Čínský výrobce elektromobilů Xpeng chystá další expanzi v Evropě. Příští rok chce být i v Německu, Británii a ve Francii, řekl v pondělí novinářům před zahájením autosalonu IAA Mobility v Mnichově šéf automobilky Brian Gu.

Od začátku příštího roku bude společnost prodávat elektromobily G9 a P7 i na izraelském trhu. Podnik rovněž nabídne vůz G6 jako svůj první model s volantem na pravé straně.

„Máme smělý plán posunout se do globální arény,“ řekl Gu. V Evropě už firma prodává elektromobily v Nizozemsku a v Norsku, uvedla agentura Reuters.

Čínští výrobci elektromobilů se v Evropě snaží expandovat, na zahraničních trzích usilují o vyšší marže a rychlejší růst.

Evropské konkurenty vyzývají na souboj přímo na jejich domácích trzích, a to nabídkou levnějších aut. Na svém domovském trhu se čínští výrobci elektromobilů také potýkají s drtivou cenovou válkou, která jim stlačila marže a omezila možnosti růstu.

Zatímco v jihovýchodní Asii a v Jižní Americe čínští výrobci elektromobilů dokázali prodej výrazně zvýšit, na evropském trhu je to pro ně pořád relativně obtížné. Přestože jsou schopni nabídnout elektromobily za konkurenceschopné ceny, potýkají se v Evropě s problémy, včetně regulačních opatření a horší infrastruktury pro elektrická auta.

Problémem jsou pro ně také odlišné preference zákazníků nebo povědomí o značce.

Veletrh IAA Mobility v Mnichově začíná v úterý a potrvá do konce týdne. Očekává se, že výstavu budou provázet protesty klimatických aktivistů.

Více z tématu
Čínské elektromobily v Evropě. XPeng otevře prodejnu ve Stockholmu

Úvodního dne se zúčastní i český ministr dopravy Martin Kupka, který bude jednat se zástupci automobilového sektoru. České zastoupení v Mnichově ale nebude nijak výrazné.

Mnichovskému autosalonu bude podle expertů dominovat odhodlání, že Evropa musí ve výrobě elektromobilů zmírnit náskok rivalů z jiných částí světa.

Nejsou to jen čínští výrobci, ale také americká automobilka Tesla, která také expanduje v Evropě, včetně Německa. Dostupné elektromobily ale podle analytiků nabízejí hlavně čínští výrobci.

„Musí to být boj. Je jasné, že oni jsou v hodnotovém řetězci velmi konkurenceschopní,“ řekl na adresu čínských výrobců elektromobilů ředitel francouzské automobilky Renault Luca de Meo. „Musíme je velmi rychle dohnat,“ dodal.