Módní průmysl představuje jednu z největších zátěží pro životní prostředí a obuv v tom pochopitelně hraje svoji roli – výroba nových párů bot vyprodukuje každoročně zhruba 700 milionů metrických tun oxidu uhličitého.
Proto se teď upírají oči především na největší znečišťovatele, mezi které se řadí i lídr trhu, společnost Adidas. Ta se pustila do spolupráce se stále populárnějším výrobcem vlněných bot Allbirds, který od začátku staví na udržitelné výrobě.
Proto se koncem května na twitterovém účtu Adidasu objevila jednoduchá výzva pro Allbirds: „Co takhle začít řešit klimatickou změnu společně?“
Odpověď přišla záhy: „Vtipné, že se ptáte. Zrovna jsme si snili o takové botě… která by neměla uhlíkovou stopu. Má to jen jeden háček: nikdo ji ještě neudělal.“
Milá twitterová konverzace předznamenala spojení, které není v módním průmyslu zrovna běžná věc. Ne že by ke kolaboracím nedocházelo, ale obvykle jde o společnosti z různých odvětví. Tentokrát však zřejmě v Adidasu i Allbirds usoudili, že společným postupem se nejrychleji doberou vytouženého výsledku.
Kdy to bude? Bližší detaily zatím známy nejsou. O společné práci jen něco málo odhalil pro CNN James Carnes, prezident brandové strategie Adidasu: „Chceme zkombinovat inovace a technologie, abychom vyvinuli sportovní botu s nejnižší uhlíkovou stopou a posunuli standardy v dnešním průmyslu. Naším cílem je nula.“
Výroba klasických tenisek zatíží ovzduší zhruba 12,5 kilogramu oxidu uhličitého, produkty Allbirds se pak drží průměrně na 7,6 kilogramu. První boty vzniklé z této spolupráce by se měly držet na hodnotách mezi dvěma a třemi kilogramy, postupně by společnosti rády zamířily na úplné minimum.
Udržitelných projektů je mezi výrobci bot již celá řada, koneckonců Adidas už dříve uvedl produkty z recyklovaných plastů a od roku 2024 chce používat jenom tento materiál.
Pozadu nemůže zůstat ani věčný rival Nike, který nedávno představil boty Space Hippie z recyklovaných materiálů. Udržitelné boty slibuje také řada nových startupů a na vzestupu je i veganská obuv.
Spolupráce dvou silných hráčů, stálice Adidasu a pohodlností proslulých Allbirds, však přitahuje zvláštní pozornost. „Klimatická změna je asi největším problémem, kterému náš svět a průmysl kdy čelily,“ prohlásil pro CNN Tim Brown, spoluzakladatel Allbirds.
„Dobrou zprávou je, že existuje cesta směrem k vítězství, ale můžeme se tam dostat jen tak, když budeme pracovat spolu a poběžíme rychleji.“