A jak vypadaly vaše středoškolské úspěchy? Pětice zástupců Prague British International School za pět měsíců vytvořila vlastní miniauto na vodíkový pohon, s nímž se nyní představí na největším veletrhu obnovitelné energie v Severní Americe.
Na začátku byl nápad na netradiční náplň výuky. Na úplném konci pětice studentek a studentů z Prague British International School ještě není, hlavní závod se teprve chystá – každopádně už dojela až do Las Vegas.
„Pořád se nám to zdá bláznivé,“ přiznává Barbora Vašíčková. „Ještě na začátku letošního roku jsme byli jen studenti, kteří neměli žádné zkušenosti s vodíkovým pohonem. A teď jsme v Las Vegas. Jsem na celý náš tým extrémně hrdá.“
Vzdělávací ústav známý pod zkratkou PBIS náleží k elitním v Česku, i Forbes jej ostatně letos zařadil mezi deset nejlepších soukromých středních škol v zemi.
A čerstvý úspěch potvrzuje, jak může moderní škola vypadat: její studenti se zúčastní světového finále soutěže Horizon Hydrogen Grand Prix (H2GP), pro kterou od základů navrhli a postavili vlastní auto na vodíkový pohon v měřítku jedna ku deseti. Zvládli to za pouhých pět měsíců.
„Naučilo nás to všechny spoustu praktických dovedností. Já osobně jsem velmi vděčný i za to, že jsem mohl tým vést, protože jsem se naučil zvládat úkoly, které vyžadují koordinování více lidí. Ať od nás ze školy, nebo zvenčí,“ říká týmový kapitán Jacek Chmiel. „Naučil jsem se třeba dělat složitá rozhodnutí, i když nejsou populární.“
Právě Chmiel odmala dochází do programu STEAM, který má na škole ve spolupráci s jednou z nejlepších univerzit planety Massachusetts Institute of Technology (MIT) za cíl naučit děti „vynalézat budoucnost“. Kombinuje robotiku, matematiku a mnoho dalšího – tak, aby byli studenti připraveni na svět moderních technologií.
„Nebyl to jen obyčejný školní úkol, byla to šance řešit reálný problém, navíc ve velmi krátkém čase. Studenti vycházeli z klasických technologií automobilového průmyslu a obohatili je o řešení z čistých energetických zdrojů. Mohu sebevědomě prohlásit, že jsou připraveni řešit problémy budoucnosti,“ uvádí Vendula Kobzová, která má ve škole funkci Head of Experimental Sciences.
Chmiel pak doplňuje, co konkrétního se pod těmito slovy skrývalo: navrhnout efektivní chlazení, rozložit váhu, rozhodnout se mezi pohonem dvou či čtyř kol, sestavit podvozek a karoserii auta.
Světové finále se koná od 11. do 14. září v rámci veletrhu RE+, který je největší akcí na severoamerickém kontinentu zabývající se obnovitelnou energií. Pražští studenti se s konkurenty z více než dvaceti zemí utkají v šestihodinovém závodě.
„Přijde mi opravdu vzrušující, že se můžete dostat na takovou akci, i když nám pár měsíců nazpět byla tato oblast úplně cizí,“ říká Dominik Springinsfeld, který náleží mezi piloty a bude model řídit, druhou kategorii pak tvoří mechanici připravení řešit problémy. „Dosáhnout toho ale šlo jen díky spolupráci nás všech a velké podpoře ostatních.“
Prague British International School je součástí celosvětové sítě prémiových mezinárodních škol Nord Anglia Education a možnost učit se od předních světových odborníků z MIT se projevila i v tomto případě. Ale nejen ona.
„Podíleli se na tom jak studenti samotní, tak učitelé či absolventi, kteří nyní studují technické obory, a samozřejmě také rodiče a příbuzní. Od chvíle, kdy nadace Clean Planet Foundation oznámila, že v případě úspěchu podpoří naši cestu do Las Vegas, se životy studentů opravdu změnily a začaly se točit kolem auta, které museli kompletně přestavět,“ popisuje Kobzová motivaci, jež tým dotáhla až do Nevady.
Že pět měsíců skýtalo víc než dost překážek a komplikací? Rozhodně ano. Ale může to být nakonec jedna z nejlepších lekcí. „Uvědomili jsme si totiž, že jsou to právě dílčí nezdary, které nakonec paradoxně vedou k momentům štěstí, jež doopravdy hledáme,“ říká předposlední z pětice Ivan Bartoníček. Sestavu uzavírá Maksymilian Ostrowski.
Při pohledu do Sin City neboli Města hříchu se tak dá parafrázovat, že snít není žádný hřích. A nejen o tom, že se dají z Česka dělat světové věci.
„Jsem velmi ráda i za to, že jsem součástí týmu jako dívka. Věřím, že to je důležité, protože jsme schopné dosahovat i v těchto oblastech skvělých výsledků a já bych to na naší škole ráda více propagovala,“ uzavírá Barbora Vašíčková.