Čína podala ke Světové obchodní organizaci stížnost na Spojené státy. Vadí jí americké dotace na výrobu elektromobilů a požadavek na regionální původ dílů. Ten je totiž pro přiznání subvencí důležitý. Oznámila to v úterý čínská diplomatická mise u WTO v Ženevě. Americké subvence, které navrhla vláda prezidenta Joea Bidena, Čína považuje za diskriminační.
„Pod záminkou reakce na změnu klimatu, snižování emisí uhlíku a ochrany životního prostředí jsou (tyto dotace) ve skutečnosti závislé na nákupu a využití zboží ze Spojených států nebo dovezeného z některých konkrétních regionů,“ oznámila stálá čínská mise, z jejíhož sdělení citovala agentura Reuters. Tento postup ale podle Pekingu pokřivil konkurenční prostředí a narušil globální dodavatelské řetězce v odvětví elektromobilů.
Čínské ministerstvo obchodu uvedlo, že Peking se bude snažit prostřednictvím WTO spor s Washingtonem nejprve urovnat. Až potom by přišly na řadu odvetné kroky, které mohou být například v podobě celních poplatků. O jejich zavedení by Čína musela požádat WTO a ta by musela s požadavkem souhlasit.
Spojené státy v roce 2022 začaly uplatňovat zákon na snižování inflace, jehož cílem je nejen zmírnit inflaci, která byla v té době nejvyšší za více než čtyřicet let, ale také snížit deficit federální vlády. Tato opatření vedla podle Pekingu k tomu, že byly z amerického trhu vyloučeny vybrané produkty z Číny i dalších zemí.
Zájemci o nákup automobilu nemají od začátku letošního roku v USA nárok na daňovou úlevu 3750 až 7500 dolarů (87 300 až 175 000 korun), pokud kritické minerály či jiné komponenty baterií k těmto vozům pocházejí od firem z Číny, Ruska, Severní Koreje nebo Íránu. Úlevy zavedla Bidenova administrativa jako součást širších opatření na ochranu klimatu.
Od ledna má pouze třináct z celkových více než padesáti různých elektromobilů prodávaných na americkém trhu nárok na daňovou úlevu. Ještě loni bylo možné úlevy uplatnit u více než dvacet různých elektromobilů. Výrobci se proto snaží zajistit si komponenty v takových zemích, aby jejich vozidla měla nárok na subvence.
Čína podle mluvčího ministerstva obchodu v Pekingu Spojené státy vyzvala, aby okamžitě napravily diskriminační politiku v tomto odvětví a aby zachovaly stabilitu globálních dodavatelských řetězců pro vozidla s pohonem na nové druhy energií. Úřad amerického obchodního zmocněnce ve Washingtonu na žádost o komentář okamžitě neodpověděl, bezprostředně nereagovala ani WTO.
WTO je mezivládní organizace se sídlem v Ženevě. Reguluje a usnadňuje mezinárodní obchod, vlády a různé organizace pak jejím prostřednictvím vymáhají dodržování stanovených pravidel. Čína o vstupu do WTO vyjednávala zhruba patnáct let, její žádost byla schválena v roce 2001. Jejím vstupem se organizace rozšířila o klíčový světový trh. Členské země WTO mohou podávat stížnosti na obchodní praktiky jiných členů a hledat nápravu prostřednictvím procesu urovnání sporů.
Čína je dominantním hráčem v sektoru výroby baterií pro elektrická vozidla a její automobilový průmysl v posledních letech zažívá rychlý růst. To by mohl být problém pro zavedené světové automobilky, vzhledem k tomu, že čínští výrobci aut globálně expandují, uvedla agentura AP. Čína má silné postavení právě v segmentu elektromobilů a čínské firmy jsou lídry v technologii výroby baterií.
Expanze čínských výrobců elektromobilů znepokojuje také Evropskou unii. Brusel proto v loňském roce zahájil vlastní vyšetřování čínských dotací pro elektromobily.