho se také více očekává,“ řekl Mariusz Wałach, který na galavečer na zámku Karlova Koruna dorazil se svým bratrem Waldemarem. Bratr číslo tři, Adam, se kvůli pracovnímu vytížení nezúčastnil.

Nadace 3WFoundation v českém kontextu překonala i dosavadní filantropické rekordmany, manžele Vlčkovy, jejichž nadace spravuje majetky v hodnotě 1,5 miliardy korun.

Cílem nadace bratrů Wałachových je každý rok rozdělit 100 milionů korun. To by mělo představovat zisk, který aktiva uložená v nadaci za každých dvanáct měsíců vyprodukují. V současné době 3WFoundation podporuje 156 projektů. Jedenáct z nich má strategickou úlohu a správci nadace s nimi jsou v pravidelném kontaktu.

Ačkoli dva přítomní bratři skromně přisoudili své byznysové úspěchy štěstí, šéfredaktor Forbes Petr Šimůnek při debatě s nimi poznamenal, že vybudovat Walmark, nápojové impérium Relax, a ještě investovat do prvního polského jednorožce DocPlanner už za štěstí považovat nelze.

Běžný český spotřebitel si může impérium bratří Wałachových spojit nejvíce asi s léčebnými doplňky stravy jako Prostenal, Proenzi, vitaminky Marťánky nebo džusy a nápoji Relax.

„Nadace jsou velmi často průtokové, a jakmile své peníze rozdělí, potřebují další. Naše nadace si ale na své příspěvky musí sama vydělat,“ řekl účastníkům galavečera bratr Waldemar.

Bratři Wałachovi
Foto Jiří Turek, Jana Jabůrková

A protože tématem konference o rodinných firmách bylo předávání byznysu dalším generacím, padla tato otázka i na dvojici bratrů Walachových. Ti se ale problémům s předáváním prakticky vyhnuli. „Než se děti stihly rozkoukat, Walmark jsme prodali,“ řekl Mariusz Wałach a spočítal, že dohromady mají deset dětí.

Jenže zároveň s tím se trojice sourozenců rozhodla, že prodejem jejich byznysového dítěte se jejich cesty nerozejdou. Proto také vznikla 3WFoundation.

Ačkoli mluví perfektně česky, jsou bratři Wałachovi žijící na Třinecku etnickým původem Poláci. S Českem jsou ale byznysově nerozlučně spjatí.

A třeba Mariusz Wałach důrazně nesouhlasí s jednou všeobecně sdílenou představou o Češích. „Nelíbí se mi, když se o Česku mluví jako o nejvíce ateistické zemi na světě. Už proto, že i ateisté v něco věří. Konkrétně v to, že Bůh neexistuje. Samozřejmě v Polsku máte zase druhý extrém, kdy politici šermují Bohem, ale vůbec se v souladu s tím nechovají,“ prohlásil během debaty.

Sami bratři si prý někdy pokládají otázku, proč se vlastně filantropii tolik věnují. Ve svých byznysových kruzích jsou přece jen svou mírou dobročinných aktivit ještě výjimkami. Už teď ale podle svých slov vidí, že vyrůstá generace podnikatelů, kteří to budou mít jinak.

„I Česko stojí na křesťanských základech, situace se mění a vzniká více nadací. Zjistili jsme například, že mladí startupisté to mají jinak než naše generace. Už od začátku svého byznysu chtějí svět kolem sebe skutečně zlepšovat,“ pochvaloval si přístup nastupujících byznysmenů Waldemar.